مشهد؛

ایستگاه راه آهن مشهد ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در راستای ثبت ایستگاه های راه آهن کشور در فهرست آثار ملی، ایستگاه راه آهن مشهد با سابقه طولانی به عنوان اثر ملی، ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رکنی افزود: همچنین با ثبت ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی، روند ثبت ملی راه آهن مشهد - نیشابورنیز آغاز شد.

وی اظهار کرد: در این راستا روند ثبت ایستگاه راه آهن مشهد - نیشابور و تاسیسات تاریخی موجود در این مسیر از جمله پل، خانه های تاریخی و دیگر آثار اطراف آن در فهرست آثار ملی آغاز شده است.

وی گفت: علاوه بر ثبت آثار ملموس در این مسیر به دنبال ثبت میراث ناملموس راه آهن از جمله اولین رئیس قطار، راننده قطار، نخستین سوزنبانان، مهمانداران، مهندسان و متولیان ساخت این مجموعه نیز هستیم.

رکنی افزود: ساخت ایستگاه راه آهن مشهد از سال ۱۳۱۸ شمسی آغاز و تا سال ۱۳۲۰ که قوای متفقین وارد ایران شدند، ادامه داشت و پس از آن عملیات اجرایی تا سال ۱۳۲۹ متوقف ماند تا اینکه ساختمان ایستگاه راه آهن توسط معماران ایرانی حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانیان، محسن فروغی و یک معمار فرانسوی به نام فرناند پویون طراحی و ساخت آن به وسیله مهندسان یک کنسرسیوم و تحت نظارت مهندس غلامرضا کباری در ۲۵ شهریور ۱۳۳۴ شمسی و در ادامه در چهارم آبان ۱۳۴۵شمسی دنبال شد و با دو ایستگاه باری و مسافربری و هفت خط مسافربری، باری و گمرکی به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: ساختمان اصلی ایستگاه مزبور در زمینی به مساحت حدود 12 هزار متر مربع ساخته شده و ترکیب کلی فضای آن و ساختار مستطیلی پلان و نمای کلاسیک با ستونهای منظم و پوشش منحنی، یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی است.

وی گفت: وجود کتیبه بر ستون های میانی و انتهایی فضای داخلی بنا آن را به معماری اسلامی نزدیک کرده است.

انتهای پیام //ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.