باب دیلن، بیل مِری و هنری کیسینجر/ وقتی برنده‌ها جایزه خود را نمی‌خواهند!

نپذیرفتن یک جایزه معتبر از سوی چهره‌های مطرح و شناخته شده در عرصه جهانی، معمولاً نوعی مخالفت و بایکوت آن جایزه محسوب می‌شود.

باب دیلن، بیل مِری و هنری کیسینجر/ وقتی برنده ها جایزه خود را نمی خواهندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی واشینگتن پست؛ روز یکشنبه "بیل مِری" بازیگر و کمدین مطرح آمریکایی به عنوان برگزیده جایزه طنز "مارک تواین" انتخاب شد. وی هفته گذشته در گفتگو با روزنامه آمریکایی واشینگتن پست گفت: مدام به این فکر می کنم که اگر برنده جایزه ای شوم و از پاسخ دادن به تلفن خود اجتناب کنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آنها مکرراً زنگ بزنند و من از پاسخ دادن امتناع کنم.

مِری این حرکت را به مرحله اجرا درآورد ولی در نهایت تسلیم شد و جایزه را قبول کرد.

نپذیرفتن یک جایزه معتبر از سوی چهره های مطرح و شناخته شده در عرصه جهانی، معمولا نوعی مخالفت و بایکوت آن جایزه محسوب می شود. مارلون براندو برای بازی در فیلم "پدر خوانده" برگزیده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد. ولی او برای دریافت جایزه خود در مراسم حاضر نشد و یک بازیگر سرخ پوست را برای دریافت جایزه به جای خود فرستاد. بی توجهی صنعت فیلم سازی آمریکا به سرخپوستان این کشور علت اصلی این اقدام براندو بود.

کاترین هپبورن، برنده 4 جایزه اسکار هرگز قدم به این مراسم نگذاشته است. او در توجیه این اقدامش گفته بود:"برای شخص من، جوایز هیچ ارزشی ندارند. جایزه من حرفه من است."

وودی آلن، کارگردان مطرح آمریکایی یکی دیگر از چهره های مطرح "جایزه‌گریز" است. در بخشی از کتاب زندگینامه آلن، نویسنده یکی از سخنان زیگموند فروید را به نقل از آلن آورده است:" من هرگز نمی خواهم عضو گروهی باشم که اعضای آن به خودم شباهت دارند."

مگی اسمیت و جیمی کیمل از چهره های مطرح تلویزیون نیز همواره از دریافت جایزه خود امتناع کرده اند.

این تاکتیک را باب دیلن، برگزیده نوبل ادبیات اوایل ماه جاری میلادی تکرار کرده است. او از سوی آکادمی سوئدی نوبل برای دریافت جایزه نوبل ادبیات انتخاب شد ولی تاکنون سخنی در این مورد بیان نکرده است.

یکی از اعضای آکادمی نوبل به نام داگنز نای‌هیتر معتقد است، این اقدام چهره های مطرح نوعی بی ادبی و تکبر است.

آکادمی نوبل در طول عمر 115 ساله خود، موقعیتی دشوارتر را متحمل شده است. در سال 1973، جایزه صلح نوبل به لی دوک تو، رهبر ویتنام و هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا به دلیل تلاش برای آتش بس میان دو کشور، اختصاص یافت. اما این جایزه بحث برانگیز را هیچ یک از طرفین نپذیرفتند و این جایزه برای نخستین بار لغو شد.

بی توجهی باب دیلن به دریافت جایزه نوبل ادبیات بدون شک مقدمه رد کردن این جایزه معتبر است. با این حال، باید تا روز 10 دسامبر منتظر ماند و اینکه آیا دیلن برای دریافت جایزه نوبل خود ظاهر خواهد شد یا نه. باید منتظر علت انصراف وی از این جایزه بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار