کرمانشاه؛

غذاهای مناسبتی قوم کلهر

رضا موزونی ، پژوهشگر در یادداشتی برخی از آش ها وغذاهای مناسبتی کردهای کلهر را معرفی کرده است.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از کرمانشاه ؛ رضا موزونی  در این یادداشت می گوید :برخی آش ها وغذاهای محلی در میان اقوام فقط در مناسبتهای خاص پخته می شوند و گاه به باورهای دیرین اقوام برمی گردند بعضی از این غذاها بخاطر دور شدن خانواده و کودکان از خطر و بعضی نیزمخصوص تولد نوزادان است و بعضی نیز در هنگام سفر وکوچ ایل مصرف می شوند.

نمونه ای از این آش و غذاها :

دانه کولانه ی شای ماران :این غذا آشی ویژه است و نذر شاه ماران می شود در باورهای اسطوره ای کردها شاه ماران بر همه موجودات زیان رسان مانند مار وعقرب و .. .حکومت دارد و تمام این جانواران گزنده  از شاه ماران حرف شنوی دارند  و در موقع احتمال حضور جانوران وخزندگان گزنده و در فصلهای خاص این آش پخته می شود .




ترکیبات آن شامل گندم ،عدس ،برنج ،کشک ، روغن محلی، پیاز ،نخود،می باشد این آش در بین همسایگان پخش می شود .

دیان ریوکانه (دگان ریوکانه): این آش ویژه ی کودکانیست که تازه دندان در می آورند و باور براین است که این آش درد وتب رویش دندان در کودکان را تسهیل می کند.

سه ر چلگانه : این آش را در چهلمین روز تولد نوزادان می پزند ودربین همسایه ها پخش می شود و ماده ی اصلی آن گندم و نخود است همسایگان باید حتما وسیله ای بجای آش در کاسه ی بگذارند .

چنگال : این غذا بخاطر راحتی تهیه آن در سفر وکوچ پخته می شود ترکیبات آن نان و روغن محلی است که معمولا با دست وبدون قاشق مصرف می شود.

ایل کلهر بزرگترین ایل کرمانشاه و دومین ایل بزرگ ایران با مردمانی کردتبار است.


انتهای پیام/پ



برچسب ها: کرمانشاه ، غذا ، اقوام ، کلهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نیکراه
۲۱:۲۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بزرگواران ضمن تشکر از اطلاعات مفید شما در نظر داشته باشید که کلهر قوم نیست. بلکه ایل بزرگ و غیور از قوم بزرگ لک می باشد. وجود ایل بزرگ کلهر از افتخارات قوم لک می باشد.
آخرین اخبار