صالحی در نشست‌ جایگاه اقتصاد مقاومتی در گفتمان فرهنگی ایران:

صرف دادن آگاهی در زمینه اقتصاد مقاومتی کفایت نمی‌کند/ نخبگان وارد میدان عمل شوند

این غلط رایج است که اگر دادن اطلاعات را زیاد کنیم، به گفتمان‌سازی تبدیل می‌شود.

صرف دادن آگاهی در زمینه اقتصاد مقاومتی کفایت نمی‌کند/ نخبگان وارد میدان عمل شوندبه گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین افتتاحیه سلسله‌های نشست‌های جایگاه اقتصاد مقاومتی در گفتمان فرهنگی ایران صبح امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر فکوهی انسان‌شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و حسین راغفر اقتصاددان در تالار گفتگوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه برداشت‌های متفاوتی از موضوع اقتصاد مقاومتی می‌شود، گفت: این اقتصاد با تکانه‌ها، رکود، بحران و فروپاشی اقتصاد ملی روبه‌رو نمی‌شود بلکه مقاوم و حتی رو به رشد است. اگر چنین تعریفی را بپذیریم نیازهایی باعث طرح این عنوان و موضوع شده است. در اینجا این بحث مطرح می‌شود که چطور می‌توان اقتصاد پایدار را شکل داد. آیا می‌توانیم در زمینه ارتقای سطح امنیت اقتصاد ملی تلاش کنیم و از سیکل بحران رونق و رکود فاصله بگیریم؟

وی افزود: اقتصاد مقاومتی نخستین بار در سال 89 در بیانات مقام معظم رهبری ذکر و بهمن 92 در 24 ماده ابلاغ شد. در لایحه‌ای که توسط دولت برای این منظور به مجلس ارائه شد، به نقش نهادهای دیگر چون صدا و سیما در اقتصاد مقاومتی توجه شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه نباید در دام غلط‌های رایج و تکراری در زمینه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بیفتیم، اظهار داشت: اینکه اگر واژه‌ای را تکرار کردیم به معنای گفتمان‌سازی است؛ یکی از اغلاط رایج است. باید پایگاه و خاستگاه گفتمان‌سازی کنش‌های اختیاری باشد؛ بر پایه انتخاب و نه بر اساس بخشنامه‌ای رسمی.

صالحی ادامه داد: فکر می‌کردیم صرف دادن اطلاع و آگاهی در زمینه اقتصاد مقاومتی کفایت می‌کند؛ این غلط رایج است که اگر اطلاعات را زیاد کنیم، به گفتمان‌سازی تبدیل می‌شود و غلط‌های دیگر و دیگری که در این زمینه وجود دارد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت:‌ پنج مؤلفه گفتمان‌سازی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شامل 1- درون‌زایی نه درون‌گرایی به معنای استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی 2- برون‌گرایی به معنای تعامل سازنده با تمام جهان 3- مردمی بودن 4- عدالت‌محوری به معنایی که آحاد مردم از فرصت‌های اقتصادی بهره‌مند شوند 5- دانش‌بنیان بودن به جای اتکا به منابع طبیعی زودگذر است. در نهایت اگر این پنج مؤلفه رعایت شود، ما باید از اغلاط رایج فاصله بگیریم. حال سوال اصلی این است که چگونه این گفتمان‌سازی اتفاق بیفتد؟

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینکه چگونه می‌شود اقتصاد مقاومتی اتفاق بیفتد، سوال اصلی ماست. در این باره سه مسئله اهمیت پیدا می‌کند؛ اینکه گفتمان کلان در یک منظومه به خرده گفتمان تبدیل شود و این خرده گفتمان‌ها همدیگر را بپوشانند.  اقتصادی خانواده‌بنیان، آمایش بنیان و دانش‌بنیان از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر، اینکه این پروژه کلان را به خرده گفتمان‌ها تبدیل کنیم، اهمیت دارد. آگاهی سهم محدودی را در شکل‌دهی گفتمان اجتماعی پدید می‌آورد. این خرده‌گفتمان‌ها باید احساس منفعت ملی، شهری و منطقه‌ای را در مردم ایجاد کند. 
 
صالحی در ادامه افزود: نکته دیگر نقش نخبگان در گفتمان‌سازی است. این قشر نقش‌ متنوعی در اقتصاد فرهنگی دارند؛ سهمی که کم و بیش در این زمینه مغفول است. این قشر تنها به داخل سیستم محصور نیستند؛ آنهایی که در بیرون از سیستم هستند نیز باید در این زمینه فعالیت کنند. مشارکت نخبگان می‌تواند به مسئولین کمک کند. بحث‌هایی مانند بحران محیط زیست، طلاق و اعتیاد را که توسط دولت بیان می‌شود، مردم تنها شعارهای دولتی ندانند و آن را مشکلی اجتماعی قلمداد کنند.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: در سال 89 احساس می‌شد، طرح اقتصاد مقاومتی یک رویکرد اقتصادی، تحریمی و جنگی دارد و به آن به عنوان رویکردی با پشتوانه نظری نگاه نشد. نخبگان خوب به میدان نیامدند و به همین دلیل با دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این زمینه همکاری کردیم. اگر این رویکرد با پیوند نخبگانی همراه نشود، قطعا عقیم خواهد ماند.


 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.