سلول‌های بینی به کمک درمان مفاصل زانو آمدند

جراحان سوئیسی با استفاده از سلول‌های بینی توانستند آسیب وارده به مفاصل زانو را با موفقیت درمان کنند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ حدود ۲ میلیون آمریکایی به دنبال مشکلات غضروفی تحت عمل جراحی زانو قرار گرفتند. با بالا رفتن سن، احتمال بروز چنین مشکلات مفصلی نیز افزایش می‌یابد.
 
نتایج به دست آمده از درمان‌های صورت گرفته روی مبتلایان به آسیب‌های مفصلی زانو با استفاده از سلول‌های بینی نشان می‌دهد که این درمان‌ها بعد از دو سال اثرگذار بوده و توانسته بیماری آنها را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد و وضعیت مفاصل زانو را به وضعیت مفصل و غضروف سالم نزدیک کند.
 
صدمات وارده به زانو معمولا با آسیب غضروف مفصلی آغاز می‌شود که بافتی در انتهای استخوانی است و مفصل را می‌پوشاند. این غضروف برای حرکت بدون درد مفصل ضروری است. غضروف به خودی خود، منبعی از جریان خون ندارد بنابراین، هنگام آسیب‌دیدگی قادر به ترمیم خود نیست.
 
محققان سوئیسی از سال ۲۰۰۱ روی روش جراحی جدیدی کار می‌کردند تا از سلول‌های بینی برای ترمیم غضروف‌های مفصلی آسیب‌دیده زانو استفاده کنند. سلول‌های بینی ظرفیت تجدیدپذیری بیشتری نسبت به غضروف جدید دارند و در نیروهای فیزیکی وارده به آن واکنشی مشابه غضروف مفصلی نشان می‌دهند و شکل‌پذیری بالایی نیز برای تطبیق با شرایط مفصلی دارند.
 
محققان در مطالعات خود، ابتدا بافت مهندسی شده سلول‌های بینی را روی مفاصل زانوی بز قرار دادند و مشاهده کردند که این سلول‌ها به خوبی با غضروف مفصلی زانو یکی شد. آنها سپس آزمایش‌های خود را روی ۱۰ بیمار ۱۸ تا ۵۵ سال انجام دادند که تمامی آنها از جراحات غضروفی زانو رنج می‌بردند.
 
به گزارش سلامت‌آنلاین، در این عمل جراحی، پزشکان نمونه کوچکی از سلول‌های بینی را برداشتند و سپس در محیط آزمایشگاهی به مدت ۲ هفته کشت دادند و غشاهای کلاژنی را با آنها تغذیه کردند. پس از آن، دو هفته دیگر هم این سلول‌ها را کشت دادند. نتایج به دست آمده ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر غضروف اهدایی بود.
 
محققان پس از این آزمایش‌ها، سلول‌های کشت داده را به شکل مناسبی به قسمت آسیب‌دیده مفصل زانو پیوند زدند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار