کرمانشاه؛

وجود سه میلیون راس دام سبک در کرمانشاه

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از وجود سه میلیون راس دام سبک در استان یاد کرد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نادر پرور گفت: چون اکثر دامداری منطقه به شیوه سنتی است، امکان رعایت مقررات قرنطینه‌ای بهداشتی در دامداری‌ها سنتی چندان فراهم نیست، وگرنه ما در واحدهای دامداری صنعتی مشکل چندانی نداریم.
وی راه مقابله با این بیماری را خارج کردن منشا آلودگی از دام‌ها دانست و عنوان کرد: ما دام آلوده را درمان و یا واکسیناسیون نمی‌کنیم چون فایده ندارد، بلکه این دام‌ها باید از گله جدا شود.
وی خاطرنشان کرد: برای شناسایی دام‌های آلوده به تب مالت و انجام تست کشتار، شش میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا غرامت دام‌های آلوده را نیز به دامداران پرداخت کنیم که این شش میلیارد تومان از سال 90 تاکنون چند بار روی کاغذ اختصاص یافته، اما در سفر اخیر هیات دولت قول دادند که این بودجه برای مقابله با تب مالت در کرمانشاه تخصیص پیدا کند.
به گفته این مسئول، انجام تست و کشتار حدود پنج ماه زمان می‌برد و در این راستا باید از 300 هزار راس دام در استان خونگیری صورت گیرد و روی این خون‌ها سه نوع آزمایش انجام شود.
پرور تاکید کرد: به نظر می‌رسد حدود سه تا چهار درصد این دام‌ها یعنی نزدیک به 10 تا یازده هزار راس به تب مالت آلوده باشند که ما باید پول این دام‌ها پرداخت کنیم و آنها را بخریم، سپس وارد کشتارگاه کنیم و قسمت‌های غیرقابل استفاده دام را به شیوه بهداشتی معدوم کنیم و سایر قسمت‌ها را برای مصرف به بخش پیش‌سرد منتقل کنیم.
وی با تاکید بر لزوم پرداخت به موقع این بودجه، یادآوری کرد: اگر دامداران احساس کنند پولی به آنها پرداخت نمی‌شود، دام‌ها را می‌فروشند که خود باعث آلودگی بیشتر خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: زمان تخصیص این اعتبار بسیار مهم است تا بتوانیم به موقع با تب مالت مقابله کنیم و تا پایان سال 95 آلودگی این بیماری را در استان کاهش دهیم.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.