لاوروف: تعلیق توافق اتمی با آمریکا پیام روشنی برای واشینگتن است

وزیر خارجه روسیه تعلیق توافقنامه مربوط به انهدام پلوتونیوم بین آمریکا و روسیه را حاوی یک پیام روشن برای واشینگتن دانسته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: تعلیق توافقنامه از بین بردن ذخایر پلوتونیوم یک پیام برای واشینگتن است که صحبت کردن با روسیه از موضع قدرت، زبان تحریمها و اولتیماتوم ها، کارایی نخواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: تعلیق این توافقنامه یک اقدام اجباری از سوی روسیه بوده و روشی که آمریکا ذخایر پلوتونیوم خود را نابود می کند، لزوما بازگشت ناپذیر بودن استفاده نظامی از این ذخایر را تضمین نمی کند.

لاوروف گفت: روسیه در عین حال از مسئولیت‌های خود برای خلع سلاح هسته‌ای دست نخواهد کشید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال آنچه اقدامات خصومت‌آمیز آمریکا نامید طی حکمی توافق میان مسکو-واشینگتن برای انهدام پلوتونیوم را به حالت تعلیق درآورد.

پیش از این نیز در فروردین ماه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  درمورد تصمیم خود درخصوص خودداری از شرکت در نشست امنیت هسته‌ای  در آمریکا گفته بود که خودداری واشینگتن از نابود کردن ذخایر پلوتونیوم تسلیحاتی خود دلیل اصلی این تصمیم بوده است.

پوتین گفته بود: روسیه و آمریکا اوایل دهه 2000 توافق کردند هر کدام ذخایر پلوتونیوم تسلیحاتی خودشان را از بین ببرند. روسیه این کار را انجام داد اما آمریکا از چنین اقدامی خودداری کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار