چشم‌اندازی تاریک برای آینده عربستان سعودی؛

نگاه منفی تحلیلگران به وضع بازار سهام در عربستان

سقوط بهای نفت موجب شد سهام بورس کشورهای حوزه خلیج‌فارس به پایین‌ترین سطح در یک دهه اخیر برسد.

نگاه منفی تحلیلگران به وضع بازار سهام در عربستان سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ بزرگ‌ترین بانک عربستان با از دست دادن بخشی از اعتبار خود در جایگاه آخر فهرست بانک‌های در حال رشد و مؤسساتی که سوددهی نداشته‌اند، قرار گرفت. این موضوع موجب سقوط سهام عربستان در بازار بورس کشورهای حوزه خلیج‌فارس شد.

شاخص سهام در بازار بورس اوراق بهادار عربستان سعودی موسوم به "تداول" (Tadawul) در ساعت 13 امروز به‌وقت ریاض با 1.3 درصد کاهش همراه بود که بیشترین نرخ سقوط از ماه آگوست است. تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند بانک تجارت ملی (NCB) عربستان که در سه ماه سوم سال جاری به سودی بالغ‌بر 1.96 میلیارد ریال (522 میلیون دلار) دست‌یافته بود با میانگین سود 360 میلیون دلاری تا پایان سال جاری میلادی مواجه شود. سهام این بانک از ماه ژانویه 5.6 درصد کاهش داشته و هر سهم آن با 33.90 ریال به پایین‌ترین سطح رسیده است.

از سوی دیگر، کارشناسان بلومبرگ اعلام کرده‌اند سهام عربستان میان 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس با 0.6 درصد افت، بیشترین میزان کاهش را تجربه کرده است.

سقوط بهای نفت موجب شد سهام بورس کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای دومین سال به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر برسد. همچنین از هفت بانک مطرح در عربستان تنها یک بانک از افزایش سود سالانه خبر داده است.

به باور کارشناسان، تمرکز دولت عربستان بر درآمد شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها و تصمیم‌گیری برای تجارت با درآمد این مؤسسات نه‌تنها موجب سقوط سهام این کشور دربازارهای بورس می‌شود بلکه چشم‌انداز تاریکی را برای آینده عربستان رقم می‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار