برگزاری سوگواره‌های فرهنگی هنری عاشورایی در سراسر کشور

برگزاری سوگواره‌های گوناگون در سراسر کشور از جمله برنامه‌های ستاد عالی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور است.

مرتضی طاهریان معاون ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گفتگو با خبرنگارتکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اقداماتی که برای ماه محرم از جانب این مراکز در نظر گرفته شده، عنوان کرد: مدتی پیش ابلاغیه‌ای به همه استان‌ها در خصوص سیاست‌ها و رویکردهایی که در جلسه‌ای در تهران با رابطین ستادها داشتیم، ارسال کردیم.

وی افزود: در این جلسه هم رابطین و هم نماینده ارشاد هر مرکزی حضور داشت و طی آن تصمیماتی اتخاذ شد و برخی از استان‌ها نیز برنامه‌هایی را برای این ماه ارائه دادند.

طاهریان در ادامه با اشاره به برنامه‌ها و اجرای بعضی دیگر از آنها بعد از روزهای عاشورا و تاسوعا اظهار کرد: ما 22 هزار کانون در سراسر کشور داریم که هر یک به نوبه خود برنامه‌های ستادی خواهند داشت اما در کنار آن ها برنامه‌های دیگری چون سوگواره خامس آل عبا وجود دارد که هر ساله به شکلی ویژه اجرا می‌شود. در این سوگواره که در زنجان صورت می‌گیرد در کنار برگزاری جلسات عزاداری پس از عاشورا، خلاصه منبرها توسط علاقه مندان و بچه مسجدی‌ها برای ما ارسال و نهایتا منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این برنامه‌ها سوگواره "علمدار کربلا"  است که با مشارکت حرم حضرت عباس (ع) در رشته‌های مختلف هنری چون شعر و عکس در ماه صفر در ایلام برگزار می‌شود، علاوه بر این کنگره امام سجاد نیز به شکل گسترده‌ای علاوه بر ایران در کشورهای دیگر نیز همزمان با شهادت امام سجاد (ع) برپا می‌شود. در این کنگره و یکی دیگر از برنامه‌هایی که در راستای وقایع رخ داده در کربلا است، ما فراخوانی برای فیلم کوتاه، مسابقه کتابخوانی و شعر را به همه استان ها اعلام کرده ایم.

وی تصریح کرد: این ها بخشی از برنامه‌هایی بودند که تحت مدیریت کانون فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می‌شود و بخش دیگر در کانون‌های ما اجرا می‌شوند. به طور کلی در دو مناسبت در محرم و ماه رمضان فعالیت مساجد به اوج خود می‌رسد و طبیعتأ ما به عنوان ستاد فرهنگی تأکیدمان روی برگزاری برنامه‌های عزاداری با محوریت سیاست‌های مساجد است.

طاهریان در خصوص این سیاست‌ها عنوان کرد: توجه به قرائت قرآن، نماز اول وقت به ویژه زمانی که حرکت هیأت‌ها با اذان هم زمان می‌شود و دعوت عمومی آنها به صفوف نماز از جمله سیاست‌ها و رویکردهایی است که باید در نظر گرفته شود، علاوه بر این‌ها توجه و گرامیداشت مقام شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم یکی دیگر از اصولی است که مد نظر ما است.

معاون ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در پایان یادآور شد: در راستای فعالیت‌های ستاد فرهنگی هنری مساجد، تلاش ما این است تا با بهره گیری از تئاترهای آیینی، برپایی نمایشگاه های عاشورایی با موضوع محرم، برگزاری مسابقات کتابخوانی در این حوزه و در تمام استان‌های کشور از ظرفیت‌های فرهنگی و هنریمان به بهترین نحو استفاده کنیم، چرا که بهره مندی از این ظرفیت‌ها اصلی است که باید به آن توجه شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار