کرمانشاه؛

نکاتی که والدین باید بدانند

مرکز خدمات روانشناسی آرامش معاونت اجتماعی پليس کرمانشاه پیشنهاداتی به والدین برای ورود دانش آموزان به مدارس ارائه داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ حتما روزهايي را که در کلاس درس نشسته و در فکر و خيال بوديد، به خاطر داريد. همين موقع معلم صداي‌تان مي‌کرد و رشته افکار از دست‌تان در مي‌رفت و قادر به جواب دادن سؤال معلم نبوديد. کودک شما هم چنين تجربه‌اي را خواهد داشت.

کودکان و نوجوانان اين روزها کارهاي زيادي انجام مي‌دهند، از جست‌وجو در اينترنت گرفته، تا بازي‌هاي کامپيوتري و... اين حواس‌پرتي‌ها با توجه و تمرکز آنها در حال رقابت است. با اين همه مسائلي که ممکن است باعث وقفه در کار شود کودکان به سختي مي‌توانند بر آنچه در حال انجام آن هستند تمرکز کنند اما کمک به کودکان براي ايجاد نظم و استراتژي‌هاي تمرکز و مهارت‌هاي تمرکز در سنين پايين ضامن موفقيت آنها در دبيرستان،‌ دانشگاه و حتي محل کار خواهد بود. در اينجا برخي از راهنمايي‌هاي عملي و نکاتي که والدين براي تمرکز کودک‌شان مي‌توانند استفاده کنند را بررسي مي‌کنيم.

با او به توافق برسيد

بهتر است کودک بداند بعد از آمدن از مدرسه چه كاري بايد انجام دهد. اگر مايل است اول تلويزيون ببيند و بعد به تکاليف خود بپردازد، اين را تعيين کنيد و با هم به توافق برسيد يا اينکه بهتر است بداند از او انتظار مي‌رود بعد از يک چرت کوتاه شروع به انجام تکاليفش کند. براي کودک‌تان توضيح دهيد که شما مسئوليت‌هاي مهمي در خانه، ‌محل کار و جامعه داريد اما تنها و مهم‌ترين مسئوليت فرزندتان در حال حاضر يادگيري و آموزش است. هرچه زودتر انتظارات و برنامه منظم يادگيري و انجام تکاليف را مشخص کنيد، راحت‌تر مي‌توانيد آن را تبديل به يک روال معمول کنيد. يک تمرين خانوادگي انجام دهيد به اين ترتيب که اجازه دهيد فرزندان بزرگ‌تر الگوي کوچک‌تر‌ها باشند و زماني که آنها مشغول انجام تکاليف و مطالعه هستند بزرگ‌ترها هم به آنها کمک کنند و برنامه خود را در مورد آنها هم به کار گيرند.

براي زمان مشق قانون بگذاريد

هيچ‌چيز بيشتر از اين تمرکز فرزندتان را به هم نخواهد زد که وقتي در حال انجام تکاليف است کودک همسايه در بزند و از او بخواهد براي بازي با او همراه شود در حالي که بايد تکاليفش درست و مرتب انجام شود قبل از آنکه براي بازي به بيرون برود. با تنظيم قوانيني مثل تعيين زمان مشخص براي انجام تکاليف، اين پيام را برسانيد که کار مدرسه بر هر چيزي ارجحيت دارد. همچنين بفهمانيد تا پايان انجام تکاليف و کنترل آن، تلويزيون يا تماس تلفني، بازي‌هاي ويدئويي و... تعطيل است.

جايزه يادتان نرود

جايزه دادن به کودک اگر افراطي باشد مي‌تواند تبديل به باج شود اما حقيقت اين است که انسان به تقويت مثبت،‌ پاسخ مي‌دهد. اگر فکر مي‌کنيدپاداش باعث ايجاد انگيزه در فرزندتان مي‌شود از جايزه پولي يا غذايي خودداري کنيد و در عوض پاداش را براساس گذران وقت با يکديگر قرار دهيد. از فرزندتان بپرسيد چه کارهايي دوست دارد با شما انجام دهد و يک هدف ماهانه براي آن تنظيم کنيد. يک جدول انجام تکاليف ايجاد کنيد. براي هر تکليفي که منظم انجام شده به فرزندتان يک ستاره بدهيد. اين ستاره‌ها مي‌تواند بخشي از کاري باشد که آخر ماه قرار است انجام دهيد؛ مثل خريد يک کتاب جديد يا به پارک رفتن، دوچرخه سواري يا سينما.

تشويق و مثبت بودن

حتي با بهترين مقاصد و شرايط مطلوب مطالعه، نشاندن بچه‌ها و ايجاد تمرکز در آنها يک چالش بزرگ است، به خصوص اگر مشکلاتي مانند عدم توجه و تمرکز داشته باشند اما با تمرين، صبر، پشتکار و مثبت بودن ظرف يک ماه يک روال منظم مي‌تواند شکل بگيرد. يادتان باشد که از جملات مثبت و ستايش کلامي استفاده کنيد. تنبيه فقط کار را سخت‌تر مي‌کند و آنها را از تلاش باز ‌مي‌دارد. آنها را به خاطر کاري که انجام دادند تشويق کنيد نه براي نتيجه کار. مثلا بگوييد: «حالا ديگه مي‌توني حروف را به اندازه مناسبش بنويسي، آفرين.» يا «خوشحال مي‌شم مي‌بينم تکليفتو مرتب و تميز مي‌نويسي

موبايل بي‌موبايل

خودتان مي‌دانيد که پيامک و اي‌ميل چقدر مي تواند در از بين بــردن تمرکز موثر باشد. کودک‌تان بايد بداند که در طول انجام تکاليف نمي‌تواند از گوشي‌اش استفاده کند. اگر سؤالي وجود داشت که شما قادر به پاسخگويي آن نبوديد، مي‌توانيد اجازه دهيد يک تلفن کوتاه با همکلاسي‌اش داشته باشد.

ارتباط ايجاد کنيد

با اولياي مدرسه درباره تکاليف خانه و نحوه ايجاد تمرکز در کودکان تعامل داشته باشيد. يک برگه تهيه کنيد و جزئياتي را که در خانه هنگام انجام تکاليف فرزندتان به نظرتان مي‌رسد يادداشت کنيد و اولياي مدرسه را هم در جريان قرار دهيد. همکاري با معلمان و مربيان مدرسه کودک‌تان براي گرفتن توصيه و حمايت مهم است. آنها ممکن است پيشنهادهايي را در نظر داشته باشند که شما متوجه آنها نباشيد. ايده‌هاي جديد را امتحان کنيد، با آنها همکاري کنيد ت

با يکديگر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تعريف کرده و انتظارات‌تان را مشخص کنيد.

مديريت حواس‌پرتي

احتمالا من و شما مي‌توانيم براي مدتي در محلي که صداي تلويزيون يا ضبط مي‌آيد کمي مطالعه کنيم؛ اگر چه کار آساني نيست، اما از کودک نمي‌توان انتظار داشت در جايي که دور و برش خوراکي، اسباب‌بازي، تلويزيون روشن يا هر وسيله مزاحم ديگري وجود دارد، تکاليفش را انجام دهد. اگرچه از بين بردن حواس پرتي تقريبا غيرممکن است اما راه‌هايي براي مديريت و کاهش تعداد مواردي که باعث ازبين رفتن تمرکز کودک مي‌شود وجود دارد. با اين تکنيک شروع کنيد که هنگام انجام تکاليف هيچ خبري از تلويزيون، ‌تلفن و کامپيوتر نيست تا زماني که تکاليف تمام شود. سکوت مطلق لازم نيست زيرا محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که برخي موسيقي‌هاي کلاسيک و بدون کلام در افزايش تمرکز نقش دارند. اگر فرزندتان به موسيقي علاقه دارد مي‌توانيد يکي از قطعات باخ،‌ موتزارت يا بتهوون را برايش پخش کنيد.

او روش خودش را دارد

کودکان نياز دارند که ارزش مطالعه آنها ديده و درک شود اما به ياد داشته باشيد افراد راه‌هاي مختلفي براي يادگيري و پردازش اطلاعات انجام مي‌دهند. بايد روشي را که در مورد فرزندتان بهتر جواب مي‌دهد، پيدا کنيد. برخي کودکان راه مي‌روند و بلند بلند درس مي‌خوانند. برخي ديگر دراز مي‌کشند ودرس مي خوانند. برخي هم به سکوت نياز دارند. شما بايد درباره روش مطالعه فرزندتان انعطاف‌پذير باشيد. توانايي تمرکز و حفظ عادات مطالعه خوب جزء مهارت‌هاي زندگي است که باعث موفقيت فرزندان در تمام جنبه‌هاي زندگي مي‌شود.

جاي مشخص براي مشق نوشتن

ايجاد يک محل تعيين شده در خانه براي مطالعه بسيار مهم است. اين مکان بايد ميز و جايي براي کتاب‌ها و دفترها داشته باشد. تلاش کنيد اين مکان در جاي کم‌تردد و ساکت خانه باشد تا کودک بتواند بر حواس‌پرتي‌اش غلبه کند. اين نقطه بايد داراي تهويه مناسب و روشنايي کافي باشد. اگر کودکان براي تکاليف مدرسه به کامپيو‌تر احتياج داشتند، سعي کنيد آن را در مکاني عمومي و نه در اتاق خواب قرار دهيد زيرا شما بايد بتوانيد آنها را از اجراي بازي‌هاي کامپيوتري، چت‌کردن يا فرستادن اي ميل و گردش در اينترنت براي سرگرمي در زمان انجام تکاليف منع کنيد. اگر شما بيش از يک فرزند داريد و آنها مي‌توانند با هم کار کنند اين خيلي خوب است اما در واقع شايد مجبور باشيد مناطق جداگانه براي هرکدام از فرزندان‌تان در نظر بگيريد.

شما هم مشق شب بنويسيد

اگر براي‌تان امکان دارد همزمان با فرزندتان به کارهايي که بايد انجام دهيد، بپردازيد. اين ممکن است باعث شود برخي کارها را به خانه بياوريد؛ کارهايي مانند پرداخت صورتحساب، چک کردن پست الکترونيک و ... وقتي فرزندتان ببيند شما هم داريد همين کار را مي‌کنيد بيشتر تمرکز مي‌کند. هرچند ممکن است سخت باشد اما سعي کنيد وقتي را براي استفاده از کامپيوتر و تلفن در طول اين زمان قرار دهيد. در طول زمان انجام تکاليف و مطالعه تلاش کنيد خانه مانند يک کتابخانه باشد تا به پرورش تمرکز فرزندتان کمک کند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.