زنجان؛

سیره عملی ائمه معصومین(علیه السلام) سرشار از کرامت انسانی است

منتخب جشنواره کرامت انسانی از منظر رضوی گفت: در سیره و فرهنگِ اخلاقی تربیتی امام رضا (علیه السلام) می توان مضامین و اعمال فراوانی را یافت که مبتنی بر کرامت انسانی و تکریم انسان های دیگر می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، احمد عباسی دره بیدی کارشناس ارشد شیعه شناسی گرایش جامعه شناسی و منتخب جشنواره کرامت انسانی از منظر رضوی اظهار کرد: کرامت و ارزش انسان (زن و مرد) از مفاهیم بنیانی در انسان شناسی قرآنی و وحیانی است به گونه ای که بی توجهی به این مهم چه در گذشته تاریخ انسان و چه درحال، مشکلات زیادی را برای انسان و حتی غیر انسان فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه کرامت انسانی امری حقیقی و وجودی است نه یک امر اعتباری و قراردادی، خاطرنشان کرد: کرامت، جعل الهی است؛ یعنی خدای تعالی کرامت را فطری انسان قرار داد، چنانکه می فرماید: «و لقد کرمنا بنى ءادم؛ سوره ی اسراء، آیه ی ٧٠؛ و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم».

این پژوهشگر تصریح کرد: بی گمان خداوند متعال از میان همه ی موجودات، انسان را به عنوان «خلیفة الله» برگزیده و عطیه ای گران بها به نام کرامت انسانی به او عنایت فرمود که او را ممتاز و متمایز از سایر آفریده ها گردانید؛ در اهمیت کرامت همین بس که خداوند وحی آسمانی را با صفت کرامت آغاز نموده است.

عباسی دره بیدی با بیان اینکه در روایات اهل بیت معصومین (علیهم السلام) نیز همسو با آیات قرآن، تاکید زیادی بر کرامت انسانی شده است که همه آنها نشان دهنده ارزش انسان و مقام والای انسانی و این ویژگی منحصر به فرد او می باشد، گفت: از نظر اهل بیت (علیهم السلام)، کسی که دارای کرامت است خود را با ارتکاب گناه و معصیت آلوده نمی کند و مقام انسانی خویش(عزت نفس) را ضایع نمی سازد.

وی خاطرنشان کرد: در سیره و فرهنگِ اخلاقی تربیتی امام رضا (علیه السلام) که بر خواسته از علم لدنی و نشأت گرفته از تعالیم قرآنی است، می توان مضامین و اعمال فراوانی را یافت که مبتنی بر کرامت انسانی و تکریم انسان های دیگر می باشد.

منتخب جشنواره کرامت انسانی از منظر رضوی پرهیز از خواهش زیاد از دیگران را یکی از تاکیدات آن حضرت برای کرامت انسانی عنوان کرد و افزود: زمانی که درخواست های انسان از دیگران افزایش یابد و فراتر از طاقت آنان باشد و یا آنان چندان تمایلی برای تأمین خواسته های فرد نداشته باشند، روابط انسانی در معرض تهدید قرار گرفته و چه بسا دیگران به چنین فردی با دیده حقارت نگاه کنند و عزت نفس فرد خدشه دار شود و هنگامی که عزت نفس انسانی خدشه دار و یا فروکش نماید، کرامت او نیز مورد تهدید قرار می گیرد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.