آیا فروشگاه اینترنتی آمازون مشتریان را به سمت خرید کالاهای گرانتر سوق می‌دهد؟

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد الگوریتم‌های استفاده شده در وب‌سایت آمازون کالاهای گرانتری را به مشتریان پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، نتایج تحقیق موسسه "پروپابلیکا" نشان می‌دهد، الگوریتم‌های استفاده شده در فروشگاه اینترنتی "آمازون" مشتریان را ترغیب می‌کنند برای کالاهای مورد نظر خود هزینه بیشتری پرداخت کنند. همچنین، این موسسه اعلام کرده است به نظر می‌رسد آمازون محصولاتی که فروششان برای این شرکت سود بیشتری به ارمغان می‌آورد را بیشتر به مشتریان نمایش می‌دهد.

در این تحقیق، 250 محصول پرفروش طی چند هفته بررسی شد تا مشخص شود هنگام خرید آن‌ها، وب‌سایت آمازون چه کالاهایی به عنوان محصول پیشنهادی معرفی خواهد کرد.

آمازون نه تنها کالاها را خودش به فروش می‌رساند، بلکه به فروشندگان دیگر نیز اجازه می‌دهد کالاهای خود را در این وب‌سایت به نمایش بگذارند. این مسئله موجب می‌شود که برای هر کالا، چندین فروشنده با چندین قیمت مختلف و هزینه‌های تحویل متفاوت در این وب‌سایت وجود داشته باشند.

هنگامی که مشتریان کالای مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند، الگوریتم وب‌سایت آمازون یکی از پیشنهادهای فروشنده آن کالا را انتخاب می‌کند و به نمایش می‌گذارد. نمایش این کالاها برای فروشنده‌هایشان بسیار مفید است زیرا بسیاری از کاربران این کالاها را نیز خریداری خواهند کرد.

پروپابلیکا اعلام کرد نزدیک به 75 درصد مواقع، آمازون کالاهای خودش، و یا کالای شرکت‌هایی که به آمازون مبالغی پرداخت می‌کنند را جزو کالاهای پیشنهادی نمایش می‌دهد که نسبت به کالاهای هم‌رده نیز گرانتر بوده اند.

در صورتی که یک کاربر تمامی کالاهای پیشنهادی آمازون را خریداری کند، در آخر 20 درصد مبلغ بیشتری را نسبت به ارزانترین کالاهای مشابه پرداخت خواهد کرد.

آمازون در یک بیانیه اعلام کرد: "با برنامه‌های تحویل "پرایم" – که برای سفارش‌های بیش از 49 دلار تحویل رایگان در نظر گرفته می‌شود – از هر 10 سفارش، 9 تحویل رایگان انجام می‌شود. مواردی که این تحقیق به آن‌ها پرداخته است از میان این 90 درصد بوده اند که هزینه‌ای بابت تحویل پرداخت نمی‌کنند."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار