تخریب جرثقیل های بندر حدیده؛ مانع اصلی ورود کمک های انسانی به یمن

سازمان ملل اعلام کرد تخریب جرثقیل‌های بندر حدیده مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفن اوبرین مدیر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد چهارشنبه اعلام کرد تخریب جرثقیلها در بندر حدیده یمن که در کنترل نیروهای جنبش انصارالله یمن است مانع رسیدن کمکها به یمن شده است.

اوبرین که به ریاض سفر کرده است در جمع خبرنگاران بر ضرورت افزایش انتقال کمکها به بندر حدیده در دریای سرخ تاکید کرد.

پیش از جنگ یمن 80 تا 90 درصد واردات یمن از این بندر صورت می گرفت. اوبرین افزود:«مشکل واقعی، محدود بودن توان تخلیه محموله ها در این بندر است چرا که جرثقیلها تخریب شده است.»

او به علت تخریب این جرثقیلها اشاره ای نکرد اما اوت گذشته گفته بود حملات هوایی که ائتلاف (متجاوز عربی) به این بندر انجام می دهد نقض حقوق بشردوستانه بین المللی است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در آن زمان درباره این حملات ابراز نگرانی کرده بودند. آمریکا گفته بود این حملات «زیربناهای حساس» در بندر حدیده را هدف قرار داده است.

اوبرین روز گذشته نیز گفته بود رسیدن کمکهای بیشتر مواد غذایی، دارو و سوخت به یمن «مسئله ای ضروری» به شمار می آید.

ائتلاف متجاوز عربستان سعودی برای جلوگیری از ارسال سلاح برای نیروهای جنبش انصارالله، محاصره ای دریایی را بر ضد یمن اعمال کرده است.

اما اوبرین گفت سازوکار بازرسی که سازمان ملل متحد برای اطمینان از تجاری بودن کشتیها دنبال می کند به خوبی کار می کند و «به بسیاری از کشتیها اجازه داده به طرف حدیده بروند.»

فرحان حق سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک اعلام کرد استفن اوبرین در پایان دیدار سه روزه خود به یمن از بازیگران مناقشه این کشور که بیش از سه میلیون نفر آواره و دهها هزار کشته و زخمی بر جا گذاشته است خواست برای حفاظت از جان غیرنظامیان به مسئولیت های خود عمل کنند و امکان ارسال و توزیع کمکهای بشردوستانه فوری را در مناطق جنگزده فراهم نمایند.

فرحان حق به نقل از اوبراین خاطر نشان کرد طرفهای درگیر در مناقشه یمن باید به تخریب زیرساختهای غیرنظامی که برای زندگی مردم این کشور حیاتی است، پایان دهند و از تشدید محرومیت مردم یمن که پیش از آغاز جنگ داخلی نیز مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی داشتند، جلوگیری کنند.

اوبرین روز دوشنبه از برخی مناطق یمن که در حملات اخیر تلفات و خسارات زیادی متحمل شده اند، بازدید کرد.

به گفته اوبرین ناظران حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در یمن اعلام کرده اند از ماه مارس سال گذشته تا سی ام سپتامبر امسال در مجموع چهار هزار و چهارده نفر کشته و بیش از شش هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار