همدان؛

در استان امامزاده مهجوری وجود ندارد / گردشگری مذهبی همدان اسیر فراموشی

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه همدان گفت: هم اکنون هیچ امامزاده مهجوری در استان همدان وجود ندارد.

در استان هیچ امامزاده مهجوری وجود ندارد / گردشگری مذهبی همدان اسیر فراموشیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حجت الاسلام کاروند با بیان اینکه استان همدان دارای 230 اماکن متبرکه است، اظهار داشت: تمامی این مکان ها ثبت شده و دارای سند و  شجره نامه هستند.

وی افزود: این مکان ها مورد حمایت، نگهداری  و در صورت نیاز تعمیر و بازسازی این اداره کل هستند.

کاروند با بیان اینکه یکی از وظایف اوقاف اداره امور موقوفات فاقد متولی و دیگری اداره امور امامزادگان و بقاع متبرکه است، یادآور شد: اولویت نخست اوقاف عمران و آبادانی این بقاع و امامزادگان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه که در برخی مناطق خود مردم به اماکن اعتبار داده اند، یادآور شد: این مکان ها زیر نظر اداره اوقاف نیستند و با برپایی این چنینن اماکنی به شدت برخورد خواهد شد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان  با تاکید بر اینکه  مردم باید با اطاعت کامل و بینش صحیح به اماکن  و بغاع متبرکه بروند، خاطرنشان کرد:

این مسئول اذعان داشت: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی کشور اداره اوقاف و امور خیریه برنامه های متعدد فرهنگی را در ایام و به مناسب های مختلف برگزار می کند.

حجت الاسلام کاروند اضافه کرد: یکی نیازهای اساسی تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را توجه به زیرساخت ها و نیازهای هر امامزاده و بقعه متبرکه است.

وی ادامه داد: ایجاد راه های دسترسی به امامزادگان و بقاع متبرکه همیشه از دغدغه های مجموعه اوقاف بوده چراکه راه های ارتباطی یکی از مسائل اصلی در پیشرفت هر جامعه چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی محسوب می شود.


اماکن زیارتی استان نیاز به معرفی دارد


معاون گردشگری میراث فرهنگی استان نیز با بیان این که در استان 87 مکان مذهبی از جمله مساجد، امامزاده ها و مقبره برای بازدید گردشگران و مسافران داخلی و خارجی وجود دارد گفت: متاسفانه از این ظرفیت استان استفاده نشده است و گردشگری زیارتی در استان همدان آنچنان که باید تقویت نشده و سهم آن در جذب گردشگر بسیار اندک است.

علی خاکسار افزود: گردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری و از پایدارترین نوع گردشگری در کشور است که شامل توجه به امامزادگان و بقاع متبرکه در هر منطقه می شود.

وی ادامه داد: امروزه گردشگری مذهبی انگیزه ای برای سفر محسوب می شود که امامزادگان شاخص نیز در این راستا بی تاثیر نیستند.

خاکسار بیان داشت: با توجه به اينكه كشور ايران و به ويژه استان همدان دارای بافت بومی و مذهبی است ضرورت توجه به گردشگری مذهبی در اين منطقه احساس مي شود.

وی بیان کرد: از پارسال تاکنون جلساتی با اداره اوقاف در حوزه گردشگری تخصصی و همچنین معرفی و تبلیغ این اماکن انجام شده است.

خاکسار با تأکید بر اینکه استان همدان علاوه بر داشتن مکان های مذهبی، به لحاظ تاریخی نیز در کشور مطرح است، تصریح کرد: استان همدان  در حوزه گردشگری تاریخی و مذهبی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و امید است که در آینده استقبال بیشتری از این اماکن مقدس انجام شود.

گفتنی است، شاهزاده حسین(ع)، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده محسن(ع)، امامزاده هادی بن علی(ع) معروف به فرزند علی، زبیده خاتون، امامزاده یحیی(ع) در همدان، امامزاده محمد(ع) و علی(ع) در نهاوند، امامزاده عبداالله(ع) در ملایر تنها تعدادی از امامزدگان استان همدان به شمار می روند.

انتهای پیام/ ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار