پیامی در رابطه با حذف فیلم «رفتن» از جشنواره اسکار دریافت نکرده‌ایم

عضو کمیته انتخاب فیلم افغانستان در هشتاد و نهمین دوره جشنواره اسکار گفت: پیامی در رابطه با حذف فیلم «رفتن» از جشنواره اسکار دریافت نکرده‌ایم.

پیامی در رابطه با حذف فیلم «رفتن» از جشنواره اسکار دریافت نکرده‌ایم
سید حسن موسوی کارگردان نویسنده و عضو کمیته انتخاب فیلم افغانستان در هشتاد و نهمین دوره جشنواره اسکار 2016 در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال کنار گذاشتن فیلم «رفتن» از مرحله انتخابی جشنواره اسکار با اشاره به اینکه تاکنون هیچ پیامی از سوی جشنواره اسکار مبنی حذف فیلم سینمایی «رفتن» از روند رقابت‌ها دریافت نکرده‌ایم اظهارداشت: تنها درخواست اسکار شفاف سازی روند انتخاب و گزینش فیلم رفتن به عنوان نماینده سینمای افغانستان در این جشنواره است و تاکنون صحبتی از حذف اين فيلم از روند انتخابی این جشنواره نبوده است.

این کارگردان افغانستانی درباره چرایی عدم راهیابی نمایندگان سینمای افغانستان از سال 2002 تا کنون به جشنواره اسکار نیز گفت: اسکار هم مانند تمامی جشنواره‌های معتبر دنیا یک سری چارچوب‌ها و قوانين خاص به خود را دارد که در قالب این چارچوب‌ها و قوانین است که فیلم ها را گزینش و انتخاب می‌کند. البته برخی مواقع این قوانین صورت افراطی به خود می‌گیرد. لذا نباید این موضوع که سینمای افغانستان از سال 2002 به این سو نتوانسته نماینده‌ای برای اسکار داشته باشد را به پای ضعف و پس رفت سینمای افغانستان گذاشت.
 
موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: سینمای افغانستان در سالهای اخیر با فیلم‌هایی مانند «گرگ و میش»، «اسامه» و بسیار فیلم‌های دیگر که توانسته‌اند مقام و جوایز معتبری از جشنواره‌هایی مانند کن و گلدن گلوب را به خود اختصاص بدهند جانی دوباره گرفته و چشمهای زیادی را به خود معطوف ساخته است.

این عضو اتحادیه سینما گران افغانستان در ادامه تمامی گمانه زنی‌های موجود درباره حذف فیلم رفتن رفتن را کاملا بی اساس و نامعتبر خواند و اضافه کرد: بنده و همکارانم در کمیته انتخابی فیلم اسکار تمامی جنبه‌های یک اثر را سنجیده و بهترین فیلم را به عنوان نماینده سینمای افغانستان به اسکار معرفی کرده‌ایم.

این فیلمساز افغانستانی در ادامه به تشریح فضای گزینش نماینده افغانستان در هشتاد و نهمين جشنواره اسکار پرداخت و گفت: کمیته گزينش امسال یک جمع 7 نفره از بهترین فعالان سینمایی افغانستان بود که به ترتیب «جوانشیر حیدری» رییس اتحادیه سینماگران افغانستان، «لطیف احمدی» کارگردان پیشکسوت افغانستان، «محمد عظیم حسین زاده» رييس دانشکده تئاتر دانشگاه کابل، «خیبر فیضی» استاد دپارتمنت سینمای کابل «ياسمين یارمل» از بازیگران مطرح سینمای افغانستان، «سید رضا محمدی» شاعر، نويسنده و رییس اتحادیه نویسندگان افغانستان و بنده را شامل میشد.

موسوی با اشاره به این موضوع که بانو یارمل و سید رضا محمدی به دلایلی چون بیماری و مسافرت در دسترس نبودند توضیح داد: روند گزینش فیلم ها بدون حضور این دوستان و با اکثریت اعضا برگزار شد که طی این گزینش، فیلم «رفتن» ساخته برادران محمودی 22 ستاره، «قصه شبهای کابل» 19 ستاره، «گرگ و میش» 17 ستاره و «پرنده، پرنده نیست» 16 ستاره را از آن خود ساختند.

وی افزود: طی این روند فیلم سینمایی رفتن ساخته برادران محمودی فیلم برتر شناخته شد و به عنوان نماینده سینمای افغانستان راهی جشنواره ی اسکار 2016 شد.

موسوی در پايان تاکید کرد: بنده و دیگر دوستانم در کمیته گزینش فیلم اسکار در حال مکاتبه با جشنواره اسکار و شفاف سازی‌های لازم در مورد روند انتخاب نماینده امسال افغانستان در جشنواره اسکار 2016 هستیم و متاسفانه بایستی بگویم که اگر قرار باشد هر ساله کارگردان‌هایی که مرحله انتخابی اسکار راه نیافته‌اند با استفاده از روابط خارجی‌ای که دارند کارشکنی و ایجاد مشکل در این زمینه کنند، باعث می‌شوند سهم افغانستان در اسکار باطل شود و این حرکتشان در بلند مدت فقط به ضرر سینمای افغانستان خواهد بود.

اضافه می‌شود که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرست تایید شده فیلم‌هایی که برای شرکت در رقابت برای جایزه اسکار بهترین فیلم زبان غیر انگلیسی تقاضا کرده‌اند را منتشر کرده است. ۸۵ فیلم از جمله نمایندگان ایران، یمن، عراق و عربستان سعودی در این فهرست دیده می‌شود. اما نام نماینده سینمای افغانستان که به آکادمی معرفی شده بود، در فهرست اولیه نیست.

فیلم «رفتن» به عنوان نماینده افغانستان به بخش فیلم‌های خارجی‌زبان اسکار معرفی شده بود.

هنوز مشخص نیست علت کنار گذاشته شدن این فیلم و نمایندگان سینمای تونس و ارمنستان از فهرست اولیه چه بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار