برای «ستایش» و برای «انسانیت»

یک حقوق‌دان در یادداشتی خطاب به خانواده ستایش نوشت: چه زیباست که اوج بزرگواری و شخصیت خود را به رخ همه مدعیان ریز و درشت حقوق انسان‌ها بکشید و این بار، شما برای ما و همه بشریت معلم اخلاق باشید.

برای «ستایش» و برای «انسانیت»
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اتفاق ناگواری که اخیراً نسبت به یکی از اتباع کشور دوست و برادر افغانستان رخ داد و در فضای رسانه‌ای با عنوان «پرونده قاتل ستایش» حرف و حدیث‌های بسیار به همراه داشت، دل هر انسان آزاده و آزاداندیش و نوع‌دوستی را به درد می آورد.

حقیقت این است که بی اعتنایی نسبت به این ماجرای تلخ، هرگز نه با موازین انسانی سازگار است و نه با اصول و قواعد حقوقی و قضایی. بنابراین، مانند هر جرم قتل عمد دیگری که اتفاق می‌افتد، جرم ارتکابی در این پرونده، مستحق مجازات قانونی است.

بی تردید اگر قرار باشد بر فرض محال، از کنار چنین جرمی به راحتی بگذریم و به صرف آنکه قربانی آن، هموطن ما نیست، حکم به بی‌ کیفر ماندن آن کنیم، منطبق با هیچ یک از موازین شناخته شده بین ملل متمدن جهان حرکت نکرده‌ایم. چنین رویکردی، معنایی جز بی ارزش بودن جان ستایش در برابر جان هر هموطن ایرانی نخواهد داشت که قطعاً چنین استنباطی محکوم به رد و بطلان است. پس خواننده محترم، هرگز تصور نکند که نگارنده این سطور، مخالف مجازات مرتکب جرم علیه ستایش عزیز است.

اما از سوی دیگر، شاید توجه به یک نکته مهم در این باره، به دلیل جو روانی ناشی از پرداختن رسانه‌ها به این موضوع، مغفول مانده و این بعد از ماجرا مورد عنایت کافی قرار نگرفته است.

منظور، حق بخشش قاتل از سوی اولیای دم است. موضوعی که همواره مورد تأکید پیشوایان دینی و اعتقادی ما بوده و خوشبختانه جامعه ایران با آن بیگانه نیست و تا به حال، مواردی از بخشش قاتل به دلیل گذشت اولیای دم از حق قصاص وی در جمهوری اسلامی ما مشاهده شده است.

سخن ما با اولیای دم محترم و عزیز ستایش گرامی است. عزیزان ما، قصاص قاتل دختر بیگناهتان، حق مسلم شماست و هیچ عقل سلیم و آزاده‌ای در این باره، کوچکترین تردیدی به خود راه نمی‌دهد. اساساً مبنای اولیه مورد نظر ما در این سطور که پیش رو دارید، تأکید بر حق شما برای اجرای قصاص که مجازات قانونی قاتل فرزند شماست بوده است و خدا خود بر این مدعا شاهد است. در عین حال، این، نهایت لطف و بزرگ منشی و مناعت طبع شماست که بتوانید از خون قاتل دخترتان بگذرید و درس آزادگی و انسانیت را به من و به همه کسانی که دلشان از این حادثه ناگوار به درد آمده و خود را شریک در غم شما می دانند، بدهید.

خدای ما شاهد است که قصد ما صرفاً یادآوری این امکان است که شرع اقدس، همانگونه که حق قصاص را برای شما مسلم می‌داند و هیچ تردیدی نیز در آن نیست، به شما حق گذشت و بخشش قاتل را نیز داده است. چه زیباست که اوج بزرگواری و شخصیت خود را به رخ همه مدعیان ریز و درشت حقوق انسان‌ها بکشید و آن ها را با واقعیت همنوع دوستی و احسان و نیکوکاری روبرو سازید. باشد که این بار، شما برای ما و برای همه بشریت، معلم اخلاق باشید.

دلنوشته‌ای از سوی یک معلم حقوق و به امید لطف و محبت و بزرگ منشی خانواده و اولیای دم محترم ستایش عزیز

روح او شاد و سایه شما مستدام

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
مسلما اگه قاتل یک افغانستانی بود اینجوری براش دل نمی سوزوندین... بلکه محکومشم می کردین و با تیزترین نیش و کنایه هاتون گردن خودشو هموطناشو می زدین... همئنجور که قبلا هم تیزی نیشو کنایه هاتون افغانستانی ها رو مورد لطف قرار داده... این عمل اصلا قابل بخشش نیست و هر که وجدان داشته باشه دردی رو که اون دختر بیچاره کشیدرو حس می کنه...با اون اراجیفی که قاتل و خونوادش در طبرعه کردن خودشون زدن و بدونه حتی کمترین پشیمانی و غذرخواهی دیگه اصلا جای هیچگونه بخشش نیست... (اگه اونم بچه بود بچه ی منم بچه بود...) هه... چقدررررر جالب.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
گول این حقوق دان را نخورید او دست نشانده قاتل دخترتان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
خدا لعنتت کند که دل انسانیت را به درد آوردی ما ملت ایران هرگز تورا نمی بخشیم اعدامش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
چگونه باور کنیم که چنین شخصی جنایت های دیگری را مرتکب نشده باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
اکر چنین حیوانی را ببخشیم باید در عقل خود شک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
آقای عزیز نفست از جای گرم در می آید اگر دختر خودت بود چه می گفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
ما جامعه ی افغان خواهان برقرای عدالت واقعی در مورد ستایش جان عزیز هستیم وهرگز از خون او نمی گذریم خانوده ی محترم ستایش قریشی ما را شریک درد ورنج خود بدانید ومطمئن باشید تا لحظه ی آخر از حمایت شما دست بر نمی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
من مخالفم طرف یک دختر بچه ی 6ساله معصوم وبیگناه است بخشش چنین افرادی ظلم در حق انسانیت است ودر واقع ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان چنین قاتلینی در جامعه کم نبوده اند واصلا هم قابل اصلاح نیستند ودر آینده کارهای خطرناکتری را انجام خواهند داد شما فاجعه را یک بار بررسی کنید بعد قضاوت کنید هیچ انسان عاقلی دست به چنین کاری نمی زند اگر اورا رها کنیم واویلا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
بهتر است جو حاکم را به سمتی نبرید که اوضاع پیچیده تر شود.اگر به دنبال رضایت گیری هستید ببهتر است مستقیم با خانواده ستایش صحبت کنید نه اینکه انها را زیر فشار قراردهید . معمولا این نوع از قتل ها ارزش خرج کردن و شما عزیزان به نفع مجرم را ندارد چون بسیار فچیع این عمل صورت گرفته.
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
این قتل سهوی نبوده .
قتل عمد بوده
و با شرایطی که مترتب هست باید اعدام بشه . این فرد برفرض محال اومد بیرون . کیه تضمین بده این دوباره جنایت نکنه ؟
شما به افغانی ایرانی بودن نگاه نکنید چون اگر بکنید واقعا پستی و رذالت رو میرسونه .
یک آشغال یه دختربچه معصوم رو کشته
من نمیفهمم این مزخرف گویی ها و روشنفکر بازی ها از کجا در میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
باسلام.اقای محترم اگر قاتل افغانستانی بود باز شما این گونه حرف میزدید باز شما از انسانیت حرف میزدید باز شما از بخشش حرف میزدید.باراها خوده من شاهده همچین غذایایی بودم و دیدم که چطور برخورد شده.طرفو مجازات میکنید هیچ مردم هم بقیه افغانستانی هارو......ببخشید اگه من اینگونه حرف زدم چون دلم از همه شما ها خونه
آخرین اخبار