رییس فرهنگ افغانستان در اتریش:

کمک به آموزش کودکان ثواب حج‌ را دارد

غوث الدین میر کمک به آموزش کودکان در شرایط دشوار در افغانستان را مانند برابر با ثواب حج دانست.

کمک به آموزش کودکان همانند حج کردن استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مسئولان کانون فرهنگ افغانستان در اتریش می گویند که آنان در نظر دارند تا مکتب بی بی سروری که در کابل موقعیت دارد را همه ساله کمک کنند چون به گفته آنان کمک کردن به مکتب همانند حج کردن در خانه خداست.

غوث الدین میر رییس این کانون در این باره تاکید می‌کند که همه ساله به افغانستان می آید تا دانش آموزان که نیاز به کمک دارند را کمک کرده و از آنان دلجوی کند.

 رییس فرهنگ افغانستان در اتریش همچنین ادامه می‌دهد که او بنیان گذار نشریه بانو در اروپا است و تا هنوز چندین جایزه را به دلیل مختلف و یک جایزه ارزشمند از طرف شهرداری وین دریافت کرده، او همزمان در سال ۲۰۰۵ به دلیل فعالیت های اجتماعیش در اروپا بعنوان سفیر صلح انتخاب شده است.

او می گوید که حج کردن یک وجیبه اسلامی و دینی است اما کمک کردن به کودکان که در شرایط دشوار در افغانستان آموزش می بینند کمتر از کعبه رفتن نیست.

به گفته غوث میر افغانستان کشوری است که نیاز به کمک و همکاری متعهد دارد و آنان که چه در داخل کشور و چه در خارج زندگی می کنند باید به اندازه توان برای دانش آموزان در افغانستان کمک کنند .

آقای غوث می گوید که همه ساله به افغانستان سفر می کند و دانش آموزان مکتب بی بی سروری را به دلیل این که یک مکتب محروم است کمک می کند.

لیسه بی بی سروری سرورسنگر درسال ۱۳۶۴ خورشيدی تاسيس شده است. اين ليسه هم اکنون حدود ۷۰۰۰ دانش آموز دختر دارد که در سه شیفت مختلف در حال آموزش هستند.

اقای غوث میر می گوید که او از سال ۲۰۰۵ به این طرف کوشش کرده است که دانش آموزان که نیاز به قرطاسیه دارند و مکتب که محروم قرار دارد را کمک کند.

غوث می گوید که برای اولین بار من در مکتب بی بی سروری یک چطر سایه بان درست کردم تا دانش آموزان از آفتاب سوزناگ نجات پیدا کنند.

غوث میر گفت: در سال های بعد من تا امسال (۱۳۹۵) کوشش کردم که همه ساله به افغانستان بیایم تا دانش آموزان این مکتب را کمک کنم.

او همزمان افزود که سال های قبل پروژه آبرسانی در مکتب ساخته و چاه های عمیق حفر کرده و برای دانش آموزان این مکتب آب آشامیدنی را فراهم کرده است.

پخته کردن صحن مکتب، بازسازی دیوار های مکتب بی بی سروری که از سال ها به این طرف به دلیل برف و باران های سنگین تخریب شده بود از جمله کمک های آقای غوث در این مکتب به شمار می رود.

بی بی سروری خانم پادشاه سابق افغانستان (حبیب الله کلکانی) که ۹ ماه در افغانستان حکومت کرد می باشد، گفته می شود که خانم سروری در زمان حیات خود خدمات شایسته ی از خود بجا گذاشته و پادشاهان وقت، این متکب را بنام او مسما کرده.

پیش از این اما وزارت معارف کشور اعلام کرده بود که مکتب بی بی سروری را به صورت پخته و اساسی بازسازی کرده و دانش آموزان که در فضای باز آموزش می دیدند در حال حاضر به صنف ها رفته اند.

در همین حال آقای میر می گوید که او برای دانش آموزان این لیسه دخترانه میدان والیبال و باستکبال ساخته و ۲۴۰ چوکی برای دانش آموزان فراهم کرده است.

او می گوید که در سال های بعد تلاش خواهد کرد تا دنیای جوانان که در اتریش موقعیت دارد را با مکتب بی بی سروری ارتباط بدهد تا روابط این دو نهاد افزایش پیدا کند.

غوث الدین میر می گوید که او در شهر کابل متولد شده و تحصیلات ابتدایی خود را در مکاتب استاد بیتاب ومتوسطه شاه شهید و بعدا در لیسه تجربوی شاه دوشمشیره به پایان رسانیده و بعد به حکم زمان ادامه تحصیلات در رشته لوژستیک در اردو افغانستان را پیش برده است.

آقای میر پیش از این در بخش های مختلف وزارت دفاع ملی کشور انجام وظیفه کرده و بعد از آن که در اروپا مهاجر شده، کانون فرهنگ افغانستان در اتریش را بنیان گذاری کرده است.

او می گوید که در کشور اتریش برای کسانی که می خواهند زبان مادری شان فراموش نشود یک مرکز زبانی دری ایجاد کرده، اقای غوث همزمان مجله فصل نامه بانو تاسیس کرده است.

غوث می گوید که او همه ساله از پول شخصی خود برای دانش آموزان مکتب بی بی سروری قرطاسیه و لوازم تدریسی خریداری کرده و در اختیار دانش آموزان این لیسه قرار می دهد.

رییس کانون فرهنگ افغانستان در اتریش می گوید که او همه ساله یک یا دو کنفرانس در اروپا برگزار می کند تا همه مهاجران که در اروپا هستند بدانند که کشورشان نیاز به حمایت های آنان دارد.

بخدی نوشت: وی در کنفرانس های که برگزار می کند، تلاش می‌کند که فرهنگ یتیم پروری را نهادینه کرده و حاضرین در این کنفرانس به کودکان که در جاده های افغانستان کار می کنند و نیاز به کمک دارند را مورد حمایت مالی و معنونی قرار دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.