دور چهارم جشنواره ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی کاربردی‌تر برگزار می‌شود

نشست خبری چهارمین دو سالانه همایش و جشنواره ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور چند تن از مسئولان و کارکنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری چهارمین دو سالانه همایش و جشنواره ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور چند تن از مسئولان و کارکنان برگزار شد.

سید مجید کمالی رئیس مرکز مطالعات فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای نشست گفت: در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای چهارمین همایش ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی هستیم که در اوایل اردیبهشت ماه 96 برگزار خواهد شد. اولین همایش با مشارکت تمامی دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد که نتیجه آن تولید پیش نویس سند ارتقای کیفیت محصول بود که همه دستگاههای فرهنگی را در تولید محصولات فرهنگی به وحدت رویه می‌رساند.

وی افزود: امسال ارکان همایش شامل شورای سیاست گذاری، کمیته علمی، کمیته جشنواره، کمیته هماهنگی  و اجرا و کمیته اطلاع رسانی است که با هماهنگی هم در حال انجام امورات محوله هستند. مقام معظم رهبری در سال 93 فرمودند: «ارتقای کمی و کیفی مصرف  و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاست‌های درست و اقدام جدی  و به صحنه آوردن همه ظرفیتهای ملی ممکن نیست.» این همایش و ارکان و ساختار آن برای تحقق اهدافی است که در بیانات رهبری می‌بینیم.

کمالی تصریح کرد: در چهارمین همایش جشنواره دو سالانه سه بخش عمده وجود دارد. بعد علمی همایش که از مدتها پیش زیر نظر کمیته علمی سفارش مقالات پژوهشی آغاز شد و در روز همایش شاهد ارائه مقالات خواهیم بود. نمایشگاه جانبی هم خواهیم داشت که در آن شرکت‌کنندگان محصولات شاخص را ارائه خواهند داد و امید داریم امسال توسعه و توفیق بیشتری داشته باشیم. برای نخستین بار با تدابیر کمیته علمی و شرایط سیاست‌گذاری، همایش از ادبیات نظری صرف خارج می‌شود و بیشتر به سمت نگاه انضمامی، مصداقی و کاربردی تر می‌رویم.

در بخش بعدی این نشست مهدی ناظمی اردکانی دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی ضمن تسلیت ایام محرم گفت: موضوع همایش و همایش‌هایی که در سالهای قبل بوده، ارتقای کیفیت کالا و محصولات فرهنگی است. در حوزه کالا و محصولات فرهنگی در کشورمان نظام ارتقای کیفیت و دستگاههایی که معیار تعیین می‌کنند، وجود دارند. طبق گزارش‌های سازمان بین‌الملل نرخ رشد سلامت انسانی در کشور ما بالاترین نرخها را دارد و این نشانه آن است که نظام جمهوری اسلامی ایران باعث سلامتی بیشتر مردم شده است. اما رسالت اصلی در حوزه فکری و فرهنگی است.

وی افزود: در دنیا کالاهای فرهنگی متعددی تولید می‌شود و هر جامعه بر اساس قوانین و ضوابط و فرهنگ خود این کالاها را ارزیابی و به جامعه اعلام و بعضا اعمال می‌کند. قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شده و این قدم‌ها باید استمرار داشته باشد که به نتیجه برسد.

ناظمی تصریح کرد: در همایش اول گفتمان سازی در قالب این موضوع مورد توجه بود و مقالاتی از دانشگاهها و حوزه و دستگاهها به دست آمد. در همایش دوم موضوع تخصصی‌تر شد و دستگاههای مختلف فرهنگی موظف به انجام این کار شدند. در همایش سوم تمرکز بیشتری در حوزه تخصصی شکل گرفت و در این همایش که همایش چهارم است، تمرکز و توجه بیشتری شده که دستگاههای فرهنگی در بحث ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی تجربیات خود را ارائه کنند. محورهای همایش چهارم از این قرار است: محور اول مفاهیم، مبانی نظام ارتقای کیفیت آثار و محصولات و فعالیت‌های فرهنگی که این یک کار بنیادی و اساسی است و در آن اساتید حوزه و دانشگاه و مراکز علمی- پژوهشی باید مسئولیت بپذیرند؛ چه بسا در آینده دوره های تحصیلات تکمیلی در حوزه ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی داشته باشیم.

محور دوم الگوهای تعیین شاخص، معیار نظام سنجش و ارزیابی ارتقای کیفیت در انواع آثار محصولات و فعالیت‌های فرهنگی است. برای این کار باید الگوهای ضمنی که در کشور است را تصریح کنیم و به جامعه ارائه دهیم و زمینه اجرای آن را فراهم کنیم. محور سوم توصیف و تحلیل وضعیت و عملکرد ارزیابی و ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی است. باید بررسی کنیم که نظام ارزیابی کیفیت چه قوت‌ها و چه ضعف‌هایی دارد و در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی نقشی جدی دارد. محور آخر شاخص‌ها و معیارهای کیفیت در معماری اسلامی ایرانی، بازیهای رایانه‌ای، اسباب بازی، پوشش (مد و لباس)، فیلم سینمایی و کتاب کودک محور خاصی است. به دنبال این هستیم که شاخص‌ها و معیارهای  چند کالای فرهنگی را به دست بیاوریم و ارائه کنیم. تلاش می‌کنیم در این شش حوزه معیار استاندارد مناسب را ارائه کنیم. معیاری که قابلیت تامین و پذیرش عمومی داشته باشد.

مجید ملکی تبار معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما گفت: تفاوتی که امسال با سالهای گذشته دارد، این است که علاوه بر دستگاههای فرهنگی ایده پردازان دیگر هم می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و به برگزیدگان تندیس نشان کیفیت فرهنگی ارائه خواهد شد.

وی ضمن بر شمردن اهداف این همایش شروطی را برای شرکت در همایش برشمرد. مد نظر قرار دادن انتظارات و مطالبات و تدابیر رهبری، مبتنی بودن بر شیوه های علمی و روشمند، مبتنی بودن بر آموزه‌های دینی و ارزشهای دینی، استفاده از شیوه‌های نوین، میزان بدیع و نوآور بودن محصول، میزان جذب مخاطب، نسبت هزینه و فایده از عواملی هستند که در این همایش مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی در پایان گفت: لازم است محصولات فرهنگی برای شرکت در همایش حداکثر 5 اثر منتخب را در سه سال اخیر (که منتهی به 95 بشود)؛ -یعنی تا پایان امسال- برای داوری به جشنواره بفرستند. آخرین مهلت ارسال چکیده آثار 30 شهریور 95 و آخرین مهلت اصل مقالات 30 آذر خواهد بود.

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.