تبریز؛

بهره‌مندی از نیروهای متخصص در احیای مجموعه تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه مجموعه تاریخی ربع رشیدی بر لزوم بهره‌مندی از نیروهای متخصص در احیای مجموعه تاریخی و فرهنگی ربع رشیدی تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آبدار در بازدید از مجموعه ربع رشیدی تبریز به همراه خانم دکتر ژودیت تومالسکی مدیرکل مؤسسه باستانشناسی آلمان در ایران گفت: همیت و جدیت لازم برای احیای ربع رشیدی در نزد محققان و باستان‌شناسان وجود دارد ولی باید تلاش‌ها با انسجام بیش از گذشته به واقف ساختن اهمیت این موضوع معطوف شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان موسسه باستان‌شناسی آلمان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در موضوع انجام مطالعات میراث فرهنگی ایران خاطرنشان کرد: این موسسه در راستای پروژه‌های مطالعاتی تبریز 2018 و بحث پروژه‌های راهبردی مجموعه تاریخی ربع رشیدی با ارسال کارشناسان متخصص و صاحب‌نظر در حوزه باستان‌شناسی و زمین‌شناسی برای پیشرفت روند مرمتی این پروژه این اداره کل را همراهی می‌کند.

آبدار گفت: این کارشناس آلمانی ضمن بازدید از مجموعه تاریخی، فرهنگی ربع رشیدی برای انجام مطالعات علمی و تخصصی به منظور بررسی روند مرمتی در جریان آخرین یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ربع رشیدی قرار گرفت.

وی با اشاره بر اهمیت احیای مجموعه تاریخی و فرهنگی ربع رشیدی افزود: استفاده از روشهای نوین و فناوری‌های روز و تجربیات کارشناسان متخصص در امر احیا و مرمت آثار تاریخی استان، قطعاً موجب تسریع روند احیای این مجموعه به عنوان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی به جای مانده در ایران خواهد شد.

آبدار گفت: با انجام مذاکرات مقدماتی با موسسه باستان‌شناسی آلمان قرار شد، براساس تفاهم‌نامه مشترک میان این موسسه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری سه نهاد، "سمپوزیم باستان‌سنجی" با حضور هیأت آلمانی در آبان‌ماه سال جاری در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز به منظور آماده‌سازی مقدمات پروژه مرمتی مجموعه تاریخی ربع رشیدی به عنوان نخستین دانشگاه جهان فراهم شود.

وی گفت: انجام کاوش‌های مرمتی و باستان‌شناسی بر روی روستای صخره‌ای کندوان و مسجد کبود از جمله دیگر برنامه‌ها و اقدامات زیربنایی این موسسه خواهد بود.

گفتنی است :مجموعه تاریخی و فرهنگی ربع رشیدی حدود 700 سال قبل توسط خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی وزیر دانشمند غازان خان مغول در تبریز ایجاد شده بود.

مجموعه ارزشمند ربع رشیدی در سال 1354 و با شماره 943 به ثبت آثار ملی رسیده است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار