پوتین توافق اتمی با آمریکا را تعلیق کرد

رئیس‌جمهور روسیه، به خاطر «اقدامات خصمانه» واشینگتن علیه مسکو، دستور تعلیق توافق با آمریکا برای از بین بردن پلوتونیوم را صادر کرده‌است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، براساس سندی که پوتین روز دوشنبه امضا کرد، توافق مدیریت و از بین بردن پلوتونیوم، به خاطر «تهدید استراتژیک ناشی از اقدامات خصمانۀ امریکا علیه روسیه» به حال تعلیق درآمده‌است.

براساس این سند، «تغییر شدید در فضای روابط دوجانبه، عدم پایبندی امریکا به تعهداتش در قبال از بین بردن پلوتونیوم اضافی تسلیحات براساس پیمان‌های بین‌المللی و همچنین نیاز به انجام اقدامی فوری برای دفاع از امنیت روسیه» از دیگر علل تعلیق این توافق عنوان شده‌است.

روسیه در عین حال تأکید کرده است که از مواد رادیو اکتیو شکاف‌پذیرش برای اهداف نظامی استفاده نخواهد کرد.

براساس این توافق که در سال 2000 امضا شده بود، مسکو و واشینگتن متعهد به از بین بردن بیش از 34 تُن مواد شکاف‌پذیر شده بودند.

پوتین پیشتر دربارۀ روند اجرای این توافق ابراز نارضایتی کرده و از امریکا به خاطر پایبند نبودن به تعهداتش انتقاد کرده بود. وی گفته بود امریکا تلاش دارد تا قابلیت بازگشت بخش‌هایی از زرادخانه پلوتونیوم خود را برای استفاده در صنایع نظامی حفظ کند.

رئیس‌جمهور روسیه در ماه آوریل (اوایل سال جاری) گفته بود: «این آن چیزی نیست که ما دربارۀ آن توافق کردیم. اکنون ما باید دربارۀ این موضوع و همچنین چگونگی واکنش به آن فکر کنیم.»

این در حالی است که امریکا این اتهامات را رد کرده و مدعی شده‌ است تصمیم دارد تا مواد رادیواکتیو را با افزودنی‌های خاصی ترکیب کند زیرا این روش «ارزان‌تر» خواهد بود.

به گفتۀ وزارت انرژی امریکا، این کشور حدود 95 تن و روسیه حدود 128 تن پلوتونیوم دارند و دو کشور می‌توانند از آن برای تولید سلاح استفاده کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار