آژانس بین‌المللی انرژی: جهان به اقدامات بیشتری در حوزه بهره‌وری انرژی نیاز دارد

آژانس بین‌المللی انرژی بر لزوم ارتقاع سطح بهره‌وری انرژی در جهان تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مربوط به سال 2015 نشان می‌دهد سطح بهروه‌وری انرژی جهانی و یا تولیدات ناخالص واحدهای انرژی 1.8 درصد بهبود یافته است. شاخص‌های سنجش ارتقاع بهره‌وری انرژی شامل بالا رفتن استانداردهای سوخت خودروها، بهبود فناوری‌های روشنایی و استانداردهای مربوط به ساختمان می‌شود.

باوجود پیشرفت‌هایی که بهره‌وری انرژی در سال 2015 تجربه کرد، کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی انتظار داشتند این شاخص دست‌کم 2.6 درصد بهبود یابد. به این ترتیب جهان در مسیر قطع وابستگی به سوخت‌های فسیلی قرار می‌گرفت؛ اما این خواسته محقق نشد.

به موجب توافقی که میان کشورهای جهان در 4 نوامبر حاصل شد، کشورها متعهد شدند برای جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین اقداماتی اساسی در ارتباط با بهبود بهره‌وری انرژی انجام دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد این سطح از بهبود بهره‌وری انرژی همانند سال 2014 است؛ اما در مقایسه با سال‌های 2003 تا 2013 سه برابر افزایش یافته است.

بهای جهانی نفت در سال گذشته میلادی با رکود مواجه شد. بهای سوخت در آمریکا 38 درصد کاهش یافت و همین موضوع فروش وانت بارهای سبک را در آمریکا افزایش داد بطوریکه در سال 2015 حدود 9.5 میلیون وانت بار در این کشور فروخته شد که یک رقم بی‌سابقه به حساب می‌آید.

البته بالا رفتن سطح استاندارد سوخت خودروها موجب شد این تعداد از وانت بارهای فروخته شده نسبت به سال 2010 9 درصد بهره‌وری انرژی بالاتری داشته باشند. بالا رفتن استانداردهای سوخت خودرو در سطح جهانی طی سال 2015 روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت را ذخیره‌سازی کرده است. این حجم 2.5 درصد از منابع نفتی را در جهان تشکیل می‌دهد.

بهبود بهره‌وری اقتصادی بیش از همه در کشورهای توسعه یافته مانند چین گزارش شده است. چین در یک سال گذشته توانست سطح بهره‌وری انرژی خود را 5.6 درصد افزایش دهد. این درحالیست که طی یک دهه گذشته موفق به ارتقاع 3.5 درصدی شده بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار