یاسوج؛

ممنوع شدن فروش زمین ملی در استان به اشخاص حقیقی

هرگونه واگذاری و فروش زمین در عرصه های ملی و منابع طبیعی به اشخاص حقیقی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ویژه یاسوج با دستور استاندار ممنوع شد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که این دستور العمل نیز به اداره کل راه و شهرسازی استان و رونوشت آن نیز به وزارتخانه مربوطه و دستگاه قضایی ارایه شده است.

این دستور العمل اجرایی برای مقابله با بروز پدیده زمین خواری و جلوگیری از سوء استفاده های شخصی از منابع ملی اعلام شده است.

این نخستین نشست کارگروه مقابله با پدیده زمین خواری در کهگلیویه وبویراحمد در سال جاری است.

پژمان نیک اقبالی پیش تر نیز از وجود افزون بر چهار هزار و 800 هکتار از زمینهای ملی کهگیلویه و بویر احمد در دست سودجویان خبر داده بود.

نبود نقشه کاداستر یکی از مهمترین دلایل افزایش بروز پدیده زمین خواری در استان است.

به گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویر احمد از 280 هزار هکتار زمین ملی نیازمند نقشه کاداستر تنها 40 هزار هکتار آن دارای نقشه در این استان است.

نقشه کاداستر، یک نوع نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.

شهرستان بویراحمد نیز با حدود 2 هزار و 230 هکتار دارای بیشترین منابع ملی تصرف شده به دست متصرفان و سودجویان در سال گذشته بوده است.

نیک اقبالی گفت: شهرستان های گچساران با 916 هکتار و کهگیلویه با 591 هکتار در رده های بعدی زمین های ملی تصرف شده قرار دارند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که طرح های عمرانی در بخش های مختلف قبل از آغاز باید مجوزهای زیست محیطی از نهادهای مربوطه را گرفته باشند.

** خدمات دهی به ساخت و سازهای غیرمجاز مصداق زمین خواری است

مدیر کل دفتر فنی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز معتقد است که نقش دستگاه های خدمات رسان در بروز پدیده های زمین خواری و ترغیب سودجویان به این مهم به ویژه در شهر یاسوج بسیار پررنگ شده است.

حسین کاظمی که دبیر کارگروه مقابله با زمین خواری را نیز عهده دار است ارایه خدمات دهی از سوی دستگاه های خدماتی از جمله آب، برق، گاز و مخابرات و برخی امور زیربنایی برای ساخت و سازهای غیرمجاز را مصداق بارز پدیده زمین خواری می داند.

وی که پیش تر به صراحت از وجود نفوذ کارکنان دولتی در بروز پدیده زمین خواری به عنوان یکی از معضلات و چالش های مهم در استان خبر داده بود، اکنون از کاهش میزان و جلوگیری از این معضل با اهتمام جدی مسئولان و متولیان مربوطه ظرف 2 سال گذشته ابراز امیدواری کرد.

در نشست کارگروه زمین خواری کهگیلویه وبویراحمد نیز تصاویری عینی از بروز پدیده زمین خواری در شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن نمایش داده شد.

احداث هفت دهنه مغازه که شبانه توسط سودجویان درپشت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج احداث شد، دست درازی و تصرف زمینهای ملی در برخی مناطق و روستاهای اطراف یاسوج از جمله سروک، پارک ساحلی و حاشیه رودخانه بشار از دیگر موارد مصداقی در این تصاویر بود.

مساحت زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیش از 250 هزار هکتار و میزان تولیدات محصولات زراعی در این استان سالانه افزون بر 650 هزار تن است که 42 هزار هکتار از این میزان باغی است.

حدود 89 درصد از کل زمین های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد.

کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16هزار و 249 کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.