ارتقای پرتابگر لازمه پرتاب ماهواره ‌های بالای 50 کیلوگرم

رییس پژوهشگاه هوا فضا از دلایل تاخیر در پرتاب برخی ماهواره‌ها مانند شریف‌ست خبر داد.

فتح الله امی رییس پژوهشگاه هوافضا در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت تاخیر در پرتاب ماهواره‌های دانشجویی گفت: با وجود اینکه عوامل مختلفی در پرتاب دخالت دارند اما تاکنون توانستیم پنج ماهواره زیر 50 کیلوگرم را به فضا پرتاب کنیم.

رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اینکه ساز و کار پرتابگر نسبت به وزن ماهواره باید تغییر کند، عنوان کرد: اساسا پرتابگر در کشور ما سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است و غیر آن، ارگان یا نهاد و موسسه دیگری نمی‌تواند عملیات پرتاب را انجام دهد.

وی افزود: وزارت دفاع برای پرتاب ماهواره شرایطی را دارد؛ از جمله آن که در عین جدید بودن بتواند دستاوردی را برای کشور داشته باشد، البته بحث مراحل پرتابگر و تراست موتورها هم در شرایط مختلف، متفاوت می شود.

امی درباره پرتاب ماهواره شریف ست (ماهواره آماده پرتاب دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف) یادآور شد: تا جایی که اطلاع دارم صنایع دفاع برای پرتاب اینگونه ماهواره ها در حال ارتقای سیستم پرتابگر خود است چرا که اگر قرار به واگذاری پرتاب ماهواره به کشورهای خارجی باشد باید هزینه های زیادی صرف شود.

امی اظهار داشت: بنابراین مشکل در ماهواره نیست و به پرتابگرهای ما بر می گردد که دلایل فنی، اقتصادی و فناوری دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار