شهردار مشهد؛

پیشرفت فیزیکی 66 درصدی خط 2 قطار شهری مشهد/ تغییر مسیر در خط 3 قطارشهری نداریم

شهردار مشهد از پیشرفت فیزیکی خط 2 معادل 66 درصد خبر داد و گفت: این خط در 3 فاز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

پیشرفت فیزیکی 66 درصدی خط 2 قطار شهری مشهد/ تغییر مسیر در خط 3 قطارشهری نداریمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید صولت مرتضوی در نشست خبری که به منظور تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری در 3 سال گذشته برپا شد اظهار کرد: خط 2 قطارشهری مشهد با پیشرفت 66 درصدی همراه است و در 3 فاز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: فاز اول که دپو تا میدان شهدا است در بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم که از میدان شهدا تا میدان شریعتی است در اردیبهشت ماه 96 افتتاح خواهد شد. همچنین فاز 3 از محل میدان شریعتی تا شهید فکوری در آذرماه 96 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه تعداد 4 ایستگاه خط 2 قطارشهری مشهد در حال تکمیل معماری است، عنوان کرد: ایستگاه‌های A2، B2، C2 و G2 در این فاز است و ایستگاه D2 در حال تکمیل سازه است و فعلا به صورت ایستگاه مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایستگاه‌های F2 و G2 در حال تکمیل سازه و معماری است.

شهردار مشهد با بیان اینکه ایستگاه‌های بعدی نیز در حال اتمام سازه هستند، گفت: ابعاد ایستگاه‌ها 14 در 120 متر است و عمدتا ایستگاه‌های خط 2 در دو طبقه احداث شده و ایستگاه‌های شریعتی و شهید کاوه در 3 طبقه بنا شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه ریل‌گذاری ازمحل دپوی خط 2 قطارشهری تا میدان راه‌آهن به اتمام رسیده است، افزود: بخشی از مسیر میدان راه‌آهن تا میدان شهدا نیز به پایان رسیده و بخشی دیگر در مرحله بتن‌ریزی است.

وی در ادامه بیان کرد: تعداد 3 رام قطار شامل 15 واگن در محل دپو مستقر شده و 3 رام دیگر در بندر عباس است تا برای مونتاژ به تهران اعزام شود.

شهردار مشهد ادامه داد: برای تامین برق مورد نیاز خط 2 تاکنون 44 میلیارد تومان به حساب شرکت برق استان واریز شده است.

مرتضوی در خصوص هزینه‌کرد خط 2 نیز گفت: از سال 88 تا پایان 92 مبلغ ریالی 195 میلیارد تومان و مبلغ ارزی 55 میلیون یورو پرداخت کردیم که در مجموع 418 میلیارد تومان با احتساب 17 درصد پیشرفت است.

وی خاطر نشان کرد: از سال 92 تاکنون مبلغ ریالی 606 میلیارد تومان و مبلغ ارزی 73 میلیون یورو هزینه شده در مجموع نیز 900 میلیارد تومان برای 49 درصد پیشرفت فیزیکی هزینه شده است.
مرتضوی با تاکید بر اینکه برای اتمام خط 2 به 700 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، عنوان کرد: البته منابع ارزی و ریالی این پروژه تامین شده و دغدغه‌ای در این خصوص نداریم.

وی در خصوص مشخصات خط 3 نیز گفت: خط 3 قطارشهری 28.5 کیلومتر است و برای تملک میدان فردوسی 120 میلیارد تومان هزینه پرداخت شده است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه هر دو دستگاه حفار 1200 متر حفاری کرده است، بیان کرد: خط 3 از شمال غربی به جنوب شرقی از شهرک ابوذر به امیریه طی مسیر می‌کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه تا قبل از مهر 92 حدود 51 درصد از اتوبوس‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کرد، اظهار کرد: در دوره مدیریت جدید این رقم به 73 درصد افزایش یافت.

وی به بهره‌برداری از 281 اتوبوس جدیدالورود طی سال‌های 92 تا 95 اشاره کرد و گفت: 112 اتوبوس دیگر نیز تا هفته‌های آتی به بهره‌‎برداری خواهد رسید و در مجموع در این دوره 400 دستگاه اتوبوس جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهردار مشهد با اشاره به معطلی برخی اتوبوس‌ها به دلیل گازوئیل سوز بودن، توضیح داد: 114 دستگاه اتوبوس گازسوز را تعمیر کردیم و به بهره‌برداری رسید.

مرتضوی اضافه کرد: از سال 88 تا 90 تعداد 1158 دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی مشهد مقدس شد و 82.5 درصد اعتبارات آن از محل منابع دولتی تامین گردید.

وی خاطر نشان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری، رئیس جمهور در حرم مطهر قول 200 دستگاه جدید را داد. اما تلاش‌های ما تاکنون منجر به تامین 20 میلیارد تومان شده است. یعنی 115 میلیارد تومان مورد نیاز است که 20 میلیارد آن پرداخت شده و مابقی تا سقف 400 دستگاه را شهرداری خریداری کرده است.

تنها 8 دستگاه اتوبوس وعده داده شده رئیس جمهور محقق شده است

شهردار مشهد توضیح داد: نزدیک 18.5 درصد از اتوبوس‌های وعده داده شده رئیس جمهور معادل 8 دستگاه محقق شده است. در حالی که این رقم در گذشته به مراتب چشمگیرتر بود.
مرتضوی در خصوص نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهار کرد: از سال 83 تا 93 تعداد 1909 تاکسی نوسازی شد همچنین از سال 93 تا پایان نیم سال اول 95 بیش از 3000 تاکسی نوسازی شده است.

وی همچنین به کسب رتبه برتر کشور در ساماندهی و نظارت بر سرویس‌های مدارس اشاره کرد و ادامه داد: افتخارات دیگری در زمینه تاکسیرانی کسب شده است.

شهردار مشهد به ارائه ارقامی در حوزه قطارشهری و میزان جابه‌جایی مسافر و کاهش سرفاصله زمانی اعزام اتوبوس‌ها پرداخت و گفت: همچنین سازمان بار نیز تاقبل از مهر 92 تعداد 42 پروانه بهره‌برداری بار صادر کرده بود که تا پایان نیم سال اول 95 این رقم به 216 پروانه رسیده است که تحول 5 برابری را نشان می‌دهد.

مرتضوی تعداد دوربین‌های ثبت تخلف را 78 دستگاه خواند و گفت: این تعداد به 109 دستگاه افزایش یافته است.

وی تعداد دوربین‌های نظارت تصویری را 193 دستگاه دانست و افزود: این تعداد به 310 دستگاه افزایش یافته است.

شهردار مشهد به احداث 13 پل عابر پیاده جدید و تجهیز 20 پل دیگر اشاره کرد و ادامه داد: بالغ بر 60 میلیارد ریال برای تجهیز پل‌ها به آسانسور اختصاص داده شده است.

مرتضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و در واکنش به سوالی پیرامون تغییر مسیر خط 3، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده پیش‌بینی شده بود احتمال تغییر وجود دارد. اما با نشست‌های کارشناسی که صورت گرفت اکنون به زرس قاطع اعلام می‌کنم خط 3 در محدوده مصوب اجرایی خواهد شد و تغییرات محسوسی نخواهد داشت.

شهردار مشهد توضیح داد: دولت باید کمک 50 درصدی به اجرای خطوط قطار شهری داشته باشد. برای تکمیل خط یک به صورت صددرصدی کمک صورت گرفت. در سال 93 حدود 95 میلیارد تومان تخصیص داده شد و در سال 94 تقریبا 48 درصد از بودجه تخصیص داده شد.

مرتضوی افزود: یعنی 119 میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده بود که 58 میلیارد آن پرداخت شد. در سال 95 ، رقم 120 میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون در حال مذاکره برای اخذ 45 میلیارد تومان هستیم.

وی ادامه داد: امروز به لحاظ مشکلات که وجود دارد، مردم تمایلی به خرید اوراق مشارکت ندارند و شهرداری‌‎ها چاره‌ای جز اینکه با بنگاه‌های اقتصادی وارد مذاکره شوند، ندارند.

شهردار مشهد تصریح کرد: به استناد قانون بازپرداخت 50 درصد اصل و سود اوراق مشارکت بر عهده دلت و مابقی برعهده شهرداری است. البته در سنوات گذشته که اوراق منتشر شد و اجازه ندادیم این سود معطل بماند و پرداخت کردیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه هیچ تغییری در عمق خط 3 وجود ندارد، به تغییر مبانی پیمان در خط 2 اشاره کرد و گفت: خوب است نیمه پر لیوان را دید. پیشرفتی که انجام شده 66 درصد است.

تمام پروژه‌‎های کشور با نوسانات قیمتی همراه بوده است

وی در خصوص خسارت پرداختی برای خط 2، عنوان کرد: تفاوت قیمت به دلیل نوساناتی بود که در کل کشور به وقوع پیوست و در تمام پروژه‌ها بود و مختص یک پروژه نبود که باید جبران شود.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه قصدم کالبدشکافی گذشته نیست، گفت: هیچ وقت وارد گذشته دیگران نشده‌ام اما هیچ وقت نیز دنبال این نباشید که پاسخگوی گذشته باشم.

مرتضوی در خصوص طلب و بدهی شهرداری گفت: اززمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم، 2هزار میلیارد تومان بدهی داشت که بالغ بر 1600میلیارد آن پرداخت شده است.
شهردار مشهد عنوان کرد: پدافند غیرعامل در تمامی پروژه‌های شهری به ویژه پروژه قطارشهری لحاظ شده است.

مرتضوی در واکنش به سوالی پیرامون دریافت استفتاء برای هزینه کرد در کربلای معلی، گفت: شهرداری در این زمینه استفتاء نمی‌کند بلکه بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد اقدام می‌کند و کسی استفتاء می‌کند که شبهه‌دارد و ما شبهه‌ای در این کار نداریم.

وی در خصوص جذب سرمایه در این دوره گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته است. سرمایه‌گذاری در کشور با رکود جدی مواجه بود. تقریبا ساخت و ساز در کل کشور بالغ بر 50 درصد تعطیل بود.

شهردار مشهد افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان دچار رکود بود اما در شهرداری مشهد بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان پروژه‌های سرمایه‌گذاری آماده شد که بخشی از آن وارد قرارداد با سرمایه‌گذاران شده است.

مرتضوی با اشاره به ضرورت همکاری شهرداران و مشارکت با مردم در آبادانی حاشیه شهر، گفت: در آینده باید بدون اخذ دریافت مبلغ مشارکت از شهروندان، نسبت به توسعه و آبادانی این محدوده اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه میدان شهدا یکی از بزرگترین پروژه‌های مشهد و کشور است، گفت: اساسا احداث پروژه‌ها ناشی از تفکرات بشری است. چون تفکرات، معلومات و دانش‌ انسان‌ها دارای نقص است، ممکن است در هر کاری نقصی ببیند.

شهردار مشهد اضافه کرد: به اعتقاد من پروژه میدان شهدا یکی از بهترین پروژه‌هایی است که اجرایی شده است. منکر اینکه ممکن است پروژه دارای نقص باشد، نیستم.

مرتضوی خاطر نشان کرد: باید اجازه داد پروژه تکمیل شده و خود را نشان دهد. المان‌ها، آبنماها، ایستگاه‌های قطارشهری و ... احداث شود تا بعد اظهار نظر در خصوص آن صورت گیرد. البته باب نقد همواره باز است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پروژه میدان شهدا 75 درصد پیشرفت دارد، اظهار کرد: هر صاحب‌نظری که پیشنهاد اصلاحی دارد، بر دیده منت می‌گذاریم و آن را می‌پذیریم.

شهرداری با تخلفات پروژه سلمان که منجر به حادثه شد، برخورد می‌کند

شهردار مشهد در خصوص پروژه سلمان گفت: شهرداری در چارچوب برخوردهایی که با سایر پروژه‌ها می‌کند، با تخلفات پروژه سلمان که منجر به حادثه شد، برخورد می‌کند.

شهردار مشهد در خصوص مسایل پیش آمده با شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، عنوان کرد: نگاه ما تعاملی است، با تعامل است که امورات شهر می‌گذرد البته ممکن است عده‌ای سر ناسازگار داشته باشند اما صبوری می‌کنیم.

مرتضوی با بیان اینکه ملتزم به قانون هستیم، اظهار کرد: هر چه در چارچوب قانون مصوب شود، عملیاتی می‌کنیم. اما آنچه خارج از قانون و ضوابط است، اجرا نمی‌کنیم.

وی گفت: تصویب طرح‌های جامع وظیفه شورای عالی شهرسازی و معماری است. اما تعداد طبقات و پیشروی طولی و ... در چارچوب طرح‌های تفصیلی است و از وظایف کمیسیون ماده 5 به شمار می‌رود که این کمیسیون نیز در استان تشکیل می‌شود.

شهردار مشهد در خصوص ناوگان خط 2 قطارشهری، اظهار کرد: تعداد 30 واگن خط 2 وارد کشور شده و بر اساس برنامه زمانبندی شده مابقی ناوگان نیز به مرور وارد کشور خواهد شد.


انتهای پیام//ف.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.