اظهارات آیدین آغداشلو در خصوص گنجینه موزه هنرهای معاصر:

نمی‌شود در موزه‌ها را بست

آیدین آغداشلو در جریان گفتگو و دیداری كه امروز با حاضران داشت، از امانت سپاری گنجینه موزه هنرهای معاصر گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیدار و گفتگو با آیدین آغداشلو صبح امروز با حضور هنرمندان و علاقه مندان به این هنرمند پیشكسوت و بزرگ عرصه هنر در كتابفروشی آینده برگزار شد.

در بخشی از این برنامه وی در خصوص امانت دادن آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به موزه های آلمان و ایتالیا گفت: سوالی كه این مدت توسط خیلی ها ازمن پرسیده شده، حول همین رویداد است و باید در جواب به آن بگویم از وقتی موزه ها به صورت رسمی تشكیل شده اند، آثاری را كه جمع آوری كرده بودند، گاه گاهی امانت می دادند، پس این یك سنت ٣٠٠ ساله است.

وی افزود: حال درباره این كه چرا باید چنین تبادلی انجام شود؛ باید بگویم كه موزه ها وظیفه دارند كه فرهنگ را گسترش دهند و این گسترش بالطبع باید در جاهای دیگری بجز خانه شان رخ دهد.

آغداشلو درباره اینكه چه مخاطراتی ممكن است، آثار این مجموعه را تحت الشعاع قرار دهد گفت: موضوعی كه خیلی ها آن را مطرح می كنند، تعویض آثار با كارهای كپی است؛ ولی این اتفاق آنقدر بعید است كه مطرح كردن آن وقت تلف كردن است.

وی ادامه داد: هر موزه ای دفتری دارد كه آثار مهم در آن چاپ و ثبت شده است و اگر اثری برود و در این فاصله كسی آنها راجعل كند، آن اثر اصلی جعلی میشود؛ چرا كه هیچ كس حاضر نیست روی اثری كه در دفتر یك موزه ثبت شده و باز به هرشكلی به آن برگشته سرمایه گذاری كند و كاری كه در باطن اصل ولی در ظاهر غیراصل است را بخرد.

وی ادامه داد: در مورد نقل و انتقال و شكل‌گیری این اقدام خیلی اهمیت دارد كه چه كسی این كار را انجام می‌دهد و به این جهت كه مدیران گاه تنها تجربه اداری دارند، راهی كه برای رفع مسائل موجود در این حوزه هست همراهی هیأت های نظارتی از جانب انجمن های هنری چون نقاشان با جریان این رویداد است.

وی تصریح كرد: به طور كلی نمی شود گفت هیچ اثری از هیچ موزه ای نباید خارج شود و متاسفانه این تصوری است كه به شدت رایج شده و در نتیجه موجب شده است تا موزه‌ها به انباری برای هنر مبدل شوند و مدیران آن ها نیز انبار داری كنند.

این پژوهشگر هنر در بخش دیگری با اشاره به محل نامساعد گنجینه موزه هنرهای معاصر افزود: موزه هنرهای معاصر در حال سپری كردن یكی از بحرانی ترین دوره های خود به جهت سیستم تهویه است و معلوم نیست آثار موجود در آن در این وضعیت مخاطره انگیز چه قدر و چه طور بمانند. به همین جهت اوضاع بودجه و رسیدگی به این مركز باید بازنگری شود.

آغداشلو در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اینكه چرا برای مدتی از ایران رفت، گفت: من دچار عارضه خیلی ناراحت كننده ای در دست راستم شده بودم، عارضه ای كه موجب شده بود تا نتوانم چند انگشت دست راستم را حركت دهم و این مسئله موجب شد تا چندین ماه نتوانم حتی یك خط روی كاغذ بكشم، به همین جهت در این مدت مدام درگیر آزمایشات و درمان های گوناگون برای این موضوع بودم.

وی درباره این كه چرا مدتی است نقد نمی نویسد، بیان كرد: من تلاش كردم تا هر ویژگی جز مهربانی را كنار بگذارم و این مهربانی است كه مانع از نوشتن نقد شده است.

آیدین آغداشلو در ادامه راجع به عنوان كتاب «حرف آخر» كه مدتی است از او منتشر شده، عنوان كرد: به جهت نگاهی كه در حوزه مرگ اندیشی دارم و معتقدم قطعی ترین چیز مرگ است، هرگاه كاری انجام میدهم فكر میكنم این ممكن است آخرین نوشته یا اثر باشد و این عنوان هم از همین نگاه نشأت گرفته است.

در پایان این برنامه نیز آیین امضای تازه ترین اثر وی برگزار شد.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار