شیراز؛

کاهش میزان کالری دریافتی با افزایش سن

برای پیشگیری از چاقی با بالا رفتن سن، باید میزان كالری دریافتی را كاهش داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر راحله نظری كارشناس غیرواگیر مركز بهداشت شیراز، گفت: با افزایش سن و كاهش توده عضلانی، متابولیسم و انرژی مورد نیاز بدن كاهش یافته و مازاد انرژی ذخیره می شود؛ برای پیشگیری از چاقی با بالا رفتن سن، باید میزان كالری دریافتی را كاهش داد.
وی تاکید کرد: چاقی تهدیدی جدی برای سلامتی است و در شیوع پرفشاری خون، دیابت و بیماری های قلبی نقش مهمی دارد.  
او ژنتیک را از عوامل مهم در بروز چاقی دانست و افزود: در خانواده هایی كه هیچ یک از والدین، چاق نیستند، از بین فرزندان فقط، 10درصد چاق می شوند و اگر یكی از والدین چاق باشد، حدود 40درصد فرزندان، دچار چاقی می شوند؛ همچنین اگر هر دو چاق باشند، این رقم به 70درصد می رسد.
كارشناس غیرواگیر مركز بهداشت شیراز ادامه داد: با شیوه زندگی سالم، نقش عامل ژنتیک ضعیف می شود و با رعایت اصول تغذیه سالم و تحرک بدنی، حتی با داشتن ژن چاقی هم، دچار اضافه وزن نمی شویم.
دکتر نظری، كم تحركی را به عنوان اصلی ترین عامل چاقی معرفی کرد که به طور كامل در اراده افراد قرار دارد و گفت: تحرک بدنی كافی، مازاد انرژی را در بدن مصرف کرده و باعث می شود وزن طبیعی باقی بماند؛ با داشتن یک برنامه ورزشی منظم در روز، می توان از ابتلا به چاقی پیشگیری کرد.
او انرژی غذاهای پركالری را، مازاد مصرف روزانه انسان بیان کرد و گفت: این میزان مازاد به صورت چربی در بدن ذخیره شده و چاقی را به دنبال دارد، به طور مثال، هر شیرینی خامه ای حاوی چهارصد تا پانصد كیلو كالری انرژی است و سه عدد شیرینی خامه ای، تمام انرژی یک شبانه روز ما را تامین می كند؛ بنابراین برای سوزاندن انرژی معادل یک شیرینی خامه ای، باید بیش از یک ساعت بدویم.
دکتر نظری، افزود: افرادی كه خواب منظم و درستی ندارند، بیشتر از سایر افراد به چاقی مبتلا می شوند و همچنین خواب منظم و كافی، به میزان هفت تا هشت ساعت در روز، هورمون های گرسنگی و اشتها را تنظیم کرده و در پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، نقش مهمی دارد.  
انتهای پیام/ن
برچسب ها: کاهش ، کاری ، افزایش سن ، چاقی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار