نگاهی به مسیر 40 ساله پرفراز و نشیب کشف نخستین روش تصویربرداری عملکردی مغز

ظهور اولین روش تصویربرداری عملکردی مغز، تحولی شگرف در زمینه‌های مختلف علمی و پزشکی را در کشور به همراه داشت.

نگاهی به مسیر 40 ساله پرفراز و نشیب کشف نخستین روش تصویربرداری عملکردی مغزدر حاشیه سومین کنگره بین المللی نقشه‌برداری مغز ایران عباس علوی پروفسور و مبدع روش FDG - PET scan در تصویر برداری مغز، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: این روش تصویربرداری عملکردی مغز از 40 سال پیش انقلابی عظیم نه تنها در حیطه پزشکی بلکه در زمینه های فیزیک، شیمی و  ریاضیات به پا کرد.

وی با اشاره به اینکه روش FDG - PET scan به بررسی ساختمان بدن در سطح مولکولی می پردازد؛ اظهار داشت: این روش تنها روش منحصر به فرد در تشخیص و درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و تشنج به شمار می‌رود.

علوی با بیان اینکه مغز پیچیده ترین عضو بدن است، افزود: امید است در آینده ای نزدیک بکارگیری روش FDG-PET scan نقش موثری در کشف داروهای جدید در زمینه بیماری های مغز و اعصاب ایفا کند.

در ادامه این مراسم مجتبی زارعی دبیر علمی کنگره و رئیس مرکز نقشه‌برداری مغز ایران و پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: امروزه استفاده از روش FDG - PET) scan) در کارهای بالینی چندان گسترده نیست و بهره‌گیری از این شیوه بیشتر در کارهای تحقیقاتی در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور مشاهده می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار