عکس روز ناسا؛ 27 شهریور

تصویری زیبا از کهکشان مثلث "M33"

سوژه شگفت‌انگیز مجموعه عکس‌های روزانه ناسا برای 27 شهریور - 17 سپتامبر 2016 تصویری زیبا از کهکشان مثلث "M33" است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صورت فلکی شمالی و کوچک مثلث؛ خانه کهکشان مارپیچی شکوهمند "M33" است. این کهکشان به  کهکشان فرفره و کهکشان مثلث مشهور است. قطر "M33" بیش از 50 هزار سال نوری است و پس از کهکشان آندرومدا ( M31) و کهکشان راه شیری ما، به عنوان سومین کهکشان از کهکشان‌های موسوم به "گروه محلی - Local Group" از نظر وسعت محسوب میشود.

 در فاصله 3 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری، کهکشان "M33" خود به عنوان یکی از کهکشان‌های اقماری کهکشان بزرگ آندرومدا به نظر می آید [کهکشان های اقماری به دور کهکشان های بزرگتر میچرخند] و ستاره شناسان درباره این دو کهکشان دیدگاه های جذاب و جالب تری نسبت به دیگر منظومه های بزرگ ستاره ای مارپیچی دارند.

 از منظر زمین این تصویر زیبا و باکیفیت به خوبی خوشه های ستاره ای آبی رنگ و مناطق صورتی شکل‌گیری ستارگان در امتداد بازوهای پیچشی کهکشان "M33" را نشان میدهد. در واقع سحابی "cavernous NGC 604 "[ منطقه صورتی رنگ] که در حدود موقعیت ساعت 1 از مرکز کهکشان قرار داده می شود پرنورترین ناحیه تولد ستاره ای است .

همانند M31 [آندرومدا]، جمعیت ستاره ای  "M33" نیز  معیار کیهانی مناسبی برای کمک به ایجاد یک "مقیاس فاصله ای" مناسب در  کل عالم است.

عکاس: جیوانی بنینتنده

عکس فردا: آسمان نقاشی شده مخفی (به طور کلی عنوان عکس فردا در سایت ناسا صرفا به موضوع اشاره دارد)

 برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی روی آنها کلیک کنید.


تصویری زیبا از کهکشان مثلث

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار