مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۵ مهر؛

فعالیت فیس‌بوک، توئیتر و جی‌میل در روسیه مشروط شد/ سوتی اپل دستاویز رقبا شد/ مکالمه رایگان با موبایل در تمامی جمعه‌های پاییز ممکن شد

یک شبکه اجتماعی بدون آگهی رقیب فیس‌بوک شد، قوه قضائیه به دنبال فیلتر پیام‌رسان‌های موبایلی نیست، دبیر شورای عالی فضای مجازی وایبر ندارم، گوگل ۱۶ ساله شد، پشتوانه وایبر مشکوک است، ماهواره "آت ست" از توقف خارج شد، تدوین برنامه ملی امنیت سایبری و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان و علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






فعالیت فیس‌بوک، توئیتر و جی‌میل در روسیه مشروط شد
تسنیم/ روسیه در راستای قانونمند کردن هر چه بیشتر فضای مجازی و نظارت بر کار فعالان اینترنتی، دو ماه پیش قانونی را به دستور مستقیم پوتین ابلاغ کرد که اکنون فیس‌بوک، توئیتر و جی‌میل را هم خطاب قرار داده است. رگولاتور وسایل ارتباط جمعی روسیه رسما از شبکه اجتماعی فیس‌بوک، سرویس جی‌میل و میکروبلاگ توئیتر خواسته تا به عنوان ابزارهای توزیع اطلاعات خود را در این کشور به ثبت برسانند.

معاون رگولاتور وسایل ارتباط جمعی این کشور در گفتگو با یکی از رسانه‌های روس زبان هدف از انجام چنین تصمیمی را مطابقت این ابزارها با قانون جدید مربوط به کمپانی‌های اینترنت و وبلاگ‌نویسان عنوان کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه جولای، مصوبه قانونی را ابلاغ کرد که بر مبنای آن کلیه میل سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌بایست داده‌های شخصی مربوط به کاربران روسی را به داخل سرورهای این کشور منتقل کنند. این قانون به کلیه فعالان این بخش مهلت داد تا سپتامبر میزبانی‌هایشان را به داخل روسیه منتقل کنند.

هفته گذشته اصلاحیه‌ای روی این قانون صورت گرفت و به شرکت‌هایی که مورد خطاب این قانون بودند اجازه داد تا اگر نتوانستند در مهلت مقرر اقدام به انجام چنین کاری کنند، تا ژانویه 2015 میزبانی‌های خود را منتقل کنند.


سوتی اپل دستاویز رقبا شد
تسنیم/ سوتی اپل بر سر طراحی آیفون۶ پلاس سوژه‌ای برای رقبا جهت به رخ کشیدن دستاوردهایشان شده است. بعد از هیاهوی جهانی بر سر ساختار ضعیف و خم شدن آیفون6 پلاس که نهایتا مبدع گوشی‌های هوشمند را وادار به قبول چنین خطایی در طراحی کرد، از گوشه و کنار نیش و کنایه‌هایی روانه برند اپل می‌شود.

رقبای این شرکت در حالی پیرامون عناوین "قابلیت انعطاف" و "تا شدن" اقدام به متلک‌باران آن کرده‌اند که به تازگی ال‌جی در آمریکا از این شیوه برای تبلیغات خود بهره برده است. این شرکت با بیان اینکه "گوشی‌های ما خم نمی‌شود بلکه از قابلیت‌های آنها انعطاف است"، اشاره‌ای غیر مستقیم به گوشی جی فلکس داشته است.

ال‌جی با لفظی خاص گفته است که اگر کسی گوشی هوشمند قابل انعطاف بخواهد جی‌فلکس می‌خرد نه آیفونی که به شکل تصادفی خم می‌شود و قابل برگشت هم نیست. جالب است که در توئیتی نیز عنوان شده که گوشی‌های جی‌فلکس در جیب شلوار جین تغییر شکل غیرقابل برگشت نمی‌دهند و با خیال راحت می‌توانید با گوشی در جیب بنشینید.


مکالمه رایگان با موبایل در تمامی جمعه‌های پاییز ممکن شد
تسنیم/ مشترکان همراه اول می‌توانند با طرح جمعه‌های هزار زنگ پاییزی در روزهای جمعه پاییز امسال، مکالمه رایگان داشته باشند. از امروز تا پایان پاییز سال جاری، کلیه مشترکان دائمی و اعتباری همراه اول با طرح «جمعه‌های هزار زنگ پاییزی» در صورتیکه از شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته حداقل به مدت 60 دقیقه مکالمه داشته باشند، در روز جمعه همان هفته می‌توانند از مکالمه رایگان نامحدود داخل شبکه بهره‏‌مند شوند.

ثبت‌نام در این طرح رایگان بوده و از طریق ارسال پیامک به سرشماره 8056 یا سامانه جامع 111 یا شماره‌گیری کد دستوری#332*111* امکان‏‌پذیر است.

استعلام تخفیف (ویژه مشترکان دائمی)  با ارسال«0» به سرشماره 8056 و شماره‌گیری کد دستوری#3320*111* و همچنین غیر فعال‌سازی طرح  با ارسال «5»  به سرشماره 8056 یا شماره‌گیری کد دستوری #3325*111* انجام می‌شود.


دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد
برنامه‌های ویژه‌ای برای امنیت اطلاعات داریم/ وایبر ندارم
تسنیم/ دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برنامه‌های ویژه و ملی‌ای در زمینه امنیت اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی تدوین شده و اکنون در دست کمیسیون تخصصی است تا تصویب شود. محمدحسن انتظاری صبح امروز در افتتاح نمایشگاه امنیت سایبری با اشاره به اینکه ایجاد شبکه ملی اطلاعات یکی از طرح‌های اساسی شورای عالی فضای مجازی است، اظهار کرد: تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از نیازمندی‌های این طرح ملی است که باید با توانمندی‌های داخلی تهیه شود.

وی افزود: امنیت اطلاعات یکی از مهم‌ترین بحث‌های مطرح در ایجاد این طرح ملی است که روادید آن باید با استفاده از توان داخلی مهیا شود و نظام اعتبارسنجی تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم توسعه یابد. او خاطر نشان کرد: چنین رویه‌ای موجب می‌شود که مدیریت داخلی در حوزه امنیت در فضای مجازی حاکم شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: برنامه‌های ویژه و ملی‌ای در ارتباط با این موضوع در شورای عالی فضای مجازی تدوین شده و اکنون در دست کمیسیون تخصصی است تا تصویب شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین ابراز کرد: نگاه حاکم فعلی در زمینه ارتباطات نگاهی فناورانه است که باید اصلاح و نگاهی انسان مدارانه جایگزین آن شود.

او افزود: بر این اساس بر اجرای شبکه ملی اطلاعات تأکید داریم. انتظاری در پایان گفت: موضوع فرهنگ زیربنای امنیت سایبری است به این معنا که امنیت فضای مجازی باید براساس توانمندی‌های داخلی باشد که البته به معنای قطع ارتباط با جهان نیست.

*اجرای فیلترینگ با کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است*
دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه این مراسم نیز درباره مباحث مطرح شده پیرامون فیلترینگ برخی سرویس‌های اجتماعی گفت: اجرای فیلترینگ وایبر، واتس‌آپ و از این دست موارد با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و ما تنها سیاست‌گذار کلان هستیم. وی همچنین درباره استفاده‌اش از وایبر و نظایر این سرویس عنوان کرد: تاکنون از این برنامه‌ها استفاده نکردم اما به عقیده من بهتر است که برای رفع نیاز مردم در این زمینه بر توانمندی‌های داخلی تکیه کنیم.


گوگل ۱۶ ساله شد
تسنیم/ امروز شانزدهمین سالگرد راه‌اندازی موتور جست‌وجوی گوگل است. انیمیشنی به این مناسبت در صفحه اصلی گوگل نمودار شده که حرف G برگرفته از اولین حرف google نقش پدری را دارد که کلاه تولد بر سرگذاشته و اقدام به قد کردن اعضای دیگر گروه می‌کند.

وی در ابتدا قد حرف O که به رنگ قرمز است را با مدادی که در دست دارد در کنار دیوار علامت‌گذاری می‌کند و بعد به سراغ حرف L که به رنگ سبز است، می‌رود.

گوگل در سال 1998 توسط لری پیج و سرجی برین تأسیس شد.شاید این انیمیشن جدید را بتوان ترکیبی از نمایه‌های جشن تولد چهار و یازده سالگی آن دانست. در جشن چهار سالگی آن کیکی با چهار شمع وجود داشت اما در جشن یازده سالگی دو حرف L در نمایه بکار رفته بود.


یک کارشناس مقیم استرالیا
پشتوانه وایبر مشکوک است/ چرا متخصصان ایرانی استارت‌آپ نمی‌زنند
تسنیم/ یک کارشناس تجارت الکترونیکی مقیم استرالیا گفت: بعید است توسعه برنامه‌ای پیام‌رسان در قالب وایبر و امثالهم کار بسیار سختی برای متخصصان ایرانی باشد زیرا اکثر کشورها چنین استارت‌آپ‌هایی را در خود دارند. ارتباطات و اتصالات یکپارچه را جزو لاینفک زندگی بشر دانست و با اشاره به اینکه خصیصه عصر ICT همین است، اظهار کرد: کلیه خرید و فروش‌ها در جوامع پیشرفته مبتنی بر بسترهای الکترونیکی است و ابزارهای اطلاع‌رسانی و بر لحظه هم راهکاری برای تبلیغات به شمار می‌رود که ضریب نفوذ بالایی هم دارد.

وی با تأکید بر اینکه مدیران تکنولوژی دنبال راهکارهایی برای ارائه تبلیغات پولی روی بسترهای رایگان کنونی هستند، گفت: ابزارهایی چون وایبر که ورودشان به عرصه جهانی توام با چالش بوده، به فکر راهکارهایی برای توسعه درآمدزایی از محل تبلیغات هستند.

او خاطر نشان کرد: کاری به پشت وایبر و آنچه که در آن می‌گذرد نداریم، اما در ظاهر ابزاری پیشرفته و مقبول به نظر می‌رسد که عملا بعید است کسی کیفیت بالای آن را تکذیب کند.

این کارشناس تجارت الکترونیکی با تأکید بر اینکه البته من خودم تنها یکی دو بار از این ابزار استفاده کرده‌ام، عنوان کرد: حال نگاهی به پشت این ابزار می‌اندازیم و مراکز داده‌ای که در اسرائیل و بلاروس برای آن در نظر گرفته شده است؛ دقیقا همین نگاه بدبینانه که نسبت به وایبر در ایران و برخی کشورهای فرهنگ دوست وجود دارد می‌تواند در سمت ارائه دهنده سرویس‌های مبتنی بر بستر فضای مجازی هم وجود داشته باشد.

شالباف خاطر نشان کرد: اگر سیاست‌ها به گونه‌ای شود که کشوری از رده سرویس‌دهی حذف شود، وفاداری و این قبیل حرف‌های احساسی جایگاهی نخواهد داشت. سال گذشته یاهو به راحتی سرویس‌دهی به کاربران جدید ایرانی و بازگشایی اکانت برای آنها را محدود کرد، وایبر و امثالهم نیز در وقتش اگر نیاز باشد همین کار را می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که از این سرویس دفاع می‌کنند و نمی‌خواهند در ایران فیلتر شود به هیچ عنوان دشمن فرهنگ و اقلیم نیستند، تصریح کرد: اکثر کاربران این شبکه‌ها مردم عادی هستند و منطقی هم نیست که از آنها انتظار داشته باشیم چیزهایی را متوجه باشند که یک متخصص می‌داند لذا در برخورد با تصمیماتی نظیر نظارت و فیلترینگ واکنش نشان می‌دهند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: غالب کاربرانی که با فیلترینگ یک ابزار ارتباطی مواجه می‌شوند در برابر اولین پیشنهاد به سمت شبکه‌ای دیگر می‌روند در حالیکه این موضوع اصلا منطقی نیست؛ کوکو و تانگو دقیقا بعد از بسته شدن وی‌چت در ایران گل کردند.

شالباف با بیان اینکه همین رویه نشان می‌دهد که غالب ایرانی‌های فعال در این شبکه‌ها افراد عادی هستند، اظهار کرد: دلیلی ندارد که با بسته شدن یک ابزار، به شکل چشم و گوش بسته به سمت دیگر سرویس‌هایی برویم که هیچ اطلاعی از آنها نداریم.

وی افزود: فرهنگ‌سازی مقوله پهناوری است که نباید به آن مقطعی نگاه کرد؛ اگر فرهنگ استفاده از ابزارهای ارتباطی شکل نگیرد به هیچ عنوان نمی‌توان فضای مجازی را محدود کرد زیرا هر روز راهی جدید جلوی پای کاربران باز می‌شود.

این تاجر الکترونیکی برای اثبات صحبت‌های خود اذعان کرد: چرا اگر محصولی داخلی با توانمندی‌هایی در سطح نمونه‌های خارجی وارد بازار شود باز هم مردم تمایلی به استفاده از آن ندارند و حتی بدون اینکه استفاده‌ای از آن کرده باشند دست به سیاه‌نمایی می‌زنند؟ دقیقا مشخص است که مردم همواره در تقابل با موضوعاتی هستند که به آنها القا می‌شود.

وی افزود: اگر منِ کارشناس منتقد استفاده از ابزاری که ماهیت صهیونیستی دارد هم بخواهم از مضرات چنین موضوعی بگویم، مردم توجهی نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند استفاده نکردن آنها از ابزاری که می‌تواند پتانسیل جاسوسی داشته باشد، سودی برای من دارد.

او خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اغلب در استرالیا هستم، به جرات می‌توانم بگویم که حریم مجازی در این کشور معنا دارد و اینطور نیست که صبح تا شب سر مردم در برنامه‌هایی همچون وایبر باشد.

وی گفت: کاربران این کشور به نسبت دیجیتالی‌تر هستند و می‌دانند که در رفتار در فضای مجازی باید به چه نحوی باشد؛ استارت‌آپ‌های مختلفی هم شکل گرفته که برنامه‌های متعددی را توسعه داده‌اند و اتفاقا استقبال از آنها بالاست.

شالباف در پایان خاطر نشان کرد: راه‌اندازی یک سرویس پیام‌رسان بعید است که در توان متخصصان ایرانی نباشد زیرا ساده‌ترین ساختار نرم‌افزاری را دارد و همپای برنامه‌هایی چون وایبر که مشخص نیست پشتیبانی و مرکز داده آنها در کجاست، قادر به حرکت هستند.


خدمات اول مخابرات فروش تلفنی ADSL در کشور را آغاز کرد
تسنیم/ مدیر عملیات و نگهداری NOC از آغاز فروش تلفنی ADSL مخابرات در سراسر کشور توسط شرکت خدمات اول مخابرات در تهران خبر داد. سید عباس قاضی میرسعید در خصوص نحوه فعالیت کمپین‌های فروش تلفنی اظهار داشت: تیم مرکز تماس شرکت خدمات اول مخابرات مستقر در ساختمان سردار جنگل تهران با سیستم 2020 در سراسر کشور تماس می‌گیرند و پس از قطعیت ثبت‌نام کار نصب و واگذاری ADSL با هماهنگی استان مربوطه انجام می‌شود.

مدیر عملیات و نگهداری NOC و امور پروژه‌های شرکت خدمات اول مخابرات افزود: کمپین‌های فروش تلفنی توسط معاونت تجاری آشنای اول طراحی می‌شود و تیم "HAPPY CALL" شرکت خدمات اول مخابرات آن را اجرا می‌کند و در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها کمپین فروش تلفنی در حال انجام است.

وی هدف از اجرای طرح کمپین فروش تلفنی شرکت خدمات اول مخابرات را تقویت فروش ADSL مخابرات در استان‌ها دانست و افزود: خوشبختانه در این طرح موفق شده‌ایم به اهداف تعیین شده دست یابیم. او در ادامه خاطر نشان کرد: طرح کمپین‌های فروش تلفنی در کشور از سال 1392 آغاز شده و تا زمانیکه پتانسیل فروش در استان‌ها وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت.


آی‌پی‌مدیا در ۷ استان راه‌اندازی شده است/ آی‌سیما به تلکام ۲۰۱۴ می‌آید
تسنیم/ در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام سامانه ارم (آی‌پی‌مدیا) توسط شرکت آی‌سیما معرفی می‌شود. از جمله خدمات فناوری جدید آی‌پی‌مدیا بهره‌مندی از برنامه‌های زنده‌ تلویزیون و رادیو به همراه آرشیو گسترده‌ای از فیلم و سریال، قابلیت ماشین زمان (با دسترسی به برنامه‌های پخش‌شده تا 12 سال قبل)، اپلیکیشن‌های کاربردی و برخی دیگر امکانات به شیوه‌ی تعاملی است.

اکنون این سامانه در 7 استان تهران، یزد، اصفهان، قزوین، گلستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده است و ارائه خدمات آن در سراسر کشور با پایان نصب تجهیزات فنیِ مورد نیاز، امکان‌پذیر خواهد شد.  آی‌سیما اکنون در آستانه‌ی اخذ مجوز نهایی فناوری آی‌پی‌مدیا از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و ثبت‌نام این سرویس از طریق سایت www.iseema.ir امکان‌پذیر است.


هوش مصنوعی جدید مانند کودک یاد می‌گیرد
مهر/ دانشمندان هوش مصنوعی ساخته اند که با الگوبرداری از توسعه شناختی در کودک و بدون هیچ پیش زمینه ای از قبل مفاهیمی همچون محاسبات ساده، ریاضیات و دستور زبان را فرا می‌گیرد.

این هوش مصنوعی توسط دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ طراحی و ارایه شده است و به نظر می رسد راه را برای ساخت نسل آتی روباتهای هوشمند جهت استفاده در منازل و موارد مشابه هموار خواهد کرد. انواع هوش مصنوعی نظیر آنچه که در هدایت سیستم های پروازی به کار گرفته می شود در بهترین حالت و زمانی که صحبت از درک موضوعات به میان می آید از کودکی چهار ساله هوشمندتر نیستند.

در این پروژه کم سابقه برنامه ای ارایه شده که قابلیت یادگیری مفاهیم ساده را دارد. در ابتدا همه چیز از یک سری تعاریف ساده آغاز می شود که از روی آنها می توان به یک مدل شناختی دست یافت. این برنامه به تدریج دانش جدیدی بر پایه آموخته های قبلی می سازد که از آن می توان درباره قواعد و قوانین حاکم بر جهان طبیعت نتیجه گیری های عقلانی کرد.

دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ برای درک بهتر موضوع از مثالی ساده استفاده کردند. آنها معتقدند فرآیند یاد شده همانند توسعه هوش در کودکان است. کودکان یاد می گیرند دو ضربدر صفر برابر صفر است و به همین ترتیب سه ضربدر صفر. پس کودک نتیجه می گیرد پنج ضربدر صفر نیز صفر می شود. هوش مصنوعی این دانشمندان نیز بر مبنای همین روند ساده توسعه پیدا می کند و قابلیت به کارگیری در روبات های خانگی آینده را دارد.


راه اندازی آزمایشی تلویزیون اینترنتی در 7 استان
مهر/ شرکت مخابرات ایران در آستانه‌ اخذ مجوز نهایی فناوری آی‌پی‌مدیا از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديویي، از معرفی این سرویس در نمایشگاه تله کام خبر داد. شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: آی‌سیما نخستین ارائه دهنده‌‌ سامانه‌ ارم (آی‌پی‌مدیا) در ایران به همراه گروه مخابرات ایران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام شرکت می‌کند.

از جمله خدمات فناوری جدید آی‌پی‌مدیا ، بهره‌مندی از برنامه‌های زنده‌ تلویزیون و رادیو به همراه آرشیو گسترده‌ای از فیلم و سریال، قابلیت ماشین زمان (با دسترسی به برنامه‌های پخش‌شده تا 12 سال قبل)، اپلیکیشن‌های کاربردی و ... به شیوه تعاملی است.

اکنون این سامانه در 7 استان تهران، یزد، اصفهان، قزوین، گلستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده است و ارائه خدمات آن در سراسر کشور با پایان نصب تجهیزات فنی مورد نیاز، امکان‌پذیر خواهد شد.

در نمایشگاه تله کام امسال شرکت توسعه بهنگام غدیر به‌منظور معرفی پروژه‌ آی‌پی‌مدیا در ایران و جذب همکاری متخصصان و همکاران حوزه‌ ارتباطات و فناوری از 14 تا 17 مهر ماه 1393 در سالن شماره 6 نمایشگاه ایران تلکام (در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران) حاضر خواهد بود.

اکنون در آستانه‌ اخذ مجوز نهایی فناوری آی‌پی‌مدیا از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديویي، ثبت‌نام این سرویس از طریق سایت www.iseema.ir یا تماس با شماره تلفن  1535(در شهرستان‌ها به همراه کد 021 استان تهران) امکان‌پذیر است.


ماهواره "آت ست" از توقف خارج شد/ افزایش همکاری صنایع و دانشگاه امیرکبیر
مهر/ سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ارایه اعتبار ویژه به ماهواره آت ست خبر داد و گفت: یکی، دو سالی بود که طرح به دلیل عدم ارایه اعتبار متوقف شده بود. سید احمد معتمدی درباره طرح های کلان ملی و آخرین وضعیت ماهواره آت ست گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشترین تعداد طرح‌های  کلان ملی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: این طرح ها همه به طور طبیعی روند خود را طی کرده و تصویب شده اند. سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در این مدت کوتاهی که مسئولیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر را دارم علاوه بر طرح های کلان ملی باب جدیدی را با صنایع باز کرده ایم و با این منطق پیش می رویم که ما باید به صنایع کمک کنیم و همینطور از صنعت کمک بگیرم و طرح های جدیدی را تصویب کنیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره آت ست گفت: خوشبختانه دوباره ارایه اعتبار به این طرح شروع شده است. معتمدی افزود: یکی، دو سالی بود که طرح به دلیل عدم ارایه اعتبار متوقف بود البته نه تنها آت ست بلکه اکثر طرح های مشابه در دانشگاه های مختلف همین وضعیت را داشتند اما امسال اعتبار خوبی به این پروژه اختصاص داده شد و امیدواریم بتوانیم قدم های خوبی در این زمینه برداریم.

مدیر پروژه طراحی و ساخت ماهواره امیرکبیر پیش از این در مورد ماهواره «آت ست» گفته بود: این ماهواره در مدار 661 کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت و ارتفاع آن از ماهواره های نوید علم وصنعت، امید، رصد و ماهواره دانشگاه صنعتی شریف بیشتر است.

به گفته دکتر مصطفی صفوی، طول عمر این ماهواره که از جمله ماهواره های کوچک تحقیقاتی است، سه تا پنج سال است و80 کیلوگرم وزن دارد. هدف از ساخت ماهواره های کوچک تحقیقاتی استفاده از آنها در فعالیت های فضایی است. ماهواره های کوچک تحقیقاتی موجب افزایش درک ما از محیط نزدیک زمین در زمان حقیقی (real time) از این محیط می شوند.


ساخت پیشرفته‌ترین گجت لاغری/ پزشکی در قالب لباس پوشیدنی
مهر/ در حال دویدن در یک پارک هستید که ناگهان صدایی را می شنوید: "سرعت خود را کاهش داده و به آرامی بایستید و کمی نوشیدنی قند دار بنوشید." این صدایی که دستور توقف می دهد، پزشکی است که در یک تکنولوژی پوشیدنی ظهور پیدا کرده است. در بسیاری از مواقع برای لاغر شدن و کاهش وزن به انجام کارهایی پرداخته می شود که حتی فکر نمی کنیم ضرری داشته باشند، چه برسد به اینکه به بدن آسیب برسانند.

مخترعان فنلاندی موفق به طراحی لباس متفاوتی شده اند که با پوشیدن آن تمام علائم حیاتی شخص در هر لحظه به صفحه اسمارت فون ارسال می شود تا شخص بتواند سلامت جسمی خود را روی صفحه تلفن همراه داشته باشد و با کوچکترین نوسانی از تغییرات سلامتی خود آگاه شود.

این تکنولوژی پوشیدنی Techno Wearable علاوه بر اشخاصی که رژیم های لاغری دارند، برای ورزشکاران نیز مفید است زیرا با این تکنولوژی می توانند تمام علائم حیاتی از جمله ضربان قلب، نبض، دمای بدن، عملکردهای داخلی بدن و غیره را تحت کنترل داشته باشند و اگر یکی از علائم حیاتی بدن مختل شود، نرم افزاری که روی اسمارت فون نصب شده، شخص را از نوسانات و تغییرات آگاه کرده و بهترین راه حل برای برگشتن به شرایط نورمال را پیشنهاد می کند.

از این دستگاه به عنوان جدیدترین و همینطور پیشرفته ترین گجت لاغری یاد می شود که می تواند علاوه بر اینکه تمام علائم حیاتی را به شخص نشان می دهد، وی را برای دست یافتن به وزن مناسب نیز یاری کند. برای مثال، در زمانی که در حال گرم کردن بدن خود قبل از فعالیت های ورزشی هستید، این تکنولوژی به شما اعلام خواهد کرد که آیا بدن شما آمادگی لازم برای آغاز ورزش سنگین را پیدا کرده یا باید همچنان به گرم کردن بدن خود ادامه دهید.


دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر داد:
تدوین برنامه ملی امنیت سایبری/ حمایت از نرم افزارهای داخلی موبایل
مهر/ دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر حمایت از برنامه های ملی و داخلی برای استفاده از نرم افزارهای پیام رسان گفت: مرکز ملی فضای مجازی برنامه مشخص در حوزه نرم افزارهای موبایلی را در دستور کار قرار داده است که به زودی نتایج آن اعلام می شود. محمدحسن انتظاری در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه امنیت سایبری گفت: موضوع فیلتر نرم افزارهای موبایل مربوط به تصمیم کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ است و شورای عالی فضای مجازی در حوزه سیاستگذاری کلان در این بخش برنامه ریزی می کند و به تعیین مصادیق کاری ندارد.

وی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی برنامه مشخص و معینی برای به کارگیری نرم افزارهای داخلی و مدیریت منسجم برای استفاده مفید و مناسب خانواده ها از این نرم افزارها دارد گفت: یکی از این موارد استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ خانگی خواهد بود که به زودی برنامه های اجرایی آن اعلام می شود.

وی در مورد پیوست فرهنگی نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیز گفت: پیوست فرهنگی در کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده و برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است که در اولین جلسه ای که قرار است برگزار شود مورد تصویب شورا قرار می گیرد.

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی نسل سوم و چهارم موبایل بعد از تصویب پیوست فرهنگی و ابلاغ آن به وزارت ارتباطات و دستگاه های مربوطه باید عملیاتی شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا از شبکه هایی مانند وایبر و لاین استفاده می کند و یا خیر گفت: از این شبکه های موبایل استفاده نمی کنم و معتقدم که باید روی توانمندی های داخلی که امنیت کشور را تضمین می کند تکیه شود البته باید نیاز مردم در این زمینه نیز مورد توجه قرار گیرد.

انتظاری در مراسم افتتاحیه نیز با بیان اینکه برنامه های ویژه ای در شورای عالی فضای مجازی تدوین شده گفت: هم اکنون در حال تدوین برنامه ملی امنیت سایبری هستیم که در جهت شکوفایی صنعت امنیت فضای مجازی و ملی شدن آن اقداماتی را انجام دهیم که این برنامه هم اکنون در حال آماده سازی برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه نگاه فناورانه به امنیت فضای سایبری باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: این حوزه باید به سمت نگاه انسان مدارانه حرکت کند. بر این اساس نیازمند مدیریت راهبردی با تدوین قوانین و مقررات هستیم تا بتوانیم تحولات سریع کشور به سمت مجازی شدن را مدیریت کنیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تاکید اصلی ما بر روی شبکه ملی اطلاعات است، خاطرنشان کرد: ضرورت ملی این است که این شبکه هرچه سریع تر پیاده سازی شود از این رو قرار است تجهیزات شبکه ملی در قالب تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری با توانمندی داخلی اجرایی شود و در حوزه امنیت مجازی نیز از تجهیزات داخلی استفاده شود. تاکیدمان این است که مدیریت امنیت فضای مجازی کشور باید در دستان خودمان باشد.


صدها شعبه یک رستوران آمریکایی هک شدند
فارس/ مدیران 216 شعبه رستوران‌های جیمی جان در آمریکا از هک شدن کارت‌های اعتباری مشتریان خود در نتیجه یک حمله هکری خبر داده‌اند. این حمله هکری مابین تاریخ 16 ژوئن تا 5 سپتامبر در برخی شعب این رستوران اتفاق افتاده و اطلاعات کاربرانی که از کارت های اعتباریشان برای خرید استفاده کرده اند به دست هکرها افتاده است.

مدیران ارشد این رستوران زنجیره ای می گویند در حال بررسی موضوع همراه با مقامات مربوطه هستند و اطلاعات جدید در این مورد در اسرع وقت ارائه خواهد شد. از جمله اطلاعاتی که در این حمله هکری به سرقت رفته می‌توان به شماره های کارت اعتباری و در مواردی نام مالک کارت، کد تاییده و تاریخ انقضای آن اشاره کرد. مدیران رستوران های جیمی جان به کاربران تضمین داده که آدرس های مشتریان، آدرس های ایمیل و کلمه عبور آنها از دسترس هکرها دور مانده است.

به نظر می رسد عامل اصلی موفقیت این حمله هکری سرقت اطلاعات ورود به سیستم POS این فروشگاه ها بوده که از آنها برای حمله به دیگر سیستم های POS استفاده کرده است.


خطرات جدی ارسال پیامک با عینک گوگل در حین رانندگی
فارس/ اگر چه برخی فکر می‌کنند ارسال پیامک با عینک هوشمند گوگل در حین رانندگی کاری ایمن است، اما یک مطالعه نشان می‌دهد این کار به اندازه ارسال پیامک با گوشی همراه خطرناک است. محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی با استفاده از یک شبیه ساز رانندگی و بررسی نحوه ترمزکردن کاربران در زمان مواجهه با مانع ناگهانی در حین ارسال پیامک به این نتیجه دست یافته اند.

بر اساس این بررسی تفاوت معناداری در سرعت و نحوه واکنش رانندگان در زمان استفاده از عینک گوگل یا گوشی برای ارسال پیامک وجود ندارد. تا پیش از این تصور می شد چون در عینک گوگل از فرامین صوتی برای تهیه و ارسال پیامک استفاده می شود امنیت بیشتری وجود خواهد داشت، اما این بررسی ثابت می کند مغز در این حالت هم به همان اندازه ارسال پیامک با گوشی دچار حواس پرتی می شودو لذا حتی نگاه کردن به مسیر در این شرایط مشکل حواس پرتی را رفع نمی کند.

نتایج این بررسی زمینه را برای ممنوعیت استفاده از عینک دیجیتال گوگل در حین رانندگی فراهم خواهد آورد. سال گذشته هم تحقیق مشابهی توسط دانشگاه یوتا انجام شده و در جریان آن خطرات فراوان ارسال پیامک در حین رانندگی برای سرنشینان خودرو و همین طور عابران پیاده به اثبات رسیده بود.


یک شبکه اجتماعی بدون آگهی رقیب فیس‌بوک شد
فارس/ با افزایش اعتراض‌ها به فیس بوک به علت کثرت آگهی‌های تبلیغاتی به نمایش درآمده برای کاربران یک شبکه اجتماعی بدون آگهی به نام الو (Ello) برای علاقمندان راه اندازی شده است. این شبکه تابدان حد محبوب شده که در عرض یک ساعت 31 هزار نفر به آن پیوسته‌اند. علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس ello.co از امکانات این شبکه مطلع شوند، البته در حال حاضر حضور در آن تنها با دریافت دعوت نامه ممکن است.

در کنار ناراحتی از حجم تبلیغات تحمیل شده به کاربران فیس‌بوک، دلیل دیگر استقبال از الو سیاست فیس بوک در مجبور کردن کاربران به انتشار اسامی واقعیشان بوده که باعث واکنش منفی بسیاری از افراد شده است.

کاربران الو مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی می توانند با ارسال پست، عکس، افزودن دوستان و تعقیب کردن افراد یک شبکه اجتماعی خاص برای خود تشکیل دهند. آنها می توانند برای افراد تماس گیرنده از برچسب دوست یا پرسروصدا استفاده کنند تا آنچه را که دوست دارند ببینند به شیوه ای مناسب طبقه بندی کنند.

این شبکه اجتماعی به صراحت خود را ضدفیس بوک دانسته و به کاربران این شبکه اجتماعی هشدار می‌دهد که همه لینک‌ها و دوستی ها و داده های انها ردگیری می شود و آگهی دهندگان داده های آنان را خریداری می کنند تا تبلیغات بیشتری را برایشان نمایش دهند. در واقع کاربر فیس بوک محصولی است که خرید و فروش می شود.

در ادامه آمده است: ما باور داریم شبکه اجتماعی ابزاری برای توانمندسازی است نه ابزاری برای فریب، اجبار و سوءاستفاده. جایی است برای برقراری ارتباط و گرامیداشت زندگی. شما یک محصول نیستید. جالب آنکه کاربران تنها پس از اعلام موافقت با این بیانیه می توانند به شبکه الو بپیوندند.

شبکه یاد شده که هنوز در مرحله آزمایشی است یک سال قبل با همراهی یک گروه کوچک 100 نفره راه اندازی شد و از آوریل سال 2014 وارد مرحله جدیدی شده ، ولی هنوز زمان عمومی شدن آن مشخص نیست. کارشناسان معتقدند هنوز برای قضاوت در مورد موفقیت یا عدم موفقیت الو زود است.


شبکه ملی اطلاعات بخشی از زیر ساخت ارتباطی دولت الکترونیک است
فارس/ رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات به عنوان بخشی از زیرساخت ارتباطی دولت الکترونیک در نقشه راه دیده شده و اکنون مراحل نهایی آن در حال انجام است. نقشه راه دولت الکترونیک با یک برنامه‌ریزی دو ساله برای فراهم شدن زیرساخت‌ها و ارائه خدمات الکترونیک در هفته‌های گذشته به دستگاه‌هایی اجرایی ابلاغ شد؛ این نخستین باری است که بعد از گذشت 10 سال از طرح موضوع دولت الکترونیک، سندی به عنوان نقشه راه با امضای رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ می‌شود.

پیش از این در قوانین و دستور‌العمل‌های مختلف بر الکترونیک شدن خدمات تاکید شده بود اما هنوز دولت الکترونیک محقق نشده و خدمات الکترونیکی به صورت جزیره‌ای و بدون پیوستگی منطقی به شهروندان ارائه می‌شود.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه  آیا در تدوین نقشه راه دولت الکترونیک مراحلی که پیش از این طی شده و عدم اجرای قوانین مرتبط با آن آسیب‌شناسی شده است؟ گفت: این کار  مستلزم این است که 8 سال گذشته را نقد کنیم؛ فعالیت‌هایی که در زمینه دولت الکترونیک انجام شده بود در این 8 سال دچار خلل شده و الان در مرحله‌ای هستیم که باید بخشی از خلل را بپوشانیم و از پیشرفت‌هایی که وجود دارد در ترکیب‌بندی جدید بهره بگیریم تا فاصله ها جبران شود.

برای رسیدن به دولت الکترونیک در نقشه راه ابلاغی زمان‌بندی دو ساله در نظر گرفته شده است که حرکت در مسیر آن در پایان سال 94 خدمات الکترونیک را به صورت نظام‌مند در اختیار شهروندان قرار خواهد داد. جهانگرد در پاسخ به سوالی درباره منطق این زمان‌بندی گفت: زمان بندی در نقشه راه دولت الکترونیک بر اساس کارشناسی انجام شده  است و انتظار می‌رود با همت مجموعه نهادهای دولت است و پیگیری از سوی ما به طور کامل اجرا شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به اینکه آیا بستر ارائه خدمات در دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات خواهد بود هم تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات به عنوان بخشی از زیرساخت ارتباطی دولت الکترونیک در نقشه راه دیده شده است. اکنون طراحی آن به صورت کامل انجام شده در حال اعلام به مراجع ذیربط است و مراحل نهایی آن در حال انجام است. در دولت الکترونیک هم نگاشت نتورکی و نگاشت سرویس آن دیده شده و این دو به هم پیوند داده می‌شود.


دستورالعمل اتحادیه اروپا به گوگل برای رعایت حریم شخصی
فارس/ رگولاتورهای اتحادیه اروپا می‌گویند یک دستورالعمل مفصل برای گوگل ارسال کرده‌اند تا این شرکت شیوه جمع آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران را بر همین اساس انجام دهد. دستورالعمل یاد شده بر مبنای قوانین اتحادیه اروپا و پس از پایان تحقیقات شش رگولاتوری این اتحادیه در زمینه عملکرد گوگل تنظیم شده است.

مقامات یاد شده از گوگل خواسته‌اند اقدامات توصیه شده در دستورالعمل و به خصوص موارد مربوط به نحوه جمع آوری داده‌های کاربران  و به اشتراک گذاری آنها با نهادها و افراد ثالث را دقیقا مورد توجه قرار داده و به همان نحو اجرایی کند.

رگولاتوری‌های شش کشور ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، بریتانیا و هلند این دستورالعمل ها را پس از بررسی عملکرد گوگل و سایت های وابسته به آن مانند یوتیوب، جیمیل و سرویس نقشه گوگل تنظیم کرده و به این شرکت هشدار داده اند در صورت سرپیچی باید در انتظار جریمه های سنگین باشد. این شرکت در واکنش از همکاری کامل خود برای رفع سوتفاهم ها خبر داده است.

رگولاتوری فرانسه قبلا در ماه ژانویه گوگل را به علت عدم رعایت سیاست ها و قوانین محلی این کشور در زمینه حریم شخصی به پرداخت 150 هزار یورو جریمه محکوم کرده بود. البته این جریمه در مقایسه با سود خالص 12.2 میلیارد دلاری گوگل در اروپا مبلغ ناچیزی محسوب می‌شود.


قوه قضائیه به دنبال فیلتر پیام‌رسان‌های موبایلی نیست/ عدم تشکیل شورای عالی فضای مجازی مانع مدیریت محتوا
فارس/ معاون رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه این قوه موافق فیلتر شدن شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی نیست، تصریح کرد: ما از ابتدا به دنبال مدیریت بوده‌ایم و یکی از مشکلات جدی عدم تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی است که باید این فضا را مدیریت کند.

حجت‌ا‌لاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری معاون رییس قوه قضاییه و رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس درباره استمهال سه ماهه وزیر ارتباطات برای پالایش هوشمند محتوای مجرمانه که در نامه معاون اول این قوه به آن اشاره شده بود، گفت:  زمانی که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فعال بود بحث محتوای مجرمانه در برخی برنامه‌های پیام رسان همراه مطرح  و پیشنهاد بسته شدن برخی از آنها داده شد و حتی مصادقی همچون واتس اپ مورد اشاره قرار گرفت؛ همان زمان دوستان وزارت ارتباطات مطرح کردند که اگر سه ماه فرصت به آنها داده شود می‌توانند صفحاتی که محتوای مجرمانه دارد را ببندند بدون آنکه دسترسی به اپلیکیشن مسدود شود و  حتی مطرح شد در یک ماه هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: بر مبنای اعلام وزارت ارتباطات بود که در نامه اخیر فرصت یک ماهه داده شد که صفحات مجرمانه را  مسدود کنند.

شهریاری در پاسخ به اینکه آیا امکان فنی انجام این کار وجود دارد؟ یادآور شد : دوستانی که کار فنی کرده بودند، در همان جلسه اعلام کردند که این کار برایشان امکان پذیر است.

وی در پاسخ به اینکه تشخیص مجرمانه بودن صفحات در این روش با چه مرجعی است، اظهار کرد: هم کارگروه تعیین مصادیق و هم قاضی و دادستان می‌تواند این کار را انجام دهد؛  وزارت ارتباطات بعد از شناسایی صفحات با تدبیر فنی می‌تواند بدون فیلتر کردند سایت یا اپلیکیشن صرفا دسترسی به صفحات مجرمانه را محدود کند.

معاون رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما به دنبال بسته شدن پیام‌رسان‌های موبایلی نیستیم و از ماههای قبل هم مدام به وزارتخانه بحث مدیریت آنها را گوشزد کرده‌ایم و از ابتدا هم به دنبال مدیریت آن بوده‌ایم و معتقدیم  یکی از مشکلات جدی عدم تشکیل شورای عالی فضای مجازی است باید این فضا را مدیریت کند و اکنون سه ماه است که جلسات آن تشکیل نشده و معتقدیم که دولت در تشکیل آن کندی کرده است.


به روزرسانی فوری سیستم عامل جدید اپل
فارس/ تنها چند روز پس از عرضه iOS8 تازه‌ترین سیستم عامل همراه اپل، این شرکت نسخه تازه‌ای از آن موسوم به iOS 8.0.2 را عرضه کرده تا برخی آسیب‌پذیری‌های قبلی را برطرف کند. با نصب این نسخه تازه نحوه اتصال کاربران آیفون به شبکه همراه تقویت شده و کارکرد سیستم لمسی تاچ آی دی بر روی گوشی های آیفون 6 و 6 پلاس ارتقا می‌یابد.

همچنین حفره‌های موجود در برنامه‌های مربوط به سلامت و تناسب اندام اپل به نام healthkit  هم در نسخه جدید برطرف شده است. استفاده از صفحه کلیدهای مجازی ثالث هم با این به روزرسانی راحت تر وبدون مشکل صورت می‌گیرد.

در نسخه اولیه دسترسی برخی برنامه‌ها به عکس‌های ذخیره شده در آیفون 6 با دشواری صورت می‌گرفت و آپلود عکس و ویدیو از طریق مرورگر سافاری به سختی انجام می‌شد. اما در نسخه جدید هیچ یک از این مشکلات وجود ندارد.

البته برخی کاربران از مصرف بالای باتری در نسخه اولیه این سیستم عامل همراه انتقاد کرده بودند، اما در توضیحاتی که در مورد مزایای نسخه همراه به روز شده ارائه کرده توضیحی در این مورد نداده است.


نظر Consumer Reports در خصوص مشکل خم شدن آیفون ۶ پلاس چیست؟
فارنت/ با استفاده از دستگاهی که Instron نام دارد، تست‌های خمش بر روی آیفون 6، آیفون 6 پلاس، اچ‌تی‌سی وان M8، ال‌جی جی3 و آیفون 5 انجام گرفت. نتایج نشان دادند که هر دو گوشی اچی‌تی‌سی وان M8 و آیفون 6 اپل کمترین مقاومت را درمقابل نیروی وارده داشتند. اگر نیم‌نگاهی به سال 2010 و زمان عرضه آیفون 4 اپل داشته باشید، به یاد خواهید آورد که این گوشی هوشمند با مشکل عدم آنتن‌دهی در شرایطی خاص روبرو بود. از همین رو، لفظ Antennagate در آن زمان رایج شد.



در زمان یادشده Consumer Reports از رتبه‌دهی به این مدل امتناع ورزید. اکنون نیز با توجه به مشکل Bendgate در آیفون 6 پلاس، این نهاد تصمیم گرفته تست‌هایی را برای تشخیص بهتر میزان خم‌شدن این گوشی و مقایسه با دیگر مدل‌ها ترتیب دهد.

با استفاده از دستگاهی که Instron نام دارد، تست‌های خمش بر روی آیفون 6، آیفون 6 پلاس، اچ‌تی‌سی وان M8، ال‌جی جی3 و آیفون 5 انجام گرفت. نتایج نشان دادند که هر دو گوشی اچی‌تی‌سی وان M8 و آیفون 6 اپل کمترین مقاومت را درمقابل نیروی وارده داشتند.



هر دو مدل یادشده با واردشدن 70 پوند نیرو خم شدند. مدنظر داشته باشید که با وارد کردن 55 پوند نیرو به سه مداد که در کنار هم قرارگرفته‌اند می‌توانید آن‌ها را بشکنید. دستگاه بعدی آیفون 6 پلاس بود که با واردشدن نیروی 90 پوندی خم شد. نیروی لازم برای خم شدن ال‌جی جی3، آیفون 5 و گلکسی نوت 3، 130 پوند بود. نتیجتا این مجله معتبر اعلام نموده آنچه در گوشه و کنار وب از آن به نام Bendgate یاد می‌شود، مبالغه آمیز است.


گوگل تعداد برنامه‌های پیش‌فرض خود بر روی گوشی‌های اندرویدی را افزایش می‌دهد
فارنت/ اندروید، پلتفرم متن بازی است که در چندساله گذشته با جهشی باورنکردنی به سلطان بی‌چون‌وچرای گوشی‌های هوشمند تبدیل گردیده است. آغاز این جهش را می‌توان در سال 2008 با معرفی ورژن مخصوص گوشی‌های لمسی جستجو کرد که htc با ارائه‌ی آن بر روی تلفن همراه جی 1 اولین تولیدکننده‌ی گوشی اندرویدی لقب گرفت.

بعدها شرکت‌هایی از جمله سامسونگ، ال‌جی الکترونیکس، موتورولا، تی-موبایل، و … به جمع استفاده‌کننده از این سیستم‌عامل تقریباً رایگان پیوستند. از ویژگی‌های این سیستم‌عامل متن‌باز می‌توان به شخصی‌سازی صفحه‌ی اصلی و شکل‌دهی نوع صفحات داخلی بر روی رابط کاربری ارائه‌شده و قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه اشاره کرد.

در این‌ بین شاید تنها منفعت گوگل که به‌نوعی سازنده‌ی پلتفرم محسوب می‌شود، قرار دادن نرم‌افزارها و برنامه‌های اختصاصی بر روی تمامی ورژن های اندروید اشاره کرد که باعث می‌شود به‌طور پیش‌فرض کاربر مجبور به استفاده از محصولاتی همچون موتور جستجوگر یا جیمیل گردد.



اما در چندساله گذشته شرکت‌هایی که گوشی‌های هوشمند اندرویدی تولید می‌کردند این رویه را تغییر داده و هرروز اقدام به تولید نرم‌افزارهایی اختصاصی به‌جای برنامه‌های پیش‌فرض گوگل می‌کردند تا جایی که سامسونگ در زمان ارائه گلکسی تب 3 رابط کاربری مانند متروی ویندوز 8 بر روی دستگاه قرارداد و همین امر باعث اعتراض گوگل گردید.

اما اسناد محرمانه‌ی به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که گوگل قصد دارد بر این پادشاهی شخصی‌سازی پایان دهد و برنامه‌های اختصاصی خود را بر روی نسخه‌های آینده‌ی اندروید بیشتر کرده و حق حذف آن‌ها را نیز از شرکت‌ها بگیرد.

همچنین گمان می‌رود  گوگل قصد دارد برنامه‌های پیش‌فرض را از 9 به 20 عدد افزایش دهد.این استراتژی جدید یادآور می‌شود، نرم‌افزارهای فوق که بیشتر از سرویس‌های آنلاین گوگل محسوب می‌شود باید در صفحه اصلی و پوشه‌هایی که بیشتر در معرض دید هستند جای‌داده شوند. با این تصمیم شرکت‌های تولیدکننده باید به فکر فضای ذخیره‌سازی بیشتر بر روی گوشی‌های خود بوده و کمتر به فکر تولید نرم‌افزارهای مشابه آنچه گوگل برای آن‌ها معین می‌کند باشند.


ساعت هوشمند مجهز به سیم کارت ال جی نیز در راهست!
فارنت/ چندی پیش شرکت سامسونگ ساعت هوشمندی با قابلیت اتصال سیم‌کارت را معرفی کرد از این رو شرکت ال‌جی برای این که از رقیب دیرینه خود عقب نماند، تصمیم دارد ساعتی جدید را روانه بازار کند.



بر اساس اسناد منتشر شده، LGVC100 همانند Gear S سامسونگ بدون اتصال به گوشی هوشمند قادر است به شبکه موبایل وصل شده و امور موردنظرتان را انجام دهد اما بر خلاف Gear S سامسونگ، محصول جدید ال‌جی به سیستم‌عامل Android Wear مجهز خواهد شد.



شایع شده است که ال‌جی قصد دارد تا از طریق ورایزون ساعت هوشمند جدید خود را به روانه بازار کند. با این که هنوز تصویر واضحی از ساعت مذکور به بیرون درز نکرده است اما واضح است که طراحی محصول جدید ال‌جی چیزی مابین G Watch مربعی شکل و G Watch R گرد خواهد بود.



بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده گویا محصول جدید ال‌جی از نظر شکل و شمایل و ابعاد به الجی KizON شباهت زیادی دارد. قطعا تا تصویر واضحی از این محصول ال‌جی به بیرون درز نکند نمی‌توان به طور قطع در مورد طراحی محصول جدید ال‌جی سخنی به میان آورد!


انتقاد شدید اف‌بی‌آی از رمزگذاری جدید اطلاعات کاربران توسط گوگل و اپل
فارنت/ آیا رمزگذاری بر روی اطلاعات موجود در گوشی هوشمند شما غیرقانونی است؟ برای اکثر کاربران، پاسخ به این سوال، یک نه! محکم است اما اظهارنظر مقامات اپل در خصوص عدم امکان رمزگشایی اطلاعات iOS 8 نظرات و انتقادهای متفاوتی را به دنبال داشته است.

دیروز و در اظهارنظر رسمی James Comey، یکی از مقامات ارشد FBI نگرانی این نهاد امنیتی به طور واضح اعلام شده است. وی می‌گوید: ” باید باور کنیم که همواره باید تضمینی برای وجود یک راه جهت بدست آوردن اطلاعات موجود در یک دستگاه هوشمند وجود داشته باشد. این گوشی هوشمند ممکن است متعلق به یک آدم‌ربا و یا متهم درگیر در یک پرونده جنایی باشد.”



در دهه 90 شاهد سوال‌های متعددی در این زمینه بودیم و حتی موسس PGP، فیل زیمرمن در این زمینه به زندان رفت. البته در آن زمان مسئله اصلی رمزگذاری بر روی دیسک‌های سخت بود. نهایتا دادگاه رسمی، این مسئله را قانونی اعلام کرد و شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و اپل نیز سرویس‌های رمزگذاری خود را منتشر کردند.

مشکل اینجاست که نمی‌توان روشی برای رمزگذاری مختص افراد خوب! و نه شرور ایجاد کرد. از سوی دیگر، یکی از دلایل رمزگذاری اطلاعات توسط شرکت‌هایی مانند اپل، جلوگیری از دسترسی به اطلاعات کاربران، توسط دولت‌های مختلف است.


تلفن M8 Eye اچ‌تی‌سی با دوربین 13 مگاپیکسلی دوگانه، ماه آینده روانه‌ی بازار می‌شود
زومیت/ اچ‌تی‌سی با عرضه‌ی پرچمدار خود، وان ام ۸ توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد، اما بسیاری از کارشناسان و منتقدین دوربین ۴ مگاپیکسلی این تلفن‌هوشمند را از جمله‌ی نقاط ضعف آن خواندند. حال شایعاتی مبنی بر ارائه‌‌ی وان ام۸ با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی دوگانه منتشر شده که حکایت از عرضه‌ی آن به بازار تا پایان ماه اکتبر دارند.

شنیده‌ها حکایت از این دارند که One M8 Eye از نظر سخت‌افزاری مشابه وان ام۸ است، اما اچ‌تی‌سی در پشت دستگاه به‌جای استفاده از دوربین Duo Camera با رزولوشن ۴ مگاپیکسلی و فناوری اولترا پیکسل، از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی در کنار سنسور مربوط به ثبت عمق تصاویر بهره گرفته است.

اچ‌تی‌سی وان ام۸

همانطور که اشاره کردیم همچنان شاهد استفاده از فناوری ثبت عمق تصاویر در One M8 Eye خواهیم بود، هرچند اچ‌تی‌سی استفاده از قابلیت اولتراپیکسل را کنار گذاشته است که شاید بتوان عمده ضعف وان ام۸ در بخش دوربین را به‌دلیل بهره‌گیری از این فناوری دانست. فناوری اولتراپیکسل در کنار بهره‌گیری از سنسورهایی با رزولوشن پایین، منجر به ضعف دوربین وان ام ۸ دربرابر رقبا شده بود، هرچند اچ‌تی‌سی اعتقاد داشت که استفاده از پیکسل‌های بزرگ‌تر نتیجه‌ی بهتری در مقایسه با پیکسل‌های ریز‌تر و بیشتر دوربین‌های رقبا دارد.

به احتمال زیاد One M8 Eye به‌همراه اندروید ۴.۴.۴ کیت‌کت و رابط‌کاربری سنس ۶ اچ‌تی‌سی همراه خواهد شد. براساس اخبار منتشر شده به‌نظر می‌رسد صفحه‌ی نمایش این نسخه از ۵ اینچ به ۵.۲ اینچ افزایش یافته ولی رزولوشن آن روی 1080p باقی مانده است. برای اطلاع از صحت اطلاعات منتشر شده، باید به انتظار مراسم ۱۶ مهرماه اچ‌تی‌سی باشیم.


سونی پس از ۶ سال، دنیای مجازی PlayStation Home را از کار خواهد انداخت
زومیت/ سونی قصد دارد تا شبکه‌ی اجتماعی و به نوعی دنیای مجازی PlayStation Home را اوایل سال آینده پس از ۶ سال به طور کامل از کار بیاندازد. این درحالی است که امید می‌رفت این شبکه‌ی اجتماعی به کنسول‌های پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن ویتا نیز راه پیدا کند اما ظاهرا امیدی به این قضیه نخواهد بود.

دنیای مجازی PlayStation Home به زودی بسته خواهد شد

شبکه‌ی اجتماعی PlayStation Home، یک دنیای مجازی است که ۶ سال پیش توسط سونی برای کاربران کنسول پلی‌استیشن۳ ساخته شد و کاربران می‌توانند در این دنیای مجازی، آواتار خود را ساخته و در محیطی جهان‌باز، با دیگر کاربران و دوستان خود به مانند یک دنیای مجازی، دیدار داشته باشند و کارهای مختلفی نیز انجام دهند.

سونی امید داشت تا این دنیای مجازی، همان‌طور که از اسمش پیداست، تبدیل به یک زندگی دوم برای کاربرین پلی‌استیشن شود اما این هدف هیچ‌گاه تحقق پیدا نکرد. سونی تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر برای این شبکه اجتماعی کرد و حتی در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت تا این چالش‌های بازی مانندی در این دنیای مجازی ایجاد کند که آن هم ناکام ماند.



ماه پیش بود که شعبه‌ی ژاپن سونی اعلام کرد که این دنیای مجازی را در محدوده‌ی ژاپن از کار خواهد انداخت اما شعبه‌های اروپا و آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه، پشتیبانی خود از این سرویس را در محدوده‌های خود اعلام کردند.

سونی از ۱۲ نوامبر سال جاری، دیگر هیچ محتوای جدیدی را برای دنیای مجازی PlayStation Home منتشر نخواهد کرد. از ۳ دسامبر هم کاربرین می‌توانند هر محتوایی که می‌خواهند بصورت رایگان در این دنیای مجازی دریافت کنند و در تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ نیز به طور کامل این دنیای مجازی، خاموش خواهد شد.



هنوز سونی برنامه‌ی خاص دیگری برای راه‌اندازی شبکه‌ی جدید اجتماعی و یا دنیای مجازی پس از PlayStation Home اعلام نکرده است ولی با ورود تکنولوژی‌هایی مانند هدست واقعیت مجازی و به طور کل، پتانسیل‌های بالای کنسول‌های نسل هشتم پلی‌استیشن، سونی می‌تواند فکرهای خوبی راجب این قضیه در سر داشته باشد.


گوشی Galaxy A7 سامسونگ با صفحه‌نمایش 5.5 اینچی و طراحی فلزی فاش شد
زومیت/ هفته‌ی پیش تصاویر فاش شده‌ای از جانشین احتمالی گلکسی آلفا با نام Galaxy A5 دیدیم. حال به نظر می‌رسد سامسونگ تصمیم دارد یک دستگاه میان‌رده‌ی بزرگ‌تر را نیز در قالبی تمام فلزی معرفی کند که بر اساس اسناد صادراتی بدست آمده، احتمالا Galaxy A7 نامیده خواهد شد.

سامسونگ گلکسی آلفا

این گزارش با استناد به اطلاعات بدست آمده از وب‌سایت Zauba ارائه شده که مسئولیت بررسی محموله‌های وارداتی به هند را بر عهده داشته و سابقه‌ی درخشانی در فاش ساختن اطلاعات گوشی‌های جدید دارد. در لیست جدید این وب‌سایت به یک گوشی هوشمند 5.5 اینچی از سامسونگ اشاره شده که شماره مدل SM-A700 را به همراه دارد. این گوشی هوشمند ناشناس از قابلیت dual-SIM پشتیبانی کرده و بنا بر گزارش Sammobile بصورت رسمی Galaxy A7 نامیده خواهد شد. گوشی هوشمند 5.5 اینچی سامسونگ از شبکه مخابراتی LTE پشتیبانی می‌کند و به رزولوشن HD 720p در صفحه‌نمایش خود مجهز شده است.



با در نظر گرفتن آنچه که از خط محصولات سری آلفای سامسونگ می‌دانیم، Galaxy A7 باید یک گوشی هوشمند میان رده باشد. وب‌سایت Zauba قیمت این دستگاه را 12,474 روپیه معادل با 200 دلار تعیین کرده اما وب‌سایت Sammobile مدعی است که این دستگاه می‌تواند در زمان خرده‌فروشی قیمتی در حدود 500 دلار داشته باشد. در هر حال قیمت 500 دلار نیز برای یک فبلت تمام فلزی 5.5 اینچ می‌تواند هزینه‌ی مناسب و وسوسه کننده‌ای باشد.

هنوز به درستی نمی‌دانیم برنامه‌ی سامسونگ در خصوص محصولات رده‌ی گلکسی آلفا چیست اما در وهله‌ی اول، گلکسی آلفا به دستگاهی برای آزمایش استفاده از فلز در طراحی شباهت داشت و اکنون اگر هدف سامسونگ رقابت با آیفون 6 و آیفون 6 پلاس با عرضه‌ی پرچمداران به نسبت ارزا» تر باشد شاید با در نظر گرفتن آمار فروش اپل، اندکی دیر به نظر برسد.


هواپیمای بدون سرنشین غول‌پیکر فیسبوک تا سال ۲۰۱۵ به پرواز در می‌آید
فیسبوک اطلاعات بیشتری را در مورد پروژه‌ی هواپیمای بدون سرنشین که از آسمان به ارائه‌ی اینترنت رایگان در مناطق محروم خواهد پرداخت، منتشر کرده است. قرار است این هواپیما به ۲/۳ از مساحت زمین که از پوشش اینترنت بی‌بهره‌اند اینترنت رایگان ارائه بدهد.

هواپیمای فیسبوک در راه است، اشتباه نکنید در مورد بازی‌های خسته کننده‌ی فیسبوک صحبت نمی‌کنیم. منظور ما یک هواپیمای واقعی در اندازه‌ی جت مسافربری است.آقای یائل مگوایر مهندس بخش ارتباطات فیسبوک در این باره می‌گوید:
اول از همه به آن پهپاد نگویید، هواپیمای فیسبوک یک هواپیما است و در سایز یک جمبوجت مانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته می‌شود البته خیلی خیلی سبک‌تر. علاوه بر آن هواپیمای فیسبوک از انرژی خورشیدی برای پوشش دائمی اینترنت بی‌سیم استفاده خواهد کرد.

هواپیمای بدون سرنشین غول‌پیکر فیسبوک تا سال ۲۰۱۵ به پرواز در می‌آید

هواپیمای فیسبوک اولین هواپیمای خورشیدی نیست، قبل از آن هواپیمای خورشیدی AP 2 که از لحاظ تئوری می‌توانست دائما در آسمان باقی بماند ساخته شده بود ولی برای پرواز احتیاج به خلبان داشت، یعنی هر هواپیمایی احتیاج به خلبان دارد اما فیسبوک امیدوار است موانع قانونی و تکنیکی که در برابر هدایت ۱۰۰ فروند از این هواپیماها توسط یک نفر وجود دارد به زودی رفع شود. آقای مگوایر ابراز امیدواری کردند که در سال ۲۰۱۵ فیسبوک بتواند یکی از این هواپیماها را در ایالات متحده تست کند و طی ۴ تا ۵ سال ارسال سیگنال‌های بی‌سیم را از طریق این سیستم آغاز کند.


چیپ‌ورکس کشف کرد: آیفون۶ و آیفون۶ پلاس از دو سنسور شتاب‌سنج بهره می‌برند
زومیت/ اپل در دو تلفن هوشمند جدید خود، آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس، از دو شتاب‌سنج بهره برده است. گروه چیپ‌ورکس در کالبدشکافی که از این دو گوشی انجام دادند، متوجه شدند اپل از یک شتاب‌سنج سه محور BMA280 شرکت بوش و یک شتاب‌سنج ۶ محور شرکت Invensense مدل MPU-6700 در دو گوشی هوشمند خود استفاده کرده است.

دلیل استفاده از دو شتاب‌سنج چیست ؟ گروه چیپ‌ورک معتقد است اپل برای کاهش مصرف انرژی و افزایش بازده کاربری سیستم خود دست به یک چنین کاری زده است. شتاب‌سنج InvenSense دارای حساسیت بیشتری نسبت به شتاب‌سنج بوش است ولی هر دوی آن‌ها انرژی زیادی نیز مصرف می‌کنند.


در هر صورت، اپل از این دو سنسور برای پخش کردن وظایف حرکتی استفاده کرده است. در هنگام انجام بازی و یا اپلیکیشن‌هایی که از «قابلیت‌های پیچیده سنجش حرکتی» بهره می‌برند،دستگاه از سنسور InvenSense که دارای حساسیت بیشتر است استفاده می‌کند. اما برای امور ساده‌ای مثل چرخش تصویر نمایشگر یا شمارش تعداد قدم‌های کاربر، آیفون از سنسور بوش استفاده می‌کند.

این حقه‌ی مهندسی بسیار زیرکانه که توسط اپل انجام شده، نه تنها باعث کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌ها می‌شود، بلکه سهولت کاربری را نیز افزایش می‌دهد. سرعت شروع به کار سنسور بوش به طور قابل توجهی بیشتر از سنسور InvenSense است که ۳میلی ثانیه در مقابل ۳۰ میلی‌ثانیه خواهد بود. این به معنی کمترین میزان تاخیر است که به هیچ‌وجه قابل مشاهده نیست.

اپل در ۹ سپتامبر سال جاری طی کنفرانسی از دو تلفن هوشمند آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس رونمایی کرد که هر دوی آن‌ّها دارای نمایشگری بزرگتر، طول عمر باتری بهتر، بدنه‌ای نازکتر و سخت افزاری قدرتمند و بهینه‌تر نسبت آیفون 5s، هستند.


گوگل در حال تدارک نسخه بعدی اندروید است
دیجیاتو/ اگرچه تا امروز هنوز آخرین نسخه اندروید که فعلا با اسم مستعار L شناخته می شود در دسترس عموم قرار نگرفته است، اما این بدان معنا نیست که گوگل به فکر نسخه بعدی سیستم عامل محبوبش نباشد. تا امروز خبرهای زیادی در مورد این پروژه به بیرون درز نکرده است، اما شواهد نشان می‌ دهد نسخه بعدی فعلا اندروید M نام خواهد داشت. اگر هنوز هم سلیقه آقای اندی روبین در نام ‌گذاری نسخه‌ های اندروید دخیل باشد، احتمالا نام نسخه بعدی Marshmallows خواهد بود؛ احتمالا! اما گوگل در نسخه بعدی اندروید چه تغییرات و امکانات جدیدی را در نظر خواهد گرفت؟



در حال حاضر رد پای نسخه بعدی اندروید را می‌ توان در انجمن AOSP یافت. در این جا تا حدودی می‌ توان فهمید که چه قابلیت‌ هایی در نسخه بعدی اندروید وجود خواهد داشت. یکی از مواردی که در این جا پیرامون آن بحث شده است، در مورد خروجی رنگ‌ها در سیستم لاگین اندروید است. موضوع بعدی به قابلیتی اختصاص دارد که برای انتقال سریع اطلاعات بین اندروید و سرورهای گوگل مربوط می ‌شود. این قابلیت protobuffers نام دارد.



اسنادی که نشان می‌ دهد توسعه دهندگان مشغول کار روی اندروید بعدی یعنی M هستند.

اندروید L احتمالا تا یک ماه دیگر و همراه با دستگاه جدید نکسوسی عرضه خواهد شد. از این رو نمی‌ توان انتظار اندروید M را تا اواخر سال ۲۰۱۵ داشته باشیم.


فروش اکس باکس وان در ژاپن فراتر از فاجعه است
دیجیاتو/ اگر شما هم فکر می کنید که عرضه اکس باکس وان در ژاپن فاجعه بار بود، چندان بی راه نمی اندیشید اما بدتر از آن زمان، این چند روز اخیر بوده. کنسول مایکروسافت نه تنها فروش ناامید کننده ای در روزهای ابتدایی داشت، بلکه در ادامه هم به طرز تراژیکی مردم ژاپن نسبت به اکس باکس وان بی اهمیت هستند.



در ۴ روز ابتدایی عرضه کنسول در ژاپن، مایکروسافت ۲۵,۶۷۴ واحد فروش داشت. در مقایسه، اکس باکس ۳۶۰ در ۲ روز ابتدایی عرضه اش در سال ۲۰۰۵، و نه ۴ روز، ۶۰ هزار واحد فروخت. اما یک هفته بعد، از ژاپن گزارش می رسد که وان چیزی حدود ۳ هزار واحد فروخته در حالی که پلی استیشن ۳ حداقل ۲ برابر و پلی استیشن ۴، هشت برابر بیشتر فروخته.

هفته سوم، مایکروسافت فقط و فقط ۱,۳۱۴ اکس باکس وان به دست مشتریان رسانده. فروش اکس باکس ۳۶۰ هم روز به روز به رقم ۰ نزدیک تر می شود. مایکروسافت تبلیغات تلویزیونی در ژاپن را هنوز شروع نکرده و تنها به نمایش کنسول در نمایشگاه ها و فروشگاه های بزرگ بسنده کرده. مردم در ژاپن به ندرت می دانند که اکس باکس وان چیست و آیا بازی برای سلیقه ی بسیار متفاوت آن ها دارد یا خیر.


مایکروسافت مجدداً کنفرانس های WinHEC را برگزار می نماید
دیجیاتو/ مایکروسافت قصد دارد درست در زمانیکه مهندسین نرم افزار این شرکت آماده می شوند تا نسخه ی جدید  سیستم عامل این کمپانی را رونمایی کنند مجدداً کنفرانس مهندسین سخت افزار ویندوز را راه اندازی نماید. این کنفرانس مانند گذشته تحت عنوان WinHEC برگزار خواهد شد که مخفف عبارت Windows Hardware Engineering Community است و هدف اصلی آن آگاه سازی تولید کنندگان سخت افزارهای مرتبط به سیستم عامل ویندوز محسوب می گردد. آخرین کنفرانس WinHEC شرکت یاد شده در سال ۲۰۰۸ برگزار گشته و کنفرانس جدید قرار است در ۱۸م مارس ۲۰۱۵ مصادف با ۲۷م اسفند ۱۳۹۳ هجری شمسی و در شهر شنژن (Shenzhen) کشور چین برگزار شود.

شاید محل برگزاری رویداد مورد بحث کمی عجیب برسد ولی اگر اندکی دقت نمایید اکثراً تولید کنندگان سخت افزارهای مبتنی بر ویندوز که این روزها تمرکز اصلیشان بر روی طراحی، پیاده سازی و سازگار کردن محصولاتشان با نسل آتی این سیستم عامل است در کشور چین ساکن هستند.

هدف اصلی WinHEC اطلاع رسانی به شرکت ها در راستای آگاه سازی آنها از تغییرات مرتبط به سخت افزار صورت پذیرفته در سیستم عامل ویندوز است. در گذشته و در زمان آماده سازی ویندوز ویستا مایکروسافت به صورت مداوم در این مجموعه کنفرانس ها کمپانی های سخت افزاری را از پیش نیازهای سیستم عامل جدیدش مانند الزام به استفاده از کارت های گرافیکی قوی تر آگاه می ساخت.



این کمپانی در حال حاضر تمرکز اصلیش را بر روی بهبود نسخه ی دسکتاپ ویندوز ۹، بهینه سازی رابط کاربری و برخی قابلیت های سنتی این سیستم عامل قرار داده است و هر چند پیش از این با ارائه ی تبلت سرفس در زمان توسعه ی ویندوز هشت و همینطور پیاده سازی برخی قوانین سخت گیرانه در رابطه با ویندوز RT به نظر می رسید تولید کنندگان سخت افزاری از مایکروسافت رنجیده اند، اما با از سرگیری برگزاری WinHEC‌ می توان به وضوح دریافت که شرکت یاد شده قصد دارد در روابط خود با تولید کنندگان شخص ثالث ابزارهای تحت ویندوز تجدید نظر کرده و آنها را مجدداً به خود نزدیک نماید.

مایکروسافت قصد دارد در روز سه شنبه ی هفته ی طی رویدادی یک نسخه ی پیش نمایش فنی (Technical Preview) از نسل بعدی سیستم عامل ویندوز که با اسم رمز Threshold شناخته می شود را به نمایش درآورده و شرکت ها و توسعه دهندگان را با برخی از قابلیت های جدید این سیستم عامل به صورت رسمی آشنا نماید. انتظارها بر این است که در آینده ی نزدیک ویندوز Threshold به ویندوز ۹ تغییر نام دهد و البته برخی منابع خبر می دهند شاید مایکروسافت نسل آینده ی سیستم عاملش را فقط با عبارت ویندوز نامگذاری نماید.

همچنین این شرکت احتمالاً در ماه ژانویه نسخه ی پیش نمایشی از ویندوز که ترکیبی از ویندوز RT و ویندوز فون خواهد بود را به علاقه مندان معرفی خواهد نمود.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از دیگر رسانه‌ها بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
MOHSEN
۱۱:۱۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۳
ممنون