حسینی‌پور:

صلح در افغانستان منوط به عدم حمایت عربستان از طالبان است

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: اگر عربستان دست از حمایت شبه‌نظامیان طالبان بردارد و از طریق اهرم‌های خود طالبان را به مذاکره تشویق کند، می‌تواند مسیر صلح را تا حدودی هموار سازذ.

حسینی‌پورسیدمحمد حسینی‌پور کارشناس مسائل آسیای شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه وجود پدیده تروریسم و دولت طالبان در دهه‌های اخیر موجب شده افغانستان حدود نیم قرن به عقب برگردانده شود، اظهارداشت: این مشکلات به قدری بر کشور افغانستان سایه افکند که دولت‌های منطقه و قدرت‌های جهانی نیز نتوانستند با رایزنی مشکلات این کشور را حل و فصل کرده و به رشد و توسعه افغانستان کمک کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر اینکه عربستان بیشترین نقش را در ترویج خشونت، افراط‌گرایی و به طورکلی ناامنی و عقب‌افتادگی افغانستان داشته است، افزود: ریاض با حمایت از گروه‌های تندرو به‌ویژه شبه نظامیان طالبان که ریشه آنها به مدارس دینی پاکستان و به خصوص مجلس اعلای کویته برمی‌گردد، توانست در سال‌های ‌97-1996 دولت مدنظر خود را در کابل مستقر و از نظر معنوی، مادی و پشتیبانی‌های سیاسی مورد حمایت آشکار قرار دهد.

وی ادامه داد: برخی کشورهای همسایه نیز در کنار ریاض به ترویج خشونت و حمایت از دولت نظامیان طالبان می‌پرداختند تا اینکه این پدیده در سال 2001 و بعد از حوادث 11 سپتامبر با حمله نیروهای آمریکایی و متحدینش به افغانستان متوقف شد. اما عربستان هیچ‌گاه دست از حمایت طالبان برنداشت و تا امروز به حمایت‌های خود ادامه داد.

حسینی‌پور با اشاره به سفر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان به عربستان نیز اظهار داشت: این سفر از دو منظر قابل بررسی است، نخست اینکه کابل انتظار دارد عربستان به عنوان یک کشور اسلامی دست از حمایت گروه‌های افراطی و تروریستی و شبه نظامیان طالبان بردارد و از سوی دیگر به پروسه صلح افغانستان که اکنون در جریان است، کمک کند.

این کارشناس ارشد حوزه آسیا اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید یکی از موانع تحقق و پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان، مخالفت‌ها و کارشکنی‌های طالبان بوده و در حقیقت آن‌ها این مذاکرات را مشروط به بیرون رفتن نیروهای آمریکایی، آزاد شدن زندانیانشان و گرفتن سهم از قدرت در کابل کرده‌اند. 

حسینی‌پور تأکید کرد: به هر حال سرمنشاء ایده‌ها و عملکرد طالبان به ریاض برمی‌گردد و مفتی‌های اعظم این کشور خط‌های فکری، سیاسی و  استراتژیک آن‌ها را به عهده دارند، بنابراین اگر عربستان دست از حمایت شبه‌نظامیان طالبان بردارد و از طریق اهرم‌های خود طالبان را به مذاکره تشویق کند، می‌تواند مسیر صلح را تا حدودی هموار سازذ.

وی با بیان اینکه تروریست‌ها امروز در مقابل دولت افغانستان هستند و اصل کارکرد آنها ایجاد ناامنی است، افزود: اگر قرار بر این باشد که مذاکرات صلح افغانستان انجام بگیرد و پیشرفت‌هایی هم در پی داشته باشد، این دولت عربستان است که می‌تواند بیشترین نفوذ را روی طالبان برای تشویق و کشاندن آنها به پای میز مذاکره داشته باشد.

این کارشناس مسائل افغانستان یادآور شد: دولت افغانستان می‌خواهد ثابت کند برای ایجاد صلح و ثبات در کشورش حتی با عربستان که حامی خشونت و افراط‌گرایی است و شبه نظامیان طالبان و القاعده و داعش را زیر چتر حمایتش قرار می‌دهد هم مذاکره می‌کند تا اهرم فشاری برای پیشبرد و به نتیجه رساندن گفتگو‌های صلح داشته باشد.

حسینی‌پور گفت: از سوی دیگر ریاض فضای ناامن، توسعه‌نیافته، نبود عمران و ضعف‌های بخش آموزش بهداشت را مطلوب خود می‌داند، چرا که در این شرایط می‌تواند بهترین نفوذ و حضور را در مبادلات افغانستان داشته باشند.

این کارشناس ارشد حوزه آسیای شرقی با اشاره به اینکه عربستان دو هدف را در افغانستان دنبال می‌کند، گفت: اول اینکه از کابل می‌خواهد تا به نوعی طالبان را در قدرت شریک کند و  نقش استراتژیک‌ مهم و سرنوشت‌سازی نیز در این کشور به عهده  داشته باشند، علاوه بر این اجازه دخالت قدرت‌های اول منطقه مانند ایران را در مبادلات افغانستان ندهد.

وی اضافه کرد: عربستان این تفکرات را در یک دهه اخیر پیش برده ولی نکته اینجا است که تمامی جهان و رسانه‌ها به این واقعیت رسیده‌اند که دستان عربستان و مفتیان سعودی پشت طالبان است و ثابت شده که آنها نقشه راهی هم برای داعش تنظیم کرده‌اند تا بتواند بخش‌هایی از افغانستان را تصرف کند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه امروز بهترین زمانی است که مذاکرات صلح افغانستان صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان برای به‌نتیجه رساندن مذاکرات حتی با دولتی مانند عربستان وارد گفت‌و‌گو شده و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامبخش .‌لندن
۲۱:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
در همین دوره هم ‌عربستان در افغانستان نقش اول دارد‌
مقله خوب است.
تشکر از دکتر محمد حسینی پور.
استاد خود مون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
با تشکر از سايت باشگاه خبرنگاران= سپاس از اين نوشتار گرانسنگ . مطلب بسيار خوب و غني است.


قربان شما.
Iran (Islamic Republic of)
دکتر عمراني
۲۱:۳۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
مطالب خوبي بازگو شد . تشکر/
Iran (Islamic Republic of)
دکتر الماسي
۲۱:۳۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
با سپاس از باشگاه خبرنگاران -
مصاحبه خوبي است و به درستي نقش رياض را در حمايت از خرابکارها در افغانستان روشن شده است. از نويسنده محترم بسيار ممنون و تشکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
با تشکر از سايت باشگاه خبرنگاران= سپاس از اين نوشتار گرانسنگ . مطلب بسيار خوب و غني است.


قربان شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۵
سلام ودرود بر شما.
سعودي ها با پول نفت و اسلحه پاکستاني 3 دهه است که مردم مظلوم افغانستان را به خاک وخون مي کشند. ملت ما اميد بسيار دارند ترور و خشونت از کشورمان دور مي شود . انشا....
آخرین اخبار