مدیریت ترویج وزارت کشاورزی خواستارشد؛

اختصاص ردیف اعتباری به بخش ترویج کشاورزی

اختصاص ردیف اعتباری جداگانه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛کاظم خاوازی معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت در دومین نشست هم اندیشی مسئولین سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی درخصوص احیاء دریاچه ارومیه که در سالن جلسات مرکز آموزش شهید باکری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد ، اظهار کرد: نقش ترویج کشاورزی در احیاء دریاچه ارومیه حیاتی است و می تواند مشارکت جوامع محلی پیرامون دریاچه ارومیه را همراه سازد.

کاظم خاوازی اضافه کرد: مراکز جهاد کشاورزی بارقه‌های امید در عرصه کشاورزی بوده و وزارت جهاد کشاورزی نگاه ویژه‌ای به توسعه و تجهیز این مراکز دارد.

وی با اشاره به لزوم توسعه و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی، پهنه‌بندی و مدیریت دانش به عنوان سه رکن اساسی پیشرفت بیان کرد: اگر بتوانیم دانش فنی و اطلاعات روز کشاورزی را به‌ موقع به بهره‌برداران منتقل کنیم، ترویج و توسعه به ‌سرعت محقق می‌شود که با اجرای طرح پهنه‌بندی می‌توان به نتایج ارزشمندی رسید.

خاوازی با اشاره به وضعیت پهنه‌بندی کشاورزی یادآور شد: شاخص‌های پهنه‌بندی متناسب با شرایط جغرافیایی کشور تنظیم شده و پس از بومی‌سازی آن برای هر منطقه اجرایی می‌شود.

وی تلاش مضاعف مروجان کشاورزی برای جلب حداکثری مشارکتهای مردمی را خواستار شد و ادامه داد: تمامی برنامه های وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه بوده و بهره‌گيری از ظرفيتهای نظام نوين ترويج با تأكيد بر مروجان مسئول پهنه و تدوين برنامه عملياتی برای هر پهنه با محوريت افزايش بهره وری آب از اقدامات در دست اجرای سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست ، مراکز جهاد کشاورزی را به عنوان آخرین و مهمترین حلقه ارتباطی جهاد کشاورزی با کشاورزان یاد کرد و افزود: فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد.

اسمعیل کریم زاده تصریح کرد: طرح پهنه‌بندی کشاورزی با به کارگیری بهینه نیروهای کارشناسی موجود و با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش فنی و انتقال یافته های تحقیقاتی کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در سطح روستاهای استان اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد : توسعه اجرای شبکه های نوین آبیاری ، اصلاح الگوی کشت و جایگزین نمودن ارقام کم آب بر، انتقال آب با لوله و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در پایاب سدها ، تهیه نقشه کاداستر اراضی ، آگاه سازی جوامع محلی و افزایش مشارکت مردمی با استقرار کشاورزی پایدار در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه از جمله مصوبات و برنامه های محوله ستاد احیای دریاچه ارومیه به سازمان جهاد کشاورزی است که با جدیت این برنامه ها از سال 92 تا کنون در دست اجرا و پیگیری است .

کریم زاده با بیان اینکه عدم تامین به موقع اعتبارات عمرانی مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی و تخصیص اعتبارات مناسب به بخش تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی از مهمترین چالشهای موجود بخش کشاورزی استان است ، ادامه داد: آموزش کشاورزان با برنامه های مختلف در مورد نحوه مدیریت آب کشاورزی در وضعیت کنونی منابع آبی و به تبع آن رعایت حق آبه دریاچه ارومیه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که پانل تخصصی نیز بعد از پایان دومین نشست اعضای سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص دریاچه ارومیه برگزار شد .

بازدید از مراکز پایلوت نظام نوین ترویج کشاورزی و روند اجرایی پروژه های احیای دریاچه ارومیه در اراضی کشاورزی شهرستان های مهاباد و نقده و شرکت در جلسه تلفیق برنامه از دیگر برنامه های سفر دو روزه کاظم خاوازی معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، فروغ السادات بنی هاشم مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهادکشاورزی به همراه جمعی از کارشناسان ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی به استان آذربایجان غربی است .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.