١٦ هزار و ٥٠٠ كشته در حوادث رانندگی سال گذشته/ نقش موثر همياران پليس در پيشگيري از حوادث

جانشین پلیس راهور ناجا با اعلام کشته های حوادث رانندگی در سال 94 گفت: طرح همیاران پلیس در کاهش سوانح رانندگی تاثیر چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا در مراسم جشن بهار دانش‌آموزان همیار پلیس که امروز در دبستان دخترانه شکوفه‌ها منطقه 16 تهران برگزار شد، با بیان اینکه همیاران پلیس نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی دارند، گفت: امروزه استفاده از وسایل نقلیه جزو نیاز ضروری مردم و جامعه شده اما علی‌رغم همه محاسن آن عوارض خطرناکی نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه خطر تصادفات رانندگی و از بین رفتن سرمایه‌های بزرگ انسانی به دلیل تصادفات رانندگی یکی ازمهمترین عوارض آسیب‌های وسایل نقلیه است، اظهار کرد: علاوه بر به خطر افتادن جان انسان‌ها تأخیر، ترافیک، آلودگی صوتی و زیست محیطی از دیگر آسیب‌های خودرو و وسایل نقلیه است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در مورد میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی در سال گذشته بیان کرد: با وجود کاهش آمار سوانح رانندگی در 10سال گذشته، 16هزار و 500 نفر جان خود را در سال 95 از دست دادند و 313 هزار نفر مصدوم، مجروح، معلول و از کارافتاده شدند. 

وی با اعلام افزایش حوادث رانندگی در شهریور ماه امسال گفت:‌ به علت آنکه این ماه پرترددترین ماه تابستان است، سوانح رانندگی افزایش پیدا کرده و علی‌رغم تلاش‌های دستگاه‌ها وعملکرد مردم کاهش سوانح در شهریورماه محقق نشد. 

امیری ادامه داد:‌ بخشی از این امر به نیازهای زیرساختی بازمی‌گردد که توقع مردم و رسانه‌ها در خصوص کاهش آمار سوانح درست است، اما زیرساخت‌ها باید به تناسب آن رشد پیدا کند که تغییر رفتار مردم در جامعه فرآیند طولانی و زمانبر است. 

وی با بیان اینکه ایمن نبودن راه‌ها تأثیر به سزایی در افزایش سوانح راهنمایی ورانندگی دارد، گفت‌: در راه‌های کشور بیش از 2هزار نقطه حادثه خیز وجود دارد که همه ساله با وقوع حادثه در آنها مواجه بوده و حادثه‌ در آن تکرار می‌شود این موضوع نیاز به توجه دولت و وزارت راه وشهرسازی دارد.

امیری با اشاره به یکی از مهمترین راهکارها برای کمتر شدن سوانح رانندگی افزود: پیشگیری یعنی از همه ابزارهای موجود در جامعه کمک گرفته تا صوانح رانندگی کمتر رخ دهد. اجرای قوانین، آموزش و فرهنگ سازی در این باره نقش به سزایی دارد.

وی با اشاره به میزان حوادثی که به تلفن همراه و استفاده آن در حین رانندگی رخ می‌دهد اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از تلفن همراه در رانندگی 4برابر خطر بروز تصادف و ارسال وخواندن پیامک تا 11برابر خطر وقوع تصادف را افزایش می‌دهد.

جانشین پلیس راهور خطاب به دانش‌آموزان همیار پلیس گفت: مهمترین مأموریت شما در سال جدید این است که با ادب و احترام و تذکر به بزرگ‌ترها تلاش کنید تا آن‌ها حین رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنند همه سرنشینان خودرو از کمربند ایمنی استفاده کرده و ازسرعت مجاز تخطی نکنند.

وی با اشاره به تأثیر میزان استفاده از کمربند ایمنی در کاهش خطر مرگ‌ومیر صوانح رانندگی گفت: استفاده از کمربند ایمنی تا 50درصد خطر مرگ را کاهش می‌دهد. بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو به فرهنگ تبدیل شده اما همیاران پلیس باید تلاش کنند با تذکر به همه سرنشینان و با رعایت ادب واحترام همه افراد از کمربند ایمنی استفاده کنند.

جانشین پلیس راهور با اشاره به دو هدف عمده اینکه همیاران پلیس دانش‌آموزان هستند گفت: در هنگام تذکر دانش‌آموزان به بزرگتر‌ها براساس تجربیات میدانی به ما ثابت شده که تذکر همیاران پلیس بر روی بزرگترها  تأثیرگذار بوده و آنها به دلیل شرم از تذکر فرزند خود سعی می‌کنند قوانین را رعایت کنند.

امیری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل انتخاب همیاران پلیس دانش‌آموز ساخت نسلی همراه و قانون پذیر در آینده است گفت: مهتر از تذکر همیاران پلیس به بزرگترها این است که این دانش‌آموزان 10سال بعد وارد جامعه شده و در آینده پدر ومادرهای کشور می‌شوند. با همیار بودن پلیس آنها از کودکی نظم در وجود آنها نهادینه شده و به رعایت قانون در کشور کمک می‌کند.

جانشین پلیس راهور با اشاره به یکی از رموز موفقیت در کشورهای پیشرفته در خصوص کاهش صوانح رانندگی گفت:‌استفاده از سرمایه‌های اجتماعی مردم ودانش‌آموزان این رمز مو فقیت بوده است و تجربه دنیا و کشور ما این نوید را می‌دهد که باید از سرمایه‌های اجتماعی و همراه کردن آنها برای نهادینه کردن قانون در متن جامعه استفاده کرد.

موفق‌ترین طرح مشارکتی بین آموزش و پرورش وسایر نهادها

در ادامه مراسم علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش وپرورش درباره طرح  تصریح کرد: طرح همیاران پلیس از موفق‌ترین طرح‌های آموزش وپرورش در تعامل با سایر نهادها بوده، دانش‌آموزان در مدرسه به جز کسر علم و دانش با کمک طرح همیار پلیس وارد فرآینده اجتماعی نیز می‌شوند.

وی خطاب به همیاران پلیس گفت:‌ امسال شما  سال آخر دوران ابتدایی خود را گذرانده و به مقطع بالاتری می‌روید، باید در کنار علم و دانش نظم و قانون را رعایت کرده و آن را به دیگران آموزش دهید، با رعایت نظم در آینده همه شما زندگی اجتماعی خوبی به دست می‌آورید.

گفتنی است؛ دراين مراسم جانشين رييس پليس راهور و مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش از همياران پليس برتر و حدود ١٠ نفر از فرزندان شهدای مدافع حرم اين مدرسه شاهد تقدير به عمل آوردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار