گزارش؛

حضور خارجی ها در تلکام 2016 فرصت یا تهدید؟

هفدهمین نمایشگاه بین المللی تلکام در تهران در حال برگزاری است و حجم زیاد شرکت های خارجی متعدد حاضر در آن می تواند به پیشرفت صنعت مخابرات کشور کمک شایانی کند.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛هفدهمین نمایشگاه بین المللی تلکام 2016 از روز یکشنبه این هفته با حضور گسترده شرکت های داخلی و خارجی کار خود را آغاز کرد. این دوره تلکام اما نسبت به دوره های قبل با حضور بسیار گسترده تر شرکت های خارجی برگزار شد که می توان گفت این حضور پرتعداد خارجی ها در تلکام را میتوان به فال نیک گرفت.

حضور خارجی ها در تلکام 2016 فرصت یا تهدید؟

اگرچه بسیار از این شرکت های خارجی در طول یک دهه اخیر همواره برای فروش محصولات خود به صورت غیر مستقیم در نمایشگاه حضور داشته اند اما حضور مستقیم نمایندگان اصلی آنها در کشورمان می تواند نوید بخش روزهای بهتر برای صنعت مخابرات کشور باشد.

در میان این کشورهای خارجی اما نمایندگانی از چین، فنلاند، ویتنام و بسیاری کشورهای دیگر حضور داشتند که اولین حضور خود در ایران را تجربه می کردند.

به همین بهانه نگاهی به حضور خارجی ها در نمایشگاه تلکام ایران انداخته ایم و از نمایندگان آنها پرسیدیم که هدف و برنامه آنها برای ورود به بازارایران چیست و چگونه است و آیا صرفا به دنبال فروش اجناس خود هستند یا نیم نگاهی هم به سرمایه گذاری بلند مدت درایران و انتخاب شرکای ایرانی دارند.

چه شرکت هایی به تلکام آمده اند

اکثر شرکت های خارجی حاضر در تلکام شرکت های مربوط به فروش کابل های مخابراتی، شرکت های ارایه دهنده تاسیسات مخابراتی، شرکت هایی با محوریت عرضه دستگاه بی سیم و البته عرضه تلفن های تصویری هستند.

در این میان اما نام چند برند مشهور هم به چشم می خورد اما در این میان بیشتر شرکت های شرکت کننده نام های چندان شناخته شده نبوده و به اصطلاح برند نیستند.

اولویت اول خارجی ها فروش است

در بین صحبت هایی که با نمایندگان فروش و غرفه داران شرکت های خارجی داشتیم این موضوع برایمان روشن شد که اولویت اکثر آنها فروش اجناس است.

البته برخی از آنها هم اینطور موضوع را مطرح می کنند که اگرچه در ایران سرمایه گذاری نکرده اند اما با حضور در نمایشگاه نیم نگاهی هم به سرمایه گذاری در کشورمان دارند.

یکی از شرکت های فنلاندی شرکت کننده در این نمایشگاه که کابل های انتقال جریان دیتا را تولید می کند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد چشم اندازهای آینده این شرکت در ایران و برنامه های آنها برای حضور در ایران گفت که اولویت آنها برای حضور در ایران فروش است و اما امید دارند که در آینده سرمایه گذاری هم داشته باشند.

این شرکت فنلاندی و برخی شرکت های اروپایی و آسیایی دیگر که اولین حضور خود در ایران را تجربه می کنند در حال حاضر بیشتر در حال ارزیابی و سنجش بازار ایران هستند و البته برخی هم امید دارند تا با انعقاد قرارداد با شرکای ایرانی بتوانند شرکای تجاری خوبی در ایران برای خود دست و پا کنند.

به این ترتیب باید گفت که اگرچه حضور این شرکت ها در ایران مفید است اما نباید انتظار داشت با آمدن آنها به ایران معجزه شده و صنعت مخابرات با تحولی بزرگ رو به رو شود.

طبیعی است که سرمایه گذاری در یک کشور خارجی نیاز به ریسک دارد و از آنجایی که ریسک سرمایه گذاری در ایران برای خارجی ها تا حدودی بیشتر هم هست باید با تشویق آنها به سرمایه گذاری به مرور مقدمات حضور قانونمند آنها در ایران را فراهم کرد.

"توماس ال فرید من " خبرنگار مطرح نیویورک تایمز در کتاب خود به نام "جهان مسطح است" می گوید: امروز زمین بازی اقتصاد مسطح شده است و سرمایه دارا ن و شرکت های چند ملیتی در همه جا حضور دارند. آنچه که در صورت هدایت صحیح آن میتواند به جذب سرمایه و ایجاد شغل در کشورهای میزبان منتهی شود.

حضور خارجی ها در تلکام 2016 فرصت یا تهدید؟

لزوم هدایت شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری

طبیعی است که اگر قصد داشته باشیم نتیجه نمایشگاه تلکام ایجاد اشتغال و ورود سرمایه به کشور باشد باید خارجی ها را به سرمایه گذاری های بلند مدت و کلان در ایران تشویق کنیم. چون در غیر این صورت در طول سال های آتی کشور به جای پیشرفته شدن بیشتر به سمت بیشتر وابسته شدن پیش خواهد رفت.

تجربه کشورهای حوزه خلیج فارس نشان داده که حضور صرف خارجی ها اگر با سرمایه گذاری همراه نباشد موجب تبدیل کشور به بازار فروش می شود و روز به روز وابستگی بیشتری به همراه می آورد. در واقع این کشورها فقط در ظاهر مدرن می شود اما از درون به سمت مصرف گرایی پیش رفته و با اولین تغییرات در بازار نفت پایه های آن به لرزه در می آید چنان که اقتصاد دوبی هم به یکباره باکمبود بودجه مواجه شد و شیوخ آن ناچار دست استقراض به سمت غربی ها دراز کردند.

برای اجتناب از بروز چنین مواردی طبیعی است که دولت و وزارت ارتباطات می بایست که نظارت سفت و سختی به شرکت های خارجی داشته باشد و با اجرای طرح های تشویقی و حتی اگر لازم باشد با طرح های تنبیهی شرکت های خارجی را مجبور و تشویق کنند تا در ایران سرمایه گذاری جدی انجام دهند.

نمونه های موفق سرمایه گذاری در صنعت مخابرات

کشورهایی مثل هند، مالزی و حتی عمان در این سال ها موفق شده اند در این سالها سرمایه های خارجی زیادی را به کشورهای خود جذب کنند و آنها را تشویق کنند تا در صنعت مخابرات آنها سرمایه گذاری داشته باشند.

برای مثال یک شرکت تولید کننده تجهیزات حفاظتی مرتبط با مخابرات که یک دهه پیش توسط برزیلی ها در عمان راه اندازی شده در طول این 10 سال به مرور کل سهام کارخانه خود را به عمانی ها فروخته است و حالا عمانی ها صاحب این شرکت شده اند و حتی با حضور در نمایشگاه های ایرانی تلاش دارند تا محصولات خود را به ما بفروشند و درآمدزایی برای عمان ایجاد کنند.

حضور خارجی ها در تلکام 2016 فرصت یا تهدید؟

جمع بندی

ورود خارجی ها به صنعت مخابرات دو رو دارد که یک روی آن دادن اجازه به ورود بی حساب و کتاب به بازار کشور است. طبیعتا چنین نوع نگاهی موجب فروش صرف محصول توسط خاجی ها و خروج ارز از کشور و وارد آمدن ضربه به صنایع داخلی مخابرات می شود. اما روی دیگر این ماجرا نیز با سرمایه گذاری بلند مدت خارجی ها در کشور است که می تواند باعث ایجاد اشتغال و پیشرفت صنعت مخابرات ایران خواهد شد.

لذا ضروری است که مجموعه وزارت ارتباطات و وزارت صنعت دقیقا حوزه ورود خارجی ها به ایران را رصد کنند و حتی شاید بد نباشد در نمایشگاه های بین المللی مثل تلکام برنامه های تشویقی وزارت ارتباطات برای سرمایه گذاری بلند مدت خارجی ها در ایران با خارجی ها مطرح شود تا آنها تشویق شوند که با هدف سرمایه گذاری وارد کشور شوند.


گزارشی از نادر نینوایی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار