پاسخ ایران به بیانیه نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه

وزارت خارجه ایران در پاسخ به بیانیه صادره در نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه بیانیه‌ای صادر کرد.

پاسخ ایران به بیانیه نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه
به گزارش حوزه سیاست‌ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بیانیه صادره در نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه بیانیه‌ای صادر کرد.

این بیانیه به شرح زیر است:

۱- كشورهايي كه مداخله جويي هاي غير مسئولانه آنها در ساير كشورها موجب گسترش ناامني، جنگ و تروريسم شده و حاكميت ملي همسايگان خود را نقض كرده اند، در مقامي نيستند كه ديگران را به عدم مداخله در امور منطقه نصيحت كنند. وضعيت اسفبار و ناامن سوريه، يمن، بحرين، عراق و ليبي نتيجه مداخله جويي غالب كشورهايي است كه در رياض جمع شده و اینک چاره سياستهاي شكست خورده خود را در متهم ساختن ديگران یافته اند.

۲- واکنش یکجانبه این کشورها به تلاشهایی که برای آزادی کامل حلب از دست گروههای تروریستی مورد حمایت آنان صورت می گیرد، در حالی است که جنایات مستمر این گروهها بدترین شرایط انسانی را برای مردم شهرهای مختلف سوریه از حلب گرفته تا دیگر شهرهای تحت محاصره ایجاد کرده است؛ و تلاش برای توقف این نسل کشی ها و جنایات فجیع علیه بشریت، آن چیزی است که توجه سریع جامعه بین الملل را اقتضا می نماید.

۳- جمهوري اسلامي ايران زياده گويي كشورهاي ياد شده درباره تماميت ارضي خود و حاكميت ملي خلل ناپذير بر جزاير سه گانه ايراني را محكوم و آن را مصداق مداخله جويي در امور ساير كشورها مي داند.

۴- به رغم درخواست اين كشورها براي بناي روابط با همه كشورها بر اساس منشور ملل متحد و موازين شناخته شده بين المللي، جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه صداقتي در اين درخواست متناقض و بيانيه مملو از اتهام و فرافكني اجلاس مذكور نمي بيند.

۵- اشارات بيانيه مذكور به توافق هسته اي (برجام) در ادامه مواضع قبلي شوراي همكاري خلیج فارس توأم با حسن نيت نبوده و متضمن جهت گيري مداخله جويانه، غيرمسئولانه و غيردوستانه در مورد توانايي هاي دفاعي مشروع جمهوري اسلامي ايران است. صادر كنندگان بيانيه مذكور ناشيانه به لزوم اجراي قطعنامه اي اشاره كرده اند كه در نتيجه مذاكرات منتج به برجام، ملغي شده و محلي از اعراب ندارد.

۶- جمهوري اسلامي ايران از پيشگامان طرح ايده خاورميانه عاري از سلاح هاي كشتار جمعي بوده و در صورت صداقت و رفتار دوستانه كشورهاي مذكور، حاضر به همكاري با آنها در جهت تحقق اين ايده می‏ باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار