حسین پرنیا و قاسم رفعتی میهمان پانزدهمین شب آواز ایرانی

پانزدهمین شب آواز ایرانی با آواز قاسم رفعتی و سنتور حسین پرنیا در تالار اندیشه حوزه هنری همراه می‌شود.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه خبری حوزه هنری، پانزدهمین شب‌ آواز ایرانی در حالی ساعت 18 روز شنبه 27 شهریور‌ماه در تالار اندیشه برگزار می‌شود كه قاسم رفعتی در این برنامه به عنوان میهمان ویژه به اجرای آواز می‌پردازد.
 
قاسم رفعتی متولد 1324 در تهران است. فراگیری موسیقی را از ۱۲ سالگی آغاز كرد و به مدت چهار سال نزد مسعود حسنخانی رفت و به فراگیری گوشه‌ها و مقام‌های آواز ایرانی پرداخت و در ادامه نزد محمود كریمی معلم و مربی آواز رفت و حدود ۷ سال زیر نظر او آموخته هایش را تكمیل كرد. رفعتی در برنامه‌های مختلف  رادیو و تلویزیون شركت كرد و از سال ۱۳۵۹ به بعد نزد محمدرضا شجریان رفت و زیر نظر او به تحقیقات در زمینه دوره عالی آواز پرداخت. قاسم رفعتی با آهنگسازهای مختلفی چون: حسین یوسف زمانی، حسن یوسف زمانی، مهیار فیروز بخت، حسین فرهاد پور و محمد عبدالصمدی همكاری داشته است و آواز «سحرگهان» او سال‌های متمادی است كه در ماه رمضان از رادیوی ایران پخش می‌شود.
 
حسین پرنیا ( نوازنده سنتور) نیز سال ۱۳۵۰ در خرم‌آباد متولد شد و تا سن ۱۴ سالگی در اندیمشك نزد استاد ندایی نواختن سنتور را آموخت. پس از آن به تهران آمد و در سال ۱۳۷۳ گروه همایون را تشكیل داد . حسین پرنیا به اتقاق گروه همایون كنسرت‌هایی در ایران و خارج از ایران از جمله در آلمان، فرانسه، اتریش، چك، اسلوواكی، تركیه، هند، پاكستان، قطر و امارات اجرا كرده است. پرنیا از سال‌های ابتدایی آشنایی با ایرج بسطامی چند كار مشترك با وی انجام داد كه در قالب آلبوم‌های خانه بوی گل گرفت، رقص آشفته، حال آشفته و كنسرت گل‌پونه‌ها ۱ عرضه عمومی شد. حسین پرنیا همچنین كتاب «دستور سنتور» همراه با سی دی آموزشی، «۲۰ تمرین برای سنتور» به بازار كتاب‌های موسیقی عرضه شده است. پرنیا همچنین آلبوم «ذوق جنون» با صدای علی جهاندار را در كارنامه كاری خود دارد. از كارهای جدید حسین پرنیا آلبوم دا به خوانندگی رحیم عدنانی است. این آلبوم در دو بخش بختیاری و سنتی تنظیم شده است.
 
از دیگر قسمت های این برنامه می توان به اجرای مرتضی فراهانی به همراه علی حضرتی (نوازنده تار) اشاره كرد كه به اجرای آوازی در مایه افشاری با استفاده از اشعار حافظ شیرازی می پردازد. مرتضی فراهانی متولد 1360 از شهر اراك دانشجوری رشته موسیقی در بخش نوازندگی ساز ایرانی است.  موسیقی را با سه تار آغاز و در ادامه نزد استاد بهداد بابایی آموخته های خود را تكمیل كرده است. وی همزمان فراگیری دوره های ردیف آوازی را نزد آقای حسین جعفری آغاز كرد و در ادامه دوره های صداسازی و ردیف به شیوه ی استاد طاهرزاده را نزد استاد حمیدرضا نوربخش به طور كامل فرا گرفت. فعالیت هنری مرتضی فراهانی با همكاری با گروه‌های موسیقی عماد از سال 84 شروع شد و با گروه‌های پرنیان، بیداد، صهبا مهر ادامه داشته است. علی حضرتی( نوازنده تار ) متولد 1364 از استان تهران زیر نظر اساتیدی چون علیرضا یاری و مهدی امینی راد نواختن سه تار را آموخته است و هم‌چنین فراگیری تار را نزد اساتیدی چون مجید درخشانی، جهانشاه صارمی و بهروز همتی گذرانده است. كسب دو دوره مقام اول جشنواره موسیقی استان در بخش گروه نوازی از جمله موفقیت های هنری حضرتی محسوب می شود. وی تا كنون با گروه‌هایی همچون فرزانه، نوبانگ، نهفت و صهبا به عنوان نوازنده همكاری داشته است.
 
در این نشست ماهانه كه با هدف تجلیل از پیشكسوتان آواز ایرانی، كشف و معرفی چهره‌های جدید شكل گرفته است؛ هنرمندان دیگری نیز اجرا خواهند داشت.
 
پانزدهمین شب آواز ایرانی به همت مركز موسیقی و مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه  27 شهریور ماه ساعت 18 در تالار «اندیشه» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار