سعی وزارت بهداشت در نظارت بر مراکز سقط زیرزمینی/ پرونده‌هاى قصور پزشكى در رسانه حل نمی‌شود

قائم مقام وزير بهداشت آمار مبنى بر موفقيت طرح تحول سلامت در كاهش و كنترل تقاضاى القايى را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى قائم مقام وزير بهداشت در نشست خبرى که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به اينكه امروز روز جهانى سلامت روان است، گفت: در كشور هفته آينده به عنوان هفته سلامت روان، با شعار كرامت انسانى در سلامت روان و كمك هاى اوليه روان شناختى نامگذارى شده که از ٢٤ مهرماه آغاز مى شود.

تقاضاى القايى وجود دارد
وی تقاضاى القايى را اينگونه تعريف كرد: تقاضاى القايى طبق مستندات علمى و قضاوت ارائه كننده خدمت، نياز صددرصدى نيست و به طور مازاد ارائه مى شود که اين تقاضا در نظام پرداخت فی فور سرويس وجود دارد، زیرا در نظام پرداخت سرانه، پزشك دريافتى را قبل از ويزيت داشته و تمايلى به انجام ويزيت بيشتر ندارد. 

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: بخش خصوصى نیز در كل بر پايه پرداخت مبتنى بر عملكرد بوده و نظام پرداخت بخش دولتى از سال ٧٤ بر اين پايه بنا شده است.

وى با بيان اینکه تصور برخى افراد صاحب‌نظر فيلسوف‌نماى خودكارشناس ظاهرا مبنى بر افزايش تقاضاى القايى در طرح تحول نظام سلامت است، بيان كرد: تقاضاى القايى خصوصيت ذاتى نظام فی فور سرويس است که وجود دارد اما افزايش نيافته است.

حريرچى بار مراجعه سرپايى در سال ٩٣ را ١٠/٣ بار اعلام کرد و گفت: در سال ٩٤ اين ميزان با كاهش ١٠ درصدى، به ٩/٢ بار رسيد كه اين آمار نشان دهنده كاهش تقاضاى القايى است که از ٩/٢ بار مراجعه ، ٢/٢ بار به پزشك متخصص، ٢/٣ بار به پزشك عمومى و خانواده، ٠/٣ بار به دندانپزشك، ٠/٠٦ بار به ماما، ١٤ هزارم بار به طب سنتى و انواع آن،چهار هزارم بار به روانشناس و ١٠ هزارم بار به متخصص تغذیه و ٣/١٧ بار به داروخانه مراجعه شده است و اين ميزان نسبت به كشورهاى مشابه به طرز معنى دارى بيشتر است.

وى عنوان كرد: بار مراجعه بسترى سال ٩٤ نسبت به سال ٩٣، ٤ درصد افزايش داشته که همچنان از كشورهاى توسعه يافته به طرز معنى دارى كمتر است و در طرح تحول نظام سلامت تقاضاى القايى كنترل شده  و كاهش داشته است.در بخش دولتى تقاضاى القايى نسبت به بخش خصوصى به علت رقم پرداختى پايين و نظارت بيشتر، كمتر است.

افراد سعى در حل پرونده هاى پزشكى در رسانه نداشته باشند
قائم مقام وزیر بهداشت درباره پرونده كيارستمى و اظهارات جديد پزشك اين مرحوم، گفت: براى رسيدگى به اين پرونده ها مراجع خاصى فعاليت مى كنند و وزارت بهداشت تمايلى به دخالت در وظايف دستگاه ها ندارد و ما پيگيرى هاى لازم را انجام مى دهيم اما توصيه مى كنيم افراد گروه هاى مختلف سعى در حل موضوعات در رسانه را نداشته باشند.

وى ادامه داد: ما به عنوان امين مردم بسيارى از موضوعات را مى دانيم اما بيان نمى كنيم زیرا برخلاف برخى افراد هدفمند، محدوديت اخلاقى داريم.

سعى وزارت بهداشت بر نظارت بر مراكز سقط هاى زيرزمينى

حريرچى گفت: نظارت‌های وزارت بهداشت در دو حوزه عملکردهای قانونی و تخلفات غیرقانونی صورت می‌گیرد که مراکز بهداشتی و درمانی اعم از مطب،‌آزمایشگاه و رادیولوژی طبق قوانین نظارت آن به سازمان‌هایی همچون نظام پزشکی، وزارت بهداشت و برخى مراكز بيمه سپرده شده و به صورت دوره‌ای نظارت بر آنها صورت می‌گیرد.

وى بيان كرد: به دلیل کمبود امکانات و نیرو ادعا نمی‌کنیم نظارتمان بر مراکز بهداشتی و درمانی کامل است البته طبق بند ه ماده ٣٩ قانون برنامه پنجم به وزارت بهداشت اجازه داده شده است از سازمان‌های غیردولتی جهت نظارت بر موسسات درمانی استفاده كند.

قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به سقط هاى غيرقانونى در زيرزمين ها افزود: سعی می‌کنیم بر این موضوع نظارت و حتی از نهادهای دیگر همچون ناجا و اطلاعات مردمی نیز استفاده كنيم. البته برخی از تخلفات به صورتی بوده که هر دو طرف به تخلف رضایت داده و کار سقط را به صورت غیرقانونی،‌ غیر شرعی و غیراخلاقی انجام می‌دهند البته بسیاری از مواقع فردی که سقط را انجام می‌دهد پزشک نیست و این اقدام در محلی غیرقانونی انجام می‌شود. لذا سیستم نظارتی ما علی‌رغم تلاش نمی‌تواند آن را کشف کند.


وى عنوان كرد: البته باید توجه داشت که اکثریت جامعه پزشکی چنین تخلفات را برنمی‌تابند و واکنش نشان می‌دهند. آمار مستقیمی در مورد سقط غیرقانونی نداریم البته حدس ما آمار بالایی نیست و در مورد عوارض سقط‌های غیرقانونی نیز باید توجه داشت که در اکثر مواقع فردی که عمل سقط را انجام داده به دلیل اینکه قضیه برای آن داستان نشود خود به صورت غیرقانونی عوارضش را کنترل می‌کند.

ساخت و ساز در نزديكى دكل هاى فشارقوى را پيگيرى مى كنيم
قائم مقام وزير بهداشت در ارتباط با ساخت و ساز در کنار دکل‌های فشار قوی و عوارض جانبی آن بر سلامت مردم گفت: برخی دکل‌ها در یک فاصله متری مشخص اثرات مضر آن ثابت شده ولی در ارتباط با برخی از آنها بحث و اختلاف نظر وجود دارد که برخى ساخت و سازها در كنار دکل‌ها با مجوزهای قدیمی انجام شده است.

وی با بیان اینکه گاهی ساکنان محلی در این مناطق به صورت غیرقانونی ساخت و ساز انجام داده‌اند، تصریح کرد:با این وجود ما پیگیری می‌کنیم که دکل‌های مضر در حوالی مناطق مسکونی ساخته نشود و همچنین تمهیدات لازم در ارتباط با دکل‌هایی که از پیش ساخته شده پیش‌بینی شود.

حریرچی افزود: در سراسر دنیا اصل بر پیشگیری است که بر همین اساس اصل ساخت و ساز در مجاورت این دکل‌ها نباید صورت گیرد، البته در بسیاری از مواقع خود مردم نیز همکاری نمی‌کنند و راغب نیستند ساختمان‌های خود را که قیمت چند صد میلیونی دارد ارزان‌تر بفروشند و يا واگذار کنند.

 كودكان كار بيمه مى شوند 
وى عنوان كرد: برخی از کودکان در خیابان‌ها و برخی در کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند که به طور کلی ما از دستگاه‌های ذیربط و سازمان‌های مردم نهاد درخواست داریم که حمایت‌های لازم را از آنها انجام دهند. اکثر این کودکان کار بیمه مى شوند لذا در حوزه بهداشتی و درمانی ما آمادگی ارائه خدمات لازم به آنها را داريم. 

قائم مقام وزير بهداشت افزود: شیفت‌های پزشکان، پرستاران و كادر درمانى در ایام تاسوعا و عاشورا در مراكز درمانى و مناطق پرتردد تشدید شده و آمادگی کامل جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم را داریم.

همچنین وزارت بهداشت نظارت‌های لازم را از مواد غذایی توزیعی از طرف مردم و هیئت‌های مذهبی داشته است.

دخالت رزيدنت ها در امور پزشكى
وی در مورد ارائه خدمات توسط دستیاران و رزیدنت‌ها در مراکز دولتی گفت: در بیمارستان‌های آموزشی سیستم ارائه خدمات طوری طراحی شده که رزیدنت‌های مربوطه اقدامات لازم را در سطوح مختلف برای بیماران انجام می‌دهند. در این زمینه اگر مشکلاتی مطرح باشد رزیدئنت‌ها با اساتید مطرح می‌کنند. در تمام دنیا الگوی بیمارستان‌های آموزشی به همین صورت است.

 وى بيان كرد: در مراکز خصوصی مکانیزم‌ها متفاوت است. فردی باید بیمار را ویزیت کند که پروانه متخصص به نام وى باشد. اگر دستیار پزشک یا پزشک غیر اصلی بیمار را ویزیت کرد، تخلف صورت گرفته است.

حریرچی در ادامه در ارتباط با بیماری سل گفت: سل دو نوع قدیمی و نو پدید(مقاوم به درمان) تقسیم می‌شود. آمار انجام سونوگرافی، آنژیوگرافی و آندوسکوپی در کشور نسبت به استاندارد معقول اضافه انجام می‌شود و ما این موضوع را کتمان نمی‌کنیم.

حریرچی خاطرنشان کرد: مکانیزم اصلی برخورد با این مسئله افزایش آگاهی و مهارت‌های بالینی همچنین قضاوت پزشک است البته یک راه دیگر نیز از طریق همکاری بیمه‌ها با سازمان‌هایی همچون نظام پزشکی بوده تا این موضوع را بررسی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار