گپی کوتاه با عکاس ایرانی برنده جایزه بایوکس کالوادوس

امسال در بیست‌‍ و سومین دوره برگزاری جشنواره بایوکس کالوادوس، حسن قائدی عکاس ایرانی موفق به کسب مقام دوم شده است.

گپی کوتاه با عکاس ایرانی برنده جایزه بایوکس کالوادوس
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بایوکس کالوادوس» عنوان یک جشنواره بزرگ رسانه‌ای در فرانسه است. جشنواره‌ای برای خبرنگاران جنگی که اختصاصا به موضوع جنگ می‌پردازد. هر ساله خبرنگاران، گزارشگران، نویسندگان و عکاسان فراوانی از جای جای دنیا با محوریت جنگ در آن شرکت می‌کنند.

امسال در بیست‌‍ و سومین دوره برگزاری بایوکس کالوادوس، حسن قائدی عکاس ایرانی موفق به کسب مقام دوم شده است. به همین بهانه سراغ حسن قائدی که در این جشنواره حاضر بوده رفتیم.

حسن قائدی، عکاس‌جنگ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برگزاری این برنامه گفت: جشنواره بایوکس کالوادوس دارای بخش‌های مختلفی از جمله گزارش تلویزیونی، گزارش رادیویی، فیلم‌مستند و عکس است که هر کدام از این بخش ها دارای جایزه جداگانه هستند.

وی در ادامه پیرامون کسب جایزه دوم در این جشنواره گفت: یک مجموعه‌ عکس 15 فریمی با نام «جنگ در عراق؛ عملیات آزادسازی البشیر» به این مسابقه ارسال کردم که به لطف خدا توانستم جایزه دوم را کسب کنم. جایزه اول هم به عکاس خبرگزاری رویترز رسید با مجموعه‌عکسی از پناه‌جویان جنگ سوریه در سواحل یونان. من عکس‌های او را خیلی دوست داشتم، ساده و تاثیرگذار که در عین حال چیدمان خوبی هم داشتند. البته او با همین مجموعه‌ عکس توانسته سه جایزه معتبر  پولیتزر،  ورلدپرس‌فتو و پقپنیون را کسب کند. 

قائدی در خصوص هدف و پیام عکس‌هایش گفت: هدف عکس‌هایم به تصویر کشیدن رشادت و مجاهدت جوانان و رزمندگان اسلام بود و خوشحالم که عکس‌هایم توانست نظر مخاطبین و داوران را جلب کند. بخصوص اینکه از یک گروه داوری پنجاه نفره برخوردار بود که همگی از سردبیران، ادیتورها و خبرنگاران کشور فرانسه هستند و همین پنجاه نفر می‌توانند منتقل کننده پیام عکسهای من باشند.

حسن قائدی ادامه داد: در نحوه برگزاری این جشنواره نیز نکات آموزنده و ارزشمندی وجود داشت که ای کاش مدیران فرهنگی و رسانه‌ای ما توجه می‌کردند. اول اینکه در شهر بایوکس یعنی در سواحل نورماندی برگزار می‌شود. یعنی منطقه‌ای که فرانسوی‌ها خاطرات زیادی از جنگ جهانی دوم در آنجا دارند. اگر فیلم سینمایی «نجات سرباز راین» را دیده باشید، پیرامون همین سواحل ساخته شده است. فرانسوی‌ها با برگزاری این مراسم و دعوت صدها مهمان رسانه‌ای به این منطقه نمی‌گذارند خاطرات آن روزها فراموش شود. طراحی فضا و چیدمان فروشگاه‌ها و کافه‌ها با محتوای آثار بازمانده از جنگ و تولید پوشاک و اسباب‌بازی‌های مرتبط به تاریخ همان منطقه سرشار از جاذبه است.

حسن قائدی در پایان ضمن اهدای جایزه‌اش به عکاسان گمنام دوران دفاع مقدس گفت: امروزه جنگ به یک تجارت پرسود تبدیل شده و کشورهای غربی و آمریکایی با تزریق ترس در خاورمیانه سعی در فروش تسلیحات نظامی به کشورهای منطقه دارند و از طرفی تمام زباله‌های انسانی و خطرناک خود را راهی خاورمیانه می‌کنند و به جان مسلمانان می‌اندازند تا نام شیعه و مسلمان را در افکار عمومی دنیا خراب کنند.



انتهای پیام/

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار