جایگاه داروسازان در نظام سلامت نیاز به بازنگری دارد/ مقالات علمی تولید شده توسط داروسازان زیاد است

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران از چالش های حوزه داروسازی خبر داد و گفت: از بین 15 دانشمند برتر ایران هفت نفر داروساز هستند.

جایگاه داروسازان در نظام سلامت نیاز به بازنگری دارد/ مقالات علمی تولید شده توسط داروسازان زیاد است
سید حمید خویی دبیر انجمن علمی داروسازان ایران و نایب رییس  شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مهمترین چالش حوزه داروسازی کشور گفت: بزرگترین چالش، بحران جایگاه داروساز در نظام عالی کشور و هویت خدمات دارویی در نظام سلامت است.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت به خدمات دارویی و حرفه ای داروساز ارزش کافی داده نشده و به گونه ای هر دو در حاشیه دیده شده است.

خویی وزن اصلی درمان را بر دوش دارو و دارودرمانی دانست و اظهار داشت: از آنجا که بخش مهم خدماتی که داروسازان در داروخانه ارائه می کنند رایگان است نقش اصلی آنها آنطور که باید برای مردم ملموس نیست، طبیعتا هرچیزی که بی مزد و منت باشد دیده نمی شود.

 دبیر انجمن علمی داروسازان ایران عنوان کرد: نسخه پیچیدن یک پروسه فیزیکی و یک پروسه متافیزیکی دارد و تجویز اشتباه یک دارو می تواند به قیمت از دست دادن جان بیمار تمام می شود و لذا آموزش ها و مشاورها حتی اگر دیده نشود و در فرآیند نظارت بر صحت نسخه پیچی و انطباق داروها با شرایط بیمار اشتباهی رخ دهد می تواند ضایعه جبران ناپذیری را در زندگی فرد ایجاد کند.

وی با اشاره به مسئولیت فنی داروساز در داروخانه بیان کرد: آموزش کافی به لحاظ فرهنگی و توجیه کافی توسط شبکه های اجتماعی برای نقش داروساز صورت نگرفته است.

خویی بالاترین نسبت مقالات علمی در عرصه آموزشی و تحقیقاتی را برای داروسازان دانست و عنوان کرد: هفت نفر از 15 دانشمند برتر ایران داروساز هستند لذا در عرصه علمی جایگاه بی نظیری داریم یعنی حتی تحقیقات و مقالات علمی تولید شده توسط داروسازان از بقیه رشته های تخصصی پزشکی جلوتر است.

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی افزود: در ایران دارویی نیست که نتوانیم تولید کنیم یعنی فناوری و دانش تولید حتی پیشرفته ترین داروهای روز دنیا را داریم و اگر تولید دارویی را شروع نمی کنیم چون تولید محدود آن برای کشور مقرون به صرفه نیست.

وی ایران را پنجمین کشور وارد شده به تولید فرآورده های بیوتکنولوژی دارو دانست و افزود: بعنوان مثال ما دومین تولید کننده داروی ضد ام اس در دنیا بودیم و به لحاظ تولید دارو وضعیت مناسبی را داریم.

خویی با بیان اینکه کیفیت یک طیف است نه نقطه، اظهار داشت: ما راه نرفته در صنعت داروسازی و کیفیت بسیار داریم اما ارتقای کیفیت هزینه دارد و وقتی دوسال قیمت دارو ثابت نگه داشته شده و دولت هم برای نوسازی صنایع دارویی هیچ حمایتی نمی کند چه کسی باید هزینه ارتقای کیفیت را پرداخت کند.

وی این مسئله که مردم همچنان خواهان داروهای خارجی هستند را رد کرد و گفت: 95 درصد داروهای کشور برای ایران است و نباید با طرح این موضوعات فضای تبلیغاتی مصنوعی ایجاد کرد البته پشت بخش مهمی از این ماجرا شرکتهای وارداتی هستند که برای جاباز کردن در بازار رقیب خود را خراب می کنند.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: 30 سال درایران (البته منهای 2 الی 3 درصد داروهای خاص) واردات دارو نداشتیم و مردم از آنها استفاده می کردند.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند از بهترین داروها استفاده کنند،عنوان کرد: بنابراین بحث کیفیت برای داروهای وارداتی نیز مطرح است و تمام داروهای وارد شده از کشورهای مختلف لزوما با کیفیت نیستند. قطعا داروی ما بی کیفیت تر از داروی وارد شده از کشوری مثل هند نیست منتها یک اشکال فرهنگی در سطح ملی داریم که فکر می کنیم هر دارویی با عنوان خارجی، بهتر است. 

خویی اعلام کرد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، سلامت حق تک تک شهروندان و تامین آن وظیفه دولت است بنابراین هزینه های درمان بر دوش دولت است نه مردم، اما چون دولت نمی تواند این هزینه ها را بطور کامل تامین کند بخشی از آن از جیب مردم پرداخت می شود.

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی یکی از شاخص های طب در دنیا را گرانی دانست و ادامه داد: گرانی فقط مختص دارو نیست و در تمام حوزه های پزشکی مثل عکسبرداری هزینه ها بالا رفته است و البته هزینه های اضافی درمانی زیاد داریم و اگر مدیریت صحیح بر هزینه های درمانی(نه فقط دارو درمانی ) داشته باشیم حداقل می توانیم 40 درصد هزینه ها را کاهش و کیفیت خدمت رسانی را افزایش دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار