فناوری نانو؛ انقلاب سبز در صنعت کشاورزی

فناوری نانو علاوه بر کاربرد در صنایع مختلف، کاربردهای وسیعی در صنعت کشاورزی، همچون زراعت و باغداری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری نانو که فناوری نوین و قدرتمندی است، توانسته در حوزه‌های متعدد صنعتی تحولی عظیم در افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها ایجاد کند.

فناوری نانو در صنعت کشاورزی همچون سایر صنایع با قابلیت‌های وسیع خود امیدهای زیادی را برای رفع کمبودها و توسعه این بخش به وجود آورده است.

افزایش کیفیت کود و سموم کشاورزی

مریم هاشمی، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکتونولوژی کشاورزی و دکتری بیوتکنولوژی صنایع غذایی در خصوص افزایش کیفیت کود و سموم کشاورزی اظهار داشت: فناوری نانو در کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی و کارآمدتر کردن این مواد از طریق نانو کپسوله کردن آنها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام، طیور و آبزیان

وی افزود: استفاده از فناوری نانو علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاهان به کمک نانو سنسورها و نانو حسگرها در راه‌اندازی سیستم تشخیص سریع عوامل بیماری‌زا در مزرعه، باغ و حتی مراکز پرورش دام، طیور و آبزیان برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در مزارع کاربرد دارد.

مریم هاشمی اضافه کرد: از دیگر کاربردهای فناوری نانو در صنایع کشاورزی می‌توان به افزایش مقاومت و ارتقاء کارایی پوشش پلاستیکی گلخانه‌ها اشاره کرد.

بهبود کیفیت آب مورد استفاده در صنایع کشاورزی

این عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی تصریح کرد: فناوری نانو، در افزایش کیفیت آب مورد استفاده در صنایع کشاورزی به منظور حذف آلاینده‌ها، باقی‌مانده سموم و حتی صرفه‌جویی در میزان مصرف آب کشاورزی در قالب سوپر جاذب‌ها نقش بسزایی دارد.

ارتقای کارایی ماشین‌آلات کشاورزی

هاشمی عنوان کرد: فناوری نانو در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی با ایجاد پوشش‌های سخت در اطراف ماشین‌آلات، حفظ ماندگاری قطعات، کارایی و طول عمر آنها افزایش می‌دهد.

بهبود کیفیت سیستم بسته‌بندی مواد غذایی

وی با اشاره به کاربرد فناوری نانو در حوزه صنایع غذایی و بسته‌بندی گفت: استفاده از فناوری نانو در این حوزه با بهبود سیستم بسته‌بندی، سبب کاهش ضایعات پس از برداشت محصولات کشاورزی و فرآورده‌های تولیدی در کارخانه‌های صنایع غذایی می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکتونولوژی کشاورزی ادامه داد: فناوری نانو در ایجاد فرآیندهای جدید که می‌تواند جایگزین فرآیندهای حرارتی پاستوریزاسیون باشد، از پتانسیل بالایی برخوردار است.

تجاری‌سازی محصولات کشاورزی تولید شده با فناوری نانو

این عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی ادامه داد: در کشور ما، با توجه به اهمیت مقوله تولید غذا و امنیت و ایمنی مواد غذایی برای دادن مجوز به محصولات نانویی، دقت و سخت‌گیری‌های فراوانی به عمل می‌آید.

مریم هاشمی تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ما شرکت‌هایی هستند که محصولات نانویی را تولید می‌کنند؛ محصولاتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه کشاورزی کاربرد دارند.

وی اظهار داشت: کمیته نانو وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌ای را برای ثبت تولیدکنندگان و بررسی فرآیند و خصوصیات محصول و نهایتا صدور مجوز طراحی کرده است که مسائل ایمنی در این فرآیند لحاظ می‌شود.

مریم هاشمی گفت: در حال حاضر برخی از شرکت‌های دانش بنیان نمونه‌هایی از نانوکودها، نانو سم و فیلم پلاستیکی گلخانه‌ها را جهت بررسی به سامانه مذکور ارائه داده‌اند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان چندین محصول دیگر را در دست تولید دارند که به طور غیر مستقیم صرفه جویی در هزینه‌ها را در پی داشته و سبب افزایش عمر قطعات محصولات کشاورزی می‌شوند.

برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص محصولات نانویی

این عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی گفت: سامانه آنلاین ثبت درخواست‌ها و صدور مجوزها تا پایان سال ۹۵ تحت عنوان سامانه وزارت جهاد کشاورزی رونمایی می‌شود.

مریم هاشمی، عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های وزارت کشاورزی در راستای هموار کردن مسیر ورود محصولاتی که قابلیت عرضه به بازار را دارند، برگزاری نشست‌های تخصصی در بحث‌های مختلف کشاورزی به منظور برقراری ارتباطی کارآمد میان بخش‌های مختلف تحقیقاتی، دانشگاهی و صنعتی است.

پروژه‌های دانش‌آموزی و پژوهشی نانویی

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که امسال در نمایشگاه فناوری نانو صورت گرفته، انتخاب پروژه‌های دانش‌آموزی مرتبط با بخش کشاورزی همچون بحث سموم، کودها و بسته‌بندی محصولات کشاورزی بوده است.

هاشمی اظهار داشت: در بخش پژوهشی، نتایج بیش از ۷۰  پروژه‌ جدید کشاورزی که در وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از قابلیت فناوری نانو در حال اجرا است، رونمایی شد که از این میان بیش از ۲۰ پروژه در حال اجرا است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی با برشمردن تعدادی از این پروژه‌ها تصریح کرد: انواع نانو‌سموم، نانو کودها، سیستم‌های بسته‌بندی، مقاوم کردن چوب‌های ام دی اف برای جلوگیری از پوسیدگی و کنترل بیماری‌های دام، طیور و آبزیان، از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شوند.

استفاده از فناوری نانو در بخش کشاورزی انقلابی سبز در این حوزه ایجاد کرد که سبب گرویدن کشاورزان از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی شد و تاثیر چشمگیری در افزایش کیفیت و کمیت محصولات ایجاد کرد.

گزارش از سهیلا فیروزآبادی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار