سمنان؛

پرور را بهتر بشناسیم + تصاویر

منطقه حفاظت شده پرور واقع در شمال شرقی شهرستان سمنان و در مرز استان مازندران واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، منطقه حفاظت شده پرور شباهت زیادی به پارک ملی گلستان دارد و دشت های پست، تپه ماهور، کوه ها و صخره های بلند و جنگل های پراکنده و متراکم همگی با هم در یکجا دیده می شود.

پرور را بهتر بشناسیم + تصاویر
گفتنی است ؛ مسیر دسترسی به پرور از سمنان در جهت شمال و در جاده مهدی شهر، با گذر از شهمیرزاد در جاده کیاسر به سمت فولادمحله حرکت کرده و در ۳۴ کیلومتری شهمیرزاد با رسیدن به گردنه گرمکش به سمت روستای پرور تغییر جهت می دهیم.

پرور را بهتر بشناسیم + تصاویر
شاید بتوان گفت پرور،  گلستان کوچک است و تمام آن ویژگی ها را در منطقه ای کوچکتر می توان یافت.
پرور دارای سه منطقه امن حفاظتی است: صیدوا که همان منطقه دشتی پرور است، رودبارک که پوششی جنگلی دارد و سرتنگه پرور که صخره هایی بلند و تنگه ای زیبا دارد.

پرور را بهتر بشناسیم + تصاویر
در منطقه حفاظت شده پرور، جمعا ۳۹ گونه پستاندار در قالب ۳۵ جنس مربوط به ۱۴ خانواده از ۵ راسته موجود میباشند که وجود ۶ راسته از ۷ راسته پستاندار خشکی زی و حدود یک چهارم گونه های پستاندار موجود کشور در این منطقه، جایگاه و ویژگی های اکولوژیکی و با ارزش آنرا می رساند.

پستانداران این منطقه شامل : مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، کاراکال، گربه پالاس، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش.‌

پرور را بهتر بشناسیم + تصاویر
پرند‌گان این منطقه  نیز شامل : کبک د‌ری، بلد‌رچین، هوبره، کبک، تیهو، هد‌هد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و انواع پرند‌گان شکاری.
خزند‌گان و دوزیستان نیز شامل: افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاکپشت و انواع وزغ‌ها.

یکی از مشکلات این منطقه عادت کردن حیات وحش به حضور اتومبیل بوده که عدم ترس حیوانات از اتومبیل ها باعث می شود براحتی در حاشیه جاده ها مشغول چرا شوند و در معرض خطر شکار قرار بگیرند.

پرور را بهتر بشناسیم + تصاویر
انتهای پیام / ه

برچسب ها: پرور ، را بهتر ، بشناسیم ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی گودرزی پروری
۰۵:۲۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
یک بهشت به تمام معنا....وصف نشود تا زمانی که لمس نشود
نیاز به نقشه و قرار گرفتن در لوکیشن خاصی نیست...از اتومبیل پیاده بشید و لمس کنید این طبیعت بکر و دست نخورده رو
....
پِلوِر نوم کاردِ صِدا...چشم فلِک کاردِ حِیا
..
به حق اون پارِندِرا...پِلوِر تِن نوم بی بِلا
کالورد تنِ قَدِ فِدا...کالورد تن قد فدا
Iran (Islamic Republic of)
ایرانگرد
۱۳:۲۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
یکی از زیباترین مناظر رو تجربه کردم.به حق که گلستان کوچک است.در شهرستان مهدیشهر کویر را در سمنان و کوهستان را در سنگسر و جنگل را در پرور می یابیم.شهرستانی کوچک با این همه تنوع آب و هوایی .در ضمن باغ های بی نظیر شهمیرزاد را هم ببینید.یک بار به جای چالوس و هراز از سمنان به شمال بروید تا هم زیبایی های جدیدی را ببینید و هم تراقیک کمتری تجربه کنید