کرمانشاه؛

زعفران گیاهی با ارزش اقتصای بالا

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: جلوگیری از مهاجرت، ارزش اقتصادی بالا، صادرات و ارز آوری از خصوصیات کشت زعفران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛شهبازی با اشاره به آب و هوای مناسب زعفران افزود: زعفران گیاهی ست نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستانهای ملایم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبی می روید و اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که ضمنا در معرض بادهای سردسیر نباشد برای رشد زعفران مناسب است.


وی با بیان ضرورت کشت گیاهان با نیاز آبی کم گفت: حداکثر نیاز آبی زعفران حدود 6 هزار مترمکعب است که عمدتا از بارش های پاییزه و زمستانه (آب سبز) تامین می گردد و نکته مهم تر این است که این گیاه زمانی به آب نیاز دارد که سایر گیاهان زراعی نیاز به آب نداشته یا کمتر به آب آبیاری نیاز دارند.نیاز آبی این گیاه از حدود نیمه دوم مهرماه شروع و تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سطح زیر کشت زعفران در کرمانشاه تا آغاز سال 91 را شش هکتار اعلام کرد و افزود: با تلاش های صورت گرفته این سطح در سال 94 به 80 هکتار با کل تولید 200 کیلوگرم و ارزش اقتصادی یک و نیم میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه امکان کشت زعفران در تمام شهرستان های استان (به استثنای قصرشیرین و سرپلذهاب) وجود دارد خاطر نشان کرد: سطح زیر کشت زعفران در سالجاری 92 هکتار بوده و در حال حاضر شهرستان کرمانشاه با بیش از 29 هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

وی اقدامات حمایتی انجام گرفته توسط سازمان جهادکشاورزی استان را توسعه سطوح زیرکشت زعفران عموما با پرداخت یارانه همچنین تاسیس دو تعاونی زعفران کاران و دو واحد کارگاه بسته بندی زعفران در شهرستان کرمانشاه( روستای شاهینی و کوزران) اعلام کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار