یاسوج؛

ساخت آزمایشگاه سموم کشاورزی 9میلیارد ریال نیاز دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج گفت: 9میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آزمایشگاه سنجش پسماند سموم و مواد شیمیایی محصولات کشاورزی در این استان نیاز است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سید رشید غفاری با اشاره به نبود آزمایشگاه سنجش پسماند و سموم شمیمایی در محصولات کشاورزی مرکز استان اظهار داشت: به طور موقت برای این کار از آزمایشگاه های شیراز استفاده می شود.

وی گفت: طبق مصوبه شورای سلامت 4.5میلیارد ریال از اعتبار ایجاد آزمایشگاه سنجش مواد شیمیایی در مرکز استان را باید سازمان برنامه بودجه و 50 درصد دیگر را دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تامین کند.

وی با بیان اینکه هنوز اعتبار این طرح تامین نشده است تصریح کرد: در دانشگاه آزاداسلامی گچساران نیز امکاناتی وجود دارد که برای انجام سنجش پسماند مواد شیمیایی محصولات کشاورزی وضعیت آن نیز بررسی و درصورت مجهز بودن از آن استفاده می شود.

رشیدی به اهمیت سلامت مواد غذایی و محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: تامین تجهیزات مورد نیاز سنجش مواد شیممایی محصولات کشاورزی و غذایی در مرکز استان از مهمترین نیازهای بخش سلامت است.

مصرف فراوان انواع سموم و کودهای شیمیایی چه ازلحاظ تاثیر برسلامت مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و غذایی و چه ازلحاظ تبعات زیست محیطی ازقبیل آلودگی های آبهای زیرزمینی و بر هم زدن تعادل زیستی، روز به روز مورد تهدید جدی قرار می گیرد.

با توجه به افزایش مصرف کود و آفت کشهایی که پیامد آنها زوال باروری خاک، سلامتی و آلودگی هوا، آب و غذا است، امروزه رویکرد جهانی به سمت کشاورزی ارگانیک پیش می رود .


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.