ساری،

رونق کشاورزی و گردشگری با توسعه باغ های انجیر

شرایط اقلیمی مساعد و مناسب گلوگاه، انجیر این منطقه را از لحاظ و طعم، مزه، رنگ و بوی خاص به مرغوبترین انجیر ایران تبدیل کرده و زمینه اشتغال ودرآمدزایی مناسبی را برای کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مرداد در شمال بیشتر به فصل انجیرپزان معروف است، بازارها و حاشیه معابر اصلی و راههای مواصلاتی، تا پایان شهریور پُر است از فروشندگان انجیر که برخی از آنها تبدیل به خرده ‌فروشان کهنه ‌کار و مجرب در فروش این میوه بهشتی شده ‌اند.


رونق کشاورزی، گردشگری و درآمدزایی روستاییان در گلوگاه با توسعه باغ های انجیر

کشت این محصول بیشتر در شرقی‌ترین منطقه مازندران یعنی گلوگاه مورد کشت قرار می‌گیرد و اگر از این مسیر به دامغان و سمنان رفته باشید درختان انجیری که در حاشیه جاده کاشته شده است توجه شما را به خود جلب می‌کند.

شخصی به ‌نام ایران نژاد که از وی به‌عنوان پدر انجیر گلوگاه یاد می ‌شود در سال ‌های دور اقدام به کاشت درختان انجیر در حاشیه جاده دسترسی به دامغان کرد و با دوچرخه شروع به آبیاری و مراقبت از این درختان کرد، تا الان که به باردهی و رشد مطلوب رسیده است، همه از میوه، سایه و فواید بی‌شمار آن بهره ‌مند هستند.


رونق کشاورزی، گردشگری و درآمدزایی روستاییان در گلوگاه با توسعه باغ های انجیر

رضا پورفلاح ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه گفت: سالانه با تولید حدود هزار و 440 تن انجیر در این شهرستان 40 میلیارد ریال عاید باغداران می شود.

وی بیشترین سطح کشت و تولید انجیر ارگانیک و سالم مازندران را در گلوگاه و ارقام انجیر تولیدی این شهرستان را ارقام سه فصل، سفید گلوگاه ، سفید پاییزه و دورقم سیاه تابستانه و پاییزه اعلام کرد و افزود: برداشت رقم سه فصل از ارقام زودرس، نیمه دوم خرداد آغاز شد و زمان برداشت انجیر سفید گلوگاه بعنوان بهترین نوع تولیدی از دهم مرداد خواهد بود.

انجیر هم ‌اکنون به ‌عنوان نماد شهرستان گلوگاه مطرح است و همه ساله در مرداد ماه که به ماه پختن انجیر مرسوم است جشنواره انجیر گلوگاه برگزار می‌شود و با برپایی غرفه‌ هایی، محصولات و فراورده‌های جانبی آن به گردشگران و مسافران عرضه می‌ شود.


رونق کشاورزی، گردشگری و درآمدزایی روستاییان در گلوگاه با توسعه باغ های انجیر

یکی از فروشندگان انجیر که در حاشیه جاده گلوگاه در حال فروش انجیر بود، گفت: انجیر سیاه و سفید را کیلویی 3 تا 5 هزار تومان می فروشد.

وی گفت : مرداد و شهریور هر سال خرید و فروش انجیرانجام می دهد و معمولاً مسافران به خرید یک یا دو کیلو اکتفا می‌کنند، زیرا انجیر مصرف تازه خوری دارد.

خانم های روستایی در منطقه گلوگاه ، انجیر را فراوری می کنند تا در تمام فصول سال قابل استفاده باشد.

یکی از بانوانی روستا از میوه انجیر، مواد غذایی متنوعی شامل: سرکه، ترشی، شیره، بُرشتَک، کیک، شکلات، انواع شیرینی، برگه قیصی، لواشک، انواع آش و سوپ و خورشت، مربا، شربت، مارمالات و کمپوت، تهیه می کند.


رونق کشاورزی، گردشگری و درآمدزایی روستاییان در گلوگاه با توسعه باغ های انجیر

مهمترین خواص درمانی انجیر، کنترل فشار خون، کاهش وزن، کاهش انسولین و جلوگیری از انواع سرطان است.

مهدی خلیلی ، کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه این میوه مقوی و شیرین سرشار از فیبر، کلسیم، منیزیم و انواع ویتامین‌های A،B و C است و منبع خوبی از پتاسیم و برای کنترل فشار خون مناسب است گفت : در مقابل مصرف بی‌ رویه نمک که حاوی سدیم است می ‌تواند جایگاه خوبی در سبد غذایی خانوار داشته باشد.

وی افزود: با توجه به وجود انواع فیبر‌های غذایی در انجیر، مصرف این میوه می‌تواند در جلوگیری از افزایش وزن با تأخیر در ایجاد گرسنگی نقش داشته باشد و اگر در برنامه غذایی روزانه قرار گیرد منجر به کاهش وزن خواهد شد.

کارشناس ارشد زراعت گفت : برگ این درخت خاصیت آنتی دیابتی دارد و می ‌تواند مقدار انسولین بدن را کاهش دهد و جایگزین تزریق انسولین شود.

انجیر میوه‌ای پرانرژی است که به‌صورت خشک، خیس کرده، کمپوت، مربا، شربت، شکلات، کلوچه و بیسکویت مصرف می‌شود و دارای مقادیر زیادی هیدرات کربن، سدیم، کلسیم و پتاسیم است.


رونق کشاورزی، گردشگری و درآمدزایی روستاییان در گلوگاه با توسعه باغ های انجیر

شهیدی‌فر ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در مازندران یک‌هزار و 800 تن انجیر تولید می‌شود که شهرستان گلوگاه با سطح زیرکشت 105 هکتار 800 تن محصول تولید می‌کند که رتبه اول را در استان داراست.

شهیدی ‌فر افزود: ارقام غالب انجیر در استان زود‌رس و میان‌رس است که ارقام زود‌رس در تیرماه و ارقام میان‌رس در مردادماه قابل برداشت است.

وی گفت: سطح زیر‌کشت انجیر کشور حدود 45 هزار هکتار است که استان فارس با 35 هزار هکتار رتبه اول و مازندران با 250 هکتار رتبه ششم را از لحاظ سطح زیر‌کشت به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در مازندران ‌هزار و 800 تن انجیر تولید می‌شود که شهرستان گلوگاه با سطح زیرکشت 105 هکتار 800 تن محصول تولید می‌کند که رتبه اول را در استان دارد.

درخت انجیر تا 300 سال و تا ارتفاع 15 متر می‌تواند رشد کند و از قدیمی‌ترین درختان میوه به‌شمار می‌رود و مقاومت به کم‌آبی سبب گسترش کشت انجیر در شرایط دیم است.

محمدرضا تباکی فرماندار گلوگاه گفت: هزار تن انجیر در دو ماه مرداد و شهریور از باغ های گلوگاه برداشت و به بازارهای مختلف ارسال می شود.

وی با بیان اینکه انجیر در ۳۵ هکتار از باغات گلوگاه کشت می شود، افزود: کشت انجیر در اراضی شیب‌دار و جلگه‌ای و تغییر از کشت پراکنده انجیر به کشت انبوه در دستور کار است.

پور فلاح، مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه عمده ارقام انجیر شهرستان گلوگاه را سفید، سبز، سیاه و انجیر گلابی (چهارفصل) اعلام کرد و گفت: برداشت عمده این محصول در این شهرستان از ۲۰ خردادماه در برخی مناطق آغاز و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.

پور فلاح افزود: قرار است در سال های آینده فرآوری انجیر و صنایع تبدیلی در شهرستان گلوگاه به منظور برند سازی انجیر گلوگاه احداث شود.

با برندسازی انجیر ، جذب سرمایه گذار، معرفی ظرفیت های گلوگاه ، ایجاد ثبات شغلی ، فعال کردن تعاونی زنان روستایی و شناساندن انجیر گلوگاه و نام این شهرستان، می توان رونق اقتصادی را در منطقه برای کشاورزان فراهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.