آیا پیونگ‌یانگ برای انجام آزمایش جدید هسته‌ای آماده می‌شود؟

یک گروه ناظر در آمریکا اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای حاکی از افزایش فعالیت‌ها در یکی از تاسیسات آزمایش هسته‌ای کره شمالی است.

پیونگ‌یانگ برای انجام آزمایش جدید هسته‌ای آماده می‌شود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل باز خبرگزاری رویترز، یک گروه ناظر در آمریکا روز جمعه اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای حاکی از افزایش فعالیت ها در یکی از تاسیسات آزمایش هسته ای کره شمالی است که می تواند حاکی از آماده شدن این کشور برای انجام یک آزمایش هسته ای جدید یا گردآوری اطلاعات درباره آخرین آزمایش هسته ای این کشور باشد.

 این گروه ناظر در آمریکا موسوم به گروه 38 شمال، که بوسیله مدرسه مطالعات پیشرفته بین المللی وابسته به دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا اداره می شود، اعلام کرد در اطراف هر سه مجتمع تونل‌های زیر‌زمینی در تاسیسات آزمایش هسته‌ای «پیونگی ری» هم از لحاظ تعداد پرسنل و هم حضور یک سکوی بزرگ، ‌فعالیت‌های زیادی مشاهده می شود.

در گزارش این گروه با استناد به آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی آمده است: یکی از دلایل احتمالی این افزایش تحرکات می تواند گردآوری اطلاعات درباره آزمایش هسته ای نهم سپتامبر بوده باشد ولی در عین حال دلایل دیگر نیز مانند آماده‌سازی مقدمات به منظور انجام آزمایش جدید منتفی نخواهد بود.

در ادامه این مطلب آمده است: تصور می شود کره شمالی برای انجام یک آزمایش دیگر هسته ای در هر برهه زمانی آمادگی دارد و گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه زمان این آزمایش ممکن است روز دهم اکتبر مصادف با سالگرد تاسیس حزب کارگران این کشور باشد.  پیونگ یانگ پنجمین و بزرگترین آزمایش هسته ای خود را در ماه گذشته میلادی همزمان با سالگرد تاسیس این کشور انجام داد. 

با این همه سخنگوی وزارت وحدت دو کره در کابینه کره جنوبی اعلام کرد هیچ نشانه خاصی مبنی بر تصمیم کره‌ شمالی برای انجام یک آزمایش هسته ای دیگر در روز دهم اکتبر وجود ندارد. 

در عین حال خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز به نقل از یک مقام ناشناس دولتی، از تشدید فعالیت‌ها در اطراف یک مرکز پرتاب موشکی کره شمالی در مجاورت ساحل غربی و احتمال آزمایش یک موشک دوربرد دیگر خبر داده است .  ژاپن نیز اعلام کرده است احتمال اقدمات تحریک آمیز بیشتر از سوری کره شمالی منتفی نیست. یوشیهیده سوگا سخنگوی کابینه ژاپن، در این باره اعلام کرد توکیو همه تدابیر لازم را به منظور گردآوری اطلاعات و فعالیت‌های شناسایی به منظور نشان دادن واکنش مقتضی اتخاذ کرده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار