انتقاد چین و روسیه از آمریکا بخاطر استقرار سامانه «تاد» در کره جنوبی

چین و روسیه از آمریکا به دلیل استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی به شدت انتقاد کردند.

انتقاد چین و روسیه علیه آمریکا بر سر تصمیم استقرار سامانه «تاد» در کره جنوبیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پکن نوشت: چین و روسیه روز سه شنبه از آمریکا بر سر تصمیم این کشور به استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» در کره جنوبی در واکنش به برنامه هسته ای کره شمالی به شدت انتقاد کردند.

بر این اساس، مقامات نظامی ارشد چین و روسیه در هفتمین نشست سالانه « مجمع دفاع منطقه ای شیانگشان » در پکن گفتند این اقدام آمریکا و کره جنوبی تهدیدی برای ثبات منطقه ای و گامی در جهت آغاز یک رقابت تسلیحات جدید در جهان است.

آمریکا و کره جنوبی تابستان امسال درمورد استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» در خاک کره جنوبی توافق کردند. این تصمیم آنها پس از آزمایش های هسته ای و موشکی مکرر کره شمالی ، متحد چین ، گرفته شد.

ژنرال چینی، کای جون در این نشست گفت: آمریکا از اقدامات کره شمالی به عنوان بهانه ای برای دستیابی به برتری نظامی بر چین استفاده می کند.

وی افزود: استقرار این سامانه موشکی در کره جنوبی نه تنها نمی تواند به صلح و ثبات در شبه جزیره کره کمک کند بلکه خطر درگیری نظامی را در این منطقه افزایش می دهد.

پکن از آن نگران است که سامانه «تاد» علیه موشک های چین به کار گرفته شود و عملا تضعیف توانمندی های این کشور را در زمینه بازدارندگی هسته ای در برابر آمریکا درپی داشته باشد.

کای جون تصریح کرد: از منظر جهانی ، اصرار آمریکا بر توسعه برنامه دفاع موشکی خود می تواند منجر به یک رقابت تسلیحاتی در سطحی گسترده ، حتی در فضای خارجی شود.

آنتونی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه نیز در این نشست با انتقاد از تصمیم آمریکا و کره جنوبی به استقرار این سامانه موشکی گفت :« ما از تلاش های برخی کشورهای خاص برای سوء استفاده از اوضاع پیچیده در شبه جزیره کره نگرانیم.»

این تصمیم سئول و واشنگتن به تنش های منطقه ای دامن زده و به مشکلات برای حل اوضاع در شبه جزیره کره افزوده شده است.

کره شمالی ماه گذشته پنجمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد که با انتقادهای بین المللی روبرو و باعث شد تلاش ها برای اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی آغاز شود.

نشست روز سه شنبه با مضمون « ایجاد نوع جدیدی از روابط بین المللی » پس از سالها تنش روزافزون در منطقه برگزار شد ، تنش هایی که بخش مهمی از آن به اقدامات پکن در دریای چین جنوبی مربوط می شود.

چانگ وان کوان، وزیر دفاع چین در این نشست از مداخله اخیر آمریکا در مناطق ناآرام در آسیا انتقاد کرد و گفت :« برخی کشورها صرفا به دنبال برتری نظامی و تقویت ائتلاف های نظامی خودشان هستند. آنها صرفا در تلاش برای تامین امنیت خودشان به بهای امنیت دیگر کشورها هستند.»

آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در تلاش برای افزایش نفوذ خود در آسیا از طریق افزایش حضور نظامی و اقتصادی خود در این منطقه بوده است. این اقدام آمریکا نگرانی هایی را در پکن بوجود آورده است مبنی بر اینکه واشنگتن سعی در محدود کردن قدرت روزافزون این غول آسیایی دارد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار