قم؛

13 آبان نماد مقاومت ملت ایران در برابر استکبار جهانی است

پیاده نمودن اصول اقتصاد مقاومتی، اتحاد و همدلی در برابر نقشه دشمنان، گوش دادن به فرامین رهبر معظم انقلاب همان تداوم آرمان های 13 آبان و بزرگترین مبارزه با استکبار جهانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت الله سید محمد سجادی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه 13 آبان نماد مقاومت و پیروزی ملت ایران در برابر کفر و استکبار جهانی است، گفت: پیاده نمودن اصول اقتصاد مقاومتی، اتحاد و همدلی در برابر نقشه دشمنان، گوش دادن به فرامین رهبر معظم انقلاب همان تداوم آرمان های 13 آبان و بزرگترین مبارزه با استکبار جهانی است.

 وی خاطرنشان کرد:همه باید در 13آبان شعار مرگ بر آمریکا سردهیم وهرگونه شعار انحرافی و تلاش برای اختلاف میان مسئولان نظام و مردم، در حقیقت به سود استکبار جهانی است.

تبعید حضرت خمینی به ترکیه در 13 آبان 1343، کشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریکا در 13 آبان 1358، سه رویداد مهم تاریخی هستند که هر کدام نقش مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ایفا کرده و به همین دلیل به این روز در تقویم به نام'روز ملی مبارزه با استکبار' نامگذاری شده است.

در 13 آبان 1343 امام خمینی توسط مأموران حکومت شاه بازداشت و پس از انتقال از قم به تهران، به ترکیه تبعید شدند. این تبعید در پی اعتراض امام به سیاست های حکومت پهلوی و از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون به وقوع پیوست. امام 9 روز پیش از تبعید، در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) در منزلشان برگزار شد، با ایراد نطقی جنایات و مفاسد کاپیتولاسیون را تشریح کردند.

در پی تبعید امام خمینی علیرغم فضای خفقان، موجی از اعتراض ‌ها به صورت تظاهرات در بازار تهران، تعطیلی طولانی دروس حوزه‌‌ ها و ارسال طومارها و نامه ‌ها به سازمان های بین‌المللی و مراجع تقلید به راه افتاد و جرقه های انقلاب زده شد.

امام خمینی جمعاً 11 ماه در ترکیه به سر بردند، سپس ساواک با هماهنگی دولت ترکیه ایشان را در 13 مهر 1344 به عراق تبعید کردند. ایشان به مدت 13 سال در عراق و تحت نظارت رژیم بعث بودند.

در بحبوحه انقلاب اسلامی، و در نتیجه افزایش اختناق و سخت گیری حزب بعث عراق، حضرت امام راحل تصمیم به خروج از عراق و عزیمت به کویت گرفتند اما کویت تحت فشار شاه، از پذیرش امام و هیات همراه امتناع کرد.

در نتیجه امام خمینی در مهر 1357 راهی فرانسه شدند و در نوفل لوشاتو در حومه پاریس اقامت گزیدند. امام طی 4 ماه اقامت خود در فرانسه انقلاب اسلامی را تا مراحل پیروزی هدایت کردند و سپس در 12 بهمن 1357 به کشور بازگشتند. بر همین اساس 13 آبان نقطه عطف انقلاب اسلامی است.

سیزدهم آبان 1357 و در روزهای اوج‌ گیری انقلاب اسلامی ده ها نفر از دانش ‌آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

سیزدهم آبان ماه 1358 ساختمان سفارت امریکا در تهران توسط جمعی از دانشجویان معترض اشغال شد. بعضی از مقامات بلند پایه دولت کارتر پس از شکست وی در انتخابات 1359 در خاطرات خود، به نقش نامطلوب و مخرب دستگاه حکومتی امریکا علیه ایران که از طریق سفارتخانه آن کشور در تهران هدایت می ‌شد اعتراف کردند.

تسخیر لانه جاسوسی امریکا درتهران از ابتدا با حمایت امام خمینی ( ره ) مواجه گردید.امام تصرف لانه جاسوسی توسط دانشجویان را انقلاب دوم لقب دادند و درسخنانی، از این اقدام حمایت کردند:شما می‌ بینید که الان مرکز فساد ‌امریکا را جوان ها رفته‌اند گرفته ‌اند و امریکائی ها را هم که درآنجا بودند، گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و امریکا هیچ غلطی نمی ‌تواند بکند و جوان ها مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی ‌تواند بکند.

برهمین اساس، به مناسبت این رخدادهای مهم تاریخی با آیت الله سید محمد سجادی عطاآبادی از فقها و اساتید مبرز فقه و اصول حوزه علمیه قم به گفت وگو نشستیم.

وی متولد 1326وساکن شهر مقدس قم است که در دوران تحصیلی خود از محضر اساتیدی مانندحضرت امام خمینی (ره)، آیت الله مدنی، علامه سید مصطفی خمینی (ره) و آیت الله خوئی کسب فیض کردند.

آیت الله سجادی در زمان تبعید حضرت امام راحل به عراق به ایشان پیوسته و بعد از آن همراه ایشان به پاریس هجرت و همزمان با حضرت امام در 12 بهمن ماه 1357 همزمان با آغاز دهه مبارکه فجر به کشور بازگشتند و از جمله یاران و شاگردان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند.

انتهای پیام/ج
برچسب ها: قم ، سخنرانی ، استاد ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.