همدان؛

طومار 5 متری قجری موزه ای می شود

تصاویری از پیشینه عزاداری هیات های جولان و امامزاده یحیی در حال مرمت است.

طومار 5 متری قجری موزه ای می شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ یک طومار 5 متری که شامل چگونگی مراسم عزاداری دو هیأت قدیمی جولان و امامزاده یحیی است به زودی در همدان به نمایش گذاشته می‌شود.

این طومار که قدمت خلق آن به اواخر دوره قاجار باز می گردد به مدت یک ماه است که توسط کارشناسان حوزه مرمت در حال مرمت است.

این اثر هنری که توسط  هنرمند پیشکسوت همدانی در اواخر دوره قاجار خلق شده است چندی پیش به میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همدان اهدا شد.

این طومار تصاویری از نقاشی آبرنگ را در برگرفته است که شامل مراحل مختلف عزاداری عزاداران امام حسین(ع) در هیأت‌های قدیمی همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اعلام این خبر عنوان کرد: این طومار توسط  خزائی ؛هنرمند پیشکسوت همدانی به میراث فرهنگی اهدا شد تا پس از مرمت، شرایط به نمایش گذاشتن آن برای عموم مهیا شود.

علی‌مالمیر عنوان کرد: هنر نقاشی آبرنگ که بر روی این طومار نقش بسته است توسط هنرمند همدانی، به ثبت رسیده است که می‌تواند سندی باشد از فرهنگ و هنر استان همدان در دوره‌های گذشته.

وی عنوان کرد: مطالعه و پژوهش‌های مردم‌شناسی توسط این اثر هنری می‌تواند منجر به کسب نتایج مطلوبی باشد مبنی بر اینکه پیشینه عزاداری‌های حسینی از گذشته تا به امروز چه تغییر و تحولاتی را پشت سر گذاشته است.

مالمیر همچنین گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همواره آماده است تا داشته‌های قدیمی و میراث غنی مردم را که در دوره‌های مختلف به وجود آمده‌اند دریافت و پس از مرمت در شرایط مطلوبی به نمایش بگذارد.

وی عنوان کرد: این طومار اهدایی که توسط هنرمند همدانی برای بازگو کردن پیشینه فرهنگی و هنری استان خلق شده است حالا یک سند معتبر و هنری برای استان می‌باشد.

گفتنی است، آیین عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در همدان که در نوع خود بی نظیر است، فرصتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود که باید از این فرصت برای شناساندن همدان در جهان اسلام بهره گرفت.مراسم ماه محرم و واقعه عاشورا و شیوه عزاداری اقوام مختلف در این ایام در کنار جنبه‌های مذهبی دارای ارزش‌های آیینی و ملی است که می‌تواند عاملی برای جذب گردشگر خارجی به شمار آید. پرواضح است که معرفی محرم به گردشگران خارجی منجر به آشنا ساختن آیین‌های اسلام به سایر کشورها می‌شود که این موضوع باید مورد توجه فعالان گردشگری قرار گیرد تا گردشگران متعدد با هدف شرکت در این مراسم وارد کشور و استان همدان شوند.

‌مراسم ماه محرم هر سال در تمام شهرهای ایران برگزار می‌شود که هر کدام از آن‌ها به دلیل شرایط قومی و ویژگی منطقه مورد نظر، در کنار جنبه مذهبی، بخشی از آیین‌ها و سنت‌ها را به نمایش می‌گذارند که می‌تواند بستری برای جذب گردشگر خارجی به حساب آید.

از سوی دیگر مشخص است که این مراسم با وجود قابلیت فراوان در جذب مخاطب خاص خود، هنوز به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. بررسی ها نشان می دهد پرداختن به این بخش از میراث‌ معنوی نه تنها در بهبود صنعت گردشگری موثر است، بلکه می‌تواند مبلغ شایسته‌ای برای دین مبین اسلام باشد.

انتهای پیام/ ص


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار