22 دانشگاه ایران جزء یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان/ صادرات 120 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان در سال 94

وزیر علوم بیان کرد: از لحاظ نظام رتبه‌بندی تایمز 22 دانشگاه ایران در سال 2015، در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت.

22 دانشگاه ایران جزء یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان/ صادرات بیش از 100 میلیون دلار محصول دانش بنیان به خارج از کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد فرهادی وزیر علوم در افتتاحیه پانزدهمین کنگره بین‌المللی گوش، حلق و بینی که صبح امروز در سالن همایش‌ها برج میلاد برگزار شد، کمبود بودجه را یکی از مشکلات حوزه علمی برشمرد و گفت: با وجود تمام مشکلات این حوزه توانسته‌ایم با حداقل‌ امکانات پیشرفت‌های بزرگی در تمام زمینه‌های علمی و به خصوص پزشکی داشته باشیم.

وی کشور را از لحاظ تولید علم جهانی جزء رتبه‌های برتر خواند و افزود: در سال 2015 بیش از یک میلیون و 500 هزار مقاله ثبت شده در مجامع بین‌المللی داریم و علاوه بر آن ایران از بین 193 کشور دنیا با بیش از 35 هزار مقاله در ISI در رتبه 19 قرار دارد.

وزیر علوم در باره رتبه بندی دانشگاه‌های ایران بیان کرد: بر اساس نظام رتبه بندی لایرن 13 دانشگاه ایران و بر اساس رتبه‌بندی جهانی تایمز 22 دانشگاه ایران جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند.

فرهادی با بیان اینکه 199 دانشمند ایرانی داخل کشور جزء یک درصد دانشمندان سراسر جهان هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما سهم ایران از یک درصد مقالات برتر در جهان 2.1 درصد است و همچنین سهم 1.8 درصدی میزان تولیدات مقالات را در اختیار دارد.

به گفته فرهادی ایران از لحاظ رتبه‌بندی در نوآوری‌های جهانی سال 2015 رتبه 113 را داشته و امسال با تلاش‌های چشمگیر به رتبه 78 جهان رسیده که این پیشرفت حاکی از پویایی این حوزه است.

وی از تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سه دانشگاه فعال در حوزه پزشکی از جمله امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شهید بهشتی خبر داد و اذعان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های مشترک بین رشته‌های پزشکی، علوم پایه و مهندسی مرتبط با پزشکی هستیم.

وزیر علوم از تبدیل 3 هزار ایده به محصول در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: با توجه به همت دانشگاه‌ها در بخش های پزشکی و غیرپزشکی توانسته‌ایم در سال 94 120 میلیون دلار محصول دانش بنیان به خارج از کشور صادر کنیم و امروزه خواهان برقراری ارتباط علمی بین رشته‌های مختلف اعم از پزشکی و غیرپزشکی هستیم.

وی یادآور شد: در دنیای کنونی رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی باید با همکاری هم در جهت پیشرفت علم و ارائه خدمت بهتر به مردم تلاش کند و خوشبختانه این همکاری در رشته گوش، حلق و بینی با استفاده از تکنولوژی‌های برتر در تشخیص درمان و مراقبت و همچنین همکاری‌های بین رشته‌ای به خوبی قابل مشاهده است.

ضربه به جامعه پزشکی سلامت مردم را در معرض خطر قرار می دهد
در ادامه مراسم علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس نظام پزشکی استان تهران گفت: امروزه تمام جراحی  های پیشرفته گوش، حلق و بینی در ایران انجام می شود و نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست. 
 
وی جلب مشارکت انجمن های علمی را برای سیاست گذاری، استاندارد سازی خدمات و ارائه خدمات مبتنی بر شواهد در بخش دولتی و غیر دولتی یک راه کار مناسب برای ارتقا علمی دانست و بیان کرد: خوشبختانه انجمن گوش، حلق و بینی با برقراری ارتباط موثر و تعامل خوب با وزارت بهداشت توانسته این نقش را به خوبی ایفا کرده و از منافع این رشته دفاع کند. 
 
وی با اشاره به وجود مناقشه های بین رشته ای گوش حلق بینی و جراحی پلاستیک در حوزه جراحی های زیبایی اظهار داشت: مهمترین معیار برای هر رشته ای کریکلوم آموزشی است که اگر هر رشته ای طبق این کریکلوم عمل کند علاوه بر حل اختلافات بین رشته ای، می تواند خدمات را به صورت شایسته تری ارائه دهد. 
 
وی از ایجاد تشکلی برای درمان بیماری های مادر زادی فک و صورت و دهان و دندان در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و افزود: این تشکل با ایجاد تعامل بین رشته های مرتبط در این حوزه می تواند الگوی مناسبی برای سایر رشته ها و دانشگاه ها بوده و فضای غبار آلود اختلافات را کمتر کند. 
 
وی با اشاره به تلاش های دولت تدبیر و امید در حوزه نظام سلامت اذعان کرد: علی رقم تلاش های انجام شده نظام سلامت همچنان  با چالش های حل نشده ای مواجه است که در ماه های اخیر با ورود حجمه های سنگین جامعه به روی قشر پزشکی به طور خواسته و ناخواسته نظام سلامت از حل این مشکلات باز مانده است. 
 
رئیس دانشگاه علمی پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از چالش های اصلی نظام سلامت در حال حاضر این است که بیمه ها نتوانسته اند حق و حقوق جامعه پزشکی اعم از پرستاران، پزشکان، دارو سازان و غیره را پرداخت کنند و هنوز به بسیاری از مراکز بدهکاراند. 
 
وی با بیان اینکه متاسفانه در ماه های اخیر افرادی بدون صلاحیت تلاش می کنند هر عارضه ای در پزشکی را قصور پزشکان جلوه دهند، ادامه داد: این افراد علاوه بر اینکه با آبروی پزشکی بازی می کنند موجب کاهش اعتماد بین مردم و پزشکان نیز می شود. 
 
پیوندی ضربه به جامعه پزشکی را موجب متضرر شدن مردم دانست و گفت: با آسیب های وارده به پزشکان، سلامت مردم به طور جدی در معرض آسیب قرار می گیرد بنابراین لازم است به طور کارشناسانه بین قصور و عارضه تفاوت قائل شده و اجازه ندهیم هر فردی در این زمینه اظهار نظر کند. 
 
رئیس دانشگاه علمی پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: هرگونه اختلال در روند نظام سلامت متوجه سازمان بیمه است چرا که سازمان های بیمه در حق جامعه پزشکی را آن گونه که باید پرداخت نکرده اند. 
 
لازم به ذکر است؛ پانزدهمین کنگره گوش، حلق و بینی از 18 آبان به مدت سه روز در سالن های همایش های برج میلاد با حضور اساتید داخلی و خارجی در حال برگزاری است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار