توافق انگلیس و آرژانتین برای حل مسایل مرتبط با جزایر مورد مناقشه فالکلند

لندن و بوینس آیرس، در مورد همکاری برای حل مسایل مرتبط با جزایر مورد مناقشه فالکلند به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت خارجه انگلیس گفت که این توافق در جریان سفر 'آلن دانکن ' معاون وزیر امور خارجه این کشور به بوینس آیرس و به دنبال مذاکراتش با مقامات ارشد آرژانتین که منجر به بیانیه مشترک دو کشور شد، به دست آمده است.

وزارت خارجه انگلیس عنوان کرد: این بیانیه مشترک به دنبال یک سری مذاکرات بلندپایه میان 'آلن دانکن' با 'مائوریسیو ماکری' رئیس جمهوری و 'سوزان مالکورا' وزیر خارجه امور آرژانتین و دیگر مقامات ارشد این کشور، مورد توافق قرار گرفت.

براساس این گزارش، این بیانیه مشترک همکاری، علاوه بر جزایر مورد مناقشه فالکلند، در برگیرنده موارد دیگری از جمله مسایل تجاری، امنیتی و نیز برقراری پرواز مستقیم میان آرژانتین و این جزایر که از سوی آرژانتینی ها، 'مالویناس 'خوانده می شود، است.

در همین حال لندن گفته است که این توافق تأثیری بر حاکمیت بریتانیا برای این جزایر نخواهد داشت.

به گفته وزارت خارجه انگلیس، مقامات آرژانتین وعده داده اند که محدودیت های اعمال شده از سوی این کشور در مورد صنعت ماهیگیری و نیز صنعت گاز و نفت جزایر فالکلند در ماه های آینده برداشته شود.

سفر آلن دانکن به آرژانتین، اولین سفر یک مقام ارشد انگلیسی به این کشور از سال 2009 میلادی بشمار می آید.

براساس گزارش های رسمی منتشر شده، مبادلات تجاری انگلیس و آرژانتین در سال 2014 میلادی، بالغ بر 1 میلیارد و 140 میلیون پوند بوده است که نسبت به سال قبل از آن 29 درصد رشد داشته است.

اما به رغم گسترش این مبادلات، جزایر مورد مناقشه فالکلند تاکنون یک مانع جدی در گسترش روابط لندن با بوینس آیرس شمرده شده است.

اگرچه از زمان پیروزی 'مائوریسیو ماکری' در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در دسامبر سال 2015 میلادی، بوینس آیرس رویکرد نسبتا ملایم تری در مورد مساله چالش برانگیز فالکلند در پیش گرفته و حتی خواستار احیای روابط بوینس آیرس با لندن شده است.

این رویکرد جدید بوینس آیرس سبب شد که دیدار دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس با 'مائوریسیو ماکری'، رئیس جمهوری آرژانتین، در دی ماه سال گذشته در حاشیه نشست داووس سوییس، بسیار متفاوت از دیدار قبلی کامرون با 'کریستینا کرچنر' رییس جمهوری سابق این کشور باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار