دو روی سکه کاهش بهای نفت در آفریقا

رشد مالی برخی از کشورهای آفریقایی به‌واسطه کاهش بهای نفت می‌تواند تا یک دهه آینده آن‌ها را به قطب اقتصاد آفریقا تبدیل کند.

دو روی سکه کاهش بهای نفت در آفریقابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ: کاهش بهای نفت رویه سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی کشورهای قاره آفریقا را با مشکل مواجه کرده است.

در کنفرانس آفریقا که چندی پیش در لندن برگزار شد، بسیاری از شرکت‌کنندگان نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشورهای این قاره ابراز نگرانی کردند و این اقدام را بی‌نتیجه و پر زیان قلمداد کردند. این در حالی است که آفریقا تا دهه‌های آینده همچنان قابلیت سرمایه‌گذاری را داراست.

سقوط بهای نفت و کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران آفریقا به بررسی دیگر قابلیت‌های سرمایه‌گذاری قاره سیاه روی آورند.

کای ایلن، عضو هیئت‌مدیره شرکت انرژی آفریقا می‌گوید: همزمان با سقوط بهای جهانی نفت، برای مصرف‌کننده و طبقه متوسط مسیری رو به بالا وجود دارد و آن ظهور صنایع جدید و جایگزین نفت است. از سوی دیگر، بهای پایین نفت می‌تواند تا حدودی از فساد اقتصادی بکاهد. چراکه پول اندک نفت مانع از سرقت آن می‌شود و فرصتی برای شفاف‌سازی و رسیدگی به جرائم مالی را در کشورهای آفریقایی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: بهای نفت دو سوی سکه را به کشورهای آفریقا نشان داده است. از یک سو، کشورهای تولیدکننده نفت همچون نیجریه و آنگولا از پیامدهای اقتصادی ناشی از کاهش بهای نفت آسیب دیده‌اند و از سوی دیگر، کشورهای واردکننده نفت در آفریقا مانند کنیا، اتیوپی و تانزانیا به‌واسطه خرید نفت ارزان، موفق به واردات کالاهای موردنیاز دیگر هم شده‌اند.

رشد مالی برخی از کشورهای آفریقایی به‌واسطه کاهش بهای نفت می‌تواند تا یک دهه آینده آن‌ها را به قطب اقتصاد آفریقا تبدیل کند و از سوی دیگر، کشورهای وابسته به نفت این قاره را از اقتصاد تک‌محصولی نجات دهد و آن‌ها را به سوی جایگزین کردن سرمایه‌گذاری جدید در دیگر زمینه‌ها سوق دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار